Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Tillbehör/redskap

1-knivs klippaggregat. Olja/oljenivå

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera tillbehör för Belos/Gravely/Irus här

Bääsboda (trådstartaren)

#1 » 16:02:16, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för att dubbelkolla. Det är 80/90? Inte något vinkelväxelfett? Den lilla på sidan är nivåplugg och den vita på toppen är påfyllning. Men var är då avtappning? Måste man vända den upp och ner?

Bild
Nivåplugg
Bild
Påfyllningsplugg
Bääsboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 20-03-2021
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272 MAG 1045 (2st) med snöslunga, klippdäck, sopvals, vagn (4hjuls och 2hjuls) samt 2 olika sulky.



torbjorn_forsman

#2 » 16:59:52, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad växeln än SKA vara fylld med, så kolla vad som finns där nu innan du fyller på eller byter. Skulle det vara något helt olämpligt i den kanske det är bäst att plocka isär och tvätta ur.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bääsboda (trådstartaren)

#3 » 18:38:52, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad växeln än SKA vara fylld med, så kolla vad som finns där nu innan du fyller på eller byter. Skulle det vara något helt olämpligt i den kanske det är bäst att plocka isär och tvätta ur.


Det luktar inte 80/90... I övrigt är det snudd hopplöst att gissa... :screwy:
Bääsboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 20-03-2021
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272 MAG 1045 (2st) med snöslunga, klippdäck, sopvals, vagn (4hjuls och 2hjuls) samt 2 olika sulky.

rospigg

#4 » 20:37:05, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är två kullager och två kugghjul av stål, så en GL5 olja var det jag bestämde mig för att fylla i min växel. Rätt eller fel, vet ej.
(Tydligt är att det finns ett behov av en lista där Belos produkter finns uppradade och viken sort och mängd smörja den ska ha)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc_lindberg

#5 » 21:12:54, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fylles till nivåpluggen.
Stänksmord, så överfyllning är obra... då skär det precis som om det går tomt...

GL3... Men allt är i -stål- så... när det är -tätt- (mina behöver tätas...)
Omega 690 80/90 http://www.smorjteknik.se ...men det är inte billig olja precis...
Fördelen med Omega 690 80/90 är att 1 enda varv, och -alla- ytor som möts i drev och lager är smorda! Vid stänksmörjning så går det några varv med standard olja -innan- ytorna är smorda.
Dock gäller samma lag som alltid - bättre att det är smort, än inte... mindre viktigt med vad än att ;-)
Billig olja = byt hyfsat ofta
Dyr olja = byt med förstånd (=vänta inte för länge!)

Åter igen - Swedol T65 75W/90 ...ooops... den köpte jag nog till BCSn... "svindyr" helsyntetsk GL5 olja... hm... eller så köpte jag den till sopvalsen och gräsklipparna/paddorna...(minnet sviktar...)
Vad säger ni som kan om:
https://www.swedol.se/t55-80w-90-hypoid ... 70920.html
Produktbeskrivning

Transmissionsolja för hypoid- och kuggväxlar samt manuella växellådor där en olja enligt API GL-5 rekommenderas. Produkten är i första hand avsedd för bakaxlar i personbilar samt off road-fordon såsom skogsmaskiner, entreprenadmaskiner m m.

API GL-5, Volvo 97310/ 97316, MAN 342, ZF TE-ML 05A/07A/12A/16B/16C/16D/17B, 19B/21A, MB 235.0, JL Case MS 1316, Komatsu Dresser B22-0003/ B22-0005, John Deere JDM J11D/E.




Lite fördjupning:
https://www.rymax-lubricants.com/update ... -and-gl-5/
Senast redigerad av dc_lindberg 21:17:11, 30-03-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Kerten

#6 » 21:15:50, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en till synes likadan. På den finns en avtappningsplugg. Blir så söligt att tömma ut över kåpan så jag har vänt den uppochner och tömt genom påfyllningspluggen istället. Har också använt vanlig 80w/90 GL5 i många år.

1 person gillar det här inlägget.
Kerten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:44, 30-09-2018
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1140
Belos 252

Bääsboda (trådstartaren)

#7 » 08:50:51, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Fylles till nivåpluggen.
Stänksmord, så överfyllning är obra... då skär det precis som om det går tomt...

