Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Kraftöverföring

Kraftöverföring lägger av - PTO lampan lyser konstant - vad betyder det?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande Belos/Gravely/Irus här

p3ter (trådstartaren)

#1 » 23:01:23, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har köpt en begagnade Belos 1300D, och har problem med drivningen på klippdäcken. Efter ett tag händer något som gör att kraftöverförinen lägger av samtidigt som PTO lampan lyser permanent. Därefter kan man inte starta kraftöverförningen igen. Undrar om någon kan förklara hur tryckknappen/relän funkar, och lampans betydelse...

För att få igång drivningen trycker man på den gula knappen, som lyser stundsvis när drivningen börjar, därefter så slutar det lysa.

Vet ej med säkerhet vad det ör som händer som gör att drivningen läggar av - men kan ha med tid o göra (har jag kört i 20 minuter innan det händer) eller kanske något med klippdäckens vinkel att göra? (har hänt ett par gånger på väg ner i mindre nedförsbacke). Men just nu är jag osäkert om det är Elen eller hydraulik som strular.

Killen jag köpte maskinen från var själv lite osäkert på funktionen på kraftöverförningsknappen - man trycker en gång för att få igång drivningen, men det enda sätt att stänga av är att vrida tillbaks tändningslåset ett steg (slå av strömmen med motorn igång)- ska det vara så?

Efter kraftöverförningen lägger av lysas kraftöverföringsknappen permanent (iaf. när strömmen är på). Det går inte att starta kraftöverförinen medans lampan lyser, och det kan ta några timmar (tom. övernatt) innan lampan slocknar och kraföverföringen funkar igen. Vid ett tillfälle kopplade jag ur hydraulslangen till klippdäcket och direkt därefter slocknade lampan och kom kraftöverföringen kom tillbaks, men nästa gången var det bara o vänta...

Alla ledtrådar uppskattas!
p3ter
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:04, 25-08-2011
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TED20
Kubota L185
Belos 1300D
Case 580B CK



Entorum

#2 » 14:11:58, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
På min 1300 trycker jag en gång på PTO knappen för att starta, sen går den till dess att jag lyfter klippdäcket (finns en givare för detta) eller jag trycker på PTO knappen igen.
Lampan i min knapp är trasig så jag har ingen aning om hur den fungerar.
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D

p3ter (trådstartaren)

#3 » 14:32:47, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!

Detta har hänt mig 2 ggr på en lite nedförsbacke (20 grader?). Klippdäcket bottnar och trycks upp lite, då är det kanske så att givaren på klippdäckens lyftarmar löser ut... Undrar om det kan vara så enkelt att jag ska bra behöva lyfta och sänka klippdäcket tillbaks på platt mark för att återställa...? Ska testa!

Körde lite lugnare vid senaste klippningen :vissla: , och såg inte problemet heller - pekar ocskå på att om klippdäckat hoppar/studsar det kanske löser ut på givaren.
p3ter
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:04, 25-08-2011
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TED20
Kubota L185
Belos 1300D
Case 580B CK


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se