Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Kraftöverföring

Belos 284 renovering

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande Belos/Gravely/Irus här

Nordenstjerna (trådstartaren)

#1 » 17:19:41, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har just skaffat en Belos 284 som stått still i en massa år. Efter nytt batteri, ny bensin och rengörning av förgasaren så startar den fint, men den driver inte.

Nu finns det ett antal saker som troligen kan orsaka det, men behöver hjälp! Hur ser en bra konlamell ut? Jag har monterat av nosen och allt ser bra ut, men är lite osäker på hur lamellen ska se ut för att vara schysst? Kan någon berätta hur den ska se ut? Den är inte blanksliten, utan har en beläggning, men kan ju typ lika gärna vara rost! :)

Sen fick jag banka lite på hög/låg-växeln för att sen skulle röra sig, vet inte om det var ett problem (stod mitt i mellan kanske?

1-2-växeln verkar ockspå sitta fast, den rör sig bara lite. Hur lång rörelse ska armen ha? Och kan det vara ett problem att växeln ligger mitt i mellan där med?

Ska montera av motorn i nästa steg, men svårt när man inte riktigt vet vad man gör eller vad jag letar efter! :) Alla tips mottages tacksamt!
Nordenstjerna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:52, 16-03-2017
Ort: Tyresö, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 611 -76



autorep

#2 » 17:29:05, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

innan du river mer kolla att Swift växel går i som den ska, det finns ett mellan läge, det är fint när man flyttar den utan att starta motorn och man slipper att dra runt allt i växellådan.
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

Nordenstjerna (trådstartaren)

#3 » 18:14:18, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ska kolla!

Om swift-växeln ligger i rätt så borde traktorn inte gå att rulla?
Vill inte montera ihop allt och fylla på olja i onödan... :)
Nordenstjerna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:52, 16-03-2017
Ort: Tyresö, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 611 -76

autorep

#4 » 21:26:00, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går tyngre om swiften ligger i antingen hög eller låg.
Kolla att det går lätt i växelarmen där fjädrarna sitter

Som du ser på bilden så är swiften ett klo drev som låser upp i diffen eller i huset och i huset sitter det en bult som kan gå av på bilden nr 33 och den håller nr 38.
På bilden under så ska nr 27 röra sig lätt inte kärva ( kan rosta fast ) och nr 35 ska gå lätt ut och in i lådan

Bild


Nr 6 och 3 på bilden ska vara rörlig upp och ner och gå lätt. Inte ovanligt att de rosta fast och växelföraren / stag blir som en pilbåge.



Bild
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

Nordenstjerna (trådstartaren)

#5 » 10:44:35, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått ordning på swift-växeln, men 1-2-växeln rör sig bara ca 1 cm. Funkar våld eller bör jag plocka loss motorn för att se?
Inte omöjligt att den kommer driva nu, swifter låg i mellanläget, men vore ju kul om även 1-2 funkar med.

Och vet någon var jag kan hitta packningar? De är helt slut vid nosen i alla fall.
Nordenstjerna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:52, 16-03-2017
Ort: Tyresö, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 611 -76

dc_lindberg

#6 » 11:06:55, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var i nosen läcker den?
www.autorepmek.com har packningar hemma på hyllan.
I värsta fall är det lagret i nosen som är otätt... å då är det mycket bättre för dig att ta en tur till Karlskoga o låta Autorepmek byta det åt dig. Det sitter en kamkedja bakom som är lite pyssel med o om den behöver bytas, vilket inte är omöjligt, så har givetvis Autorepmek även sådan hemma på hyllan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Nordenstjerna (trådstartaren)

#7 » 11:11:43, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den läcker faktiskt inte vad jag vet, men packningen är i molekyler...
Har mailat om packningar till Autorepmek, tack!
Mitt största problem är 1-2-växeln nu. Verkar låst så får nog lossa motorn i alla fall tyvärr.
Nordenstjerna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:52, 16-03-2017
Ort: Tyresö, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 611 -76

Nordenstjerna (trådstartaren)

#8 » 11:56:36, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, den läckte inte. Nu när jag lossat och packningen dragits isär lär den läcka. :)
Nordenstjerna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:52, 16-03-2017
Ort: Tyresö, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 611 -76

dc_lindberg

#9 » 19:09:37, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har för brottom!...
Inte skruva i förtid, då går det så här...
dc_lindberg @ Vattenpumpar, vad gäller?
Gissa om jag bannar mig än!...
Du skulle -ringt- Autorepmek -innan- du började skruva!... nu får du bara mera jobb ju!
...samt... nu får du börja fotta! Vill se bilder nu!
:photograph: :photograph: :photograph:
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Nordenstjerna (trådstartaren)

#10 » 11:28:22, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu rullar den! Det var rost som behövde övertalas att släppa.
Nu ska jag bara lära mig styra i en nerförsbacke. Blev en sväng ut i rabatten rakt över ett trädgårdsklot som numer är ett minne blott... :)

Tack för tips och råd!

3 personer gillar det här inlägget.
Nordenstjerna
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:52, 16-03-2017
Ort: Tyresö, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 611 -76

dc_lindberg

#11 » 19:23:49, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...ändrar mig... FILMA!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se