Omega 690 80/90 http://www.smorjteknik.se ...men det är inte billig olja precis...
Fördelen med Omega 690 80/90 är att 1 enda varv, och -alla- ytor som möts i drev och lager är smorda! Vid stänksmörjning så går det några varv med standard olja -innan- ytorna är smorda.


Ah! Det låter ju som en bra ide faktiskt! Jag råkar dessutom ha några liter Omega 690 i garaget. Det kan min cab få bjussa Belosen på :bira:

1 person gillar det här inlägget.
Bääsboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 20-03-2021
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272 MAG 1045 (2st) med snöslunga, klippdäck, sopvals, vagn (4hjuls och 2hjuls) samt 2 olika sulky.

dc_lindberg

#8 » 10:48:27, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med hälsning från Mr.belos:
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#9 » 11:00:55, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

690's förmåga att fästa vid "klättra" är ... måste ses!
Smörjtekniks "trick" är att använda en helt vanlig hushålls visp, manuell.
Jag tog med mig OK 80/90 o ch snodde en visp på plats när Smörjteknik låg i Upplands-Väsby, 1997, då jag som Distriktsombud för Svenska BMW MC Klubben fixat ett studiebesök hos dem. Du skulle sett min min, och fått leta efter min haka! Jag stog och "vispade sockerkaka" samtidigt som den då rätt sure representanten för Omega drog 1 varv och oljan klättrade upp över alla drev och kuggar, o i mitt "experiment" var blev kuggarna -aldrig- smorda!... i min buken var det luftfylld sockerkakssmet.

Det där med luftblåsorna är något man -ska- hänga upp sig på!
Luft -isolerar- => det innebär att transporten av värme från oljan till den kylande kapslingen blir sämre! När man lägger handen på ytan av objektet i vilket oljan är, så känns den då svalare (!) än med Omega 690. Orsaken till detta är de små luftblåsorna som -hindrar- olja att komma i kontakt med de kylande ytorna.
Oljan skall smörja, men den skall också leda -bort- värme!

Sist jag köpte 690 kostade den ca 600+moms/L, samtidigt som OK's billiga soppa kostade kring 170kr/L inkl moms. Vid testtillfället 1997 kostade Omega ca 450kr inkl moms och OK ca 70kr inkl moms.

Jag föredrar Omegas oljor och fetter. De håller bättre och längre => mindre service + mindre stillestånd i verksamheten => spar pengar och tid, men främst humöret ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bääsboda (trådstartaren)

#10 » 11:20:35, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft Omega i både diff, låda och motor på min gamla Vintage BMW E-30 cab, (numera renoverad till nyskick) sedan just renoveringen. Kostat massa pengar men har alltid känts värt det. Därav att jag har några flaskor på hyllan.

1 person gillar det här inlägget.
Bääsboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 20-03-2021
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272 MAG 1045 (2st) med snöslunga, klippdäck, sopvals, vagn (4hjuls och 2hjuls) samt 2 olika sulky.

Michael Meier

#11 » 12:18:22, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: .... Sist jag köpte 690 kostade den ca 600+moms/L, samtidigt som OK's billiga soppa kostade kring 170kr/L inkl moms. Vid testtillfället 1997 kostade Omega ca 450kr inkl moms och OK ca 70kr inkl moms ....


Q8 T65 kostar idag ca: 70:-/liter ex moms, behövs det klätterolja i denna växel ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mr belos

#12 » 15:08:39, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Med hälsning från Mr.belos:
Bild


önskar nån dekaler så finns det.
även andra modeller till maskiner o tillbehör.
skriv önskelista på PM

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg

#13 » 16:29:39, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
dc_lindberg skrev: .... Sist jag köpte 690 kostade den ca 600+moms/L, samtidigt som OK's billiga soppa kostade kring 170kr/L inkl moms. Vid testtillfället 1997 kostade Omega ca 450kr inkl moms och OK ca 70kr inkl moms ....


Q8 T65 kostar idag ca: 70:-/liter ex moms, behövs det klätterolja i denna växel ?


Nej, men den kommer att låta och må bättre med "lyx oljan" ;-)
Det -är- lyx med x10 så dyr olja! :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#14 » 18:49:00, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: .... Det -är- lyx med x10 så dyr olja! :thumme:


:mrgreen:

Liknande problem? råkade en närliggande gäst utför, jag frågade varför köper du denna olja till din bil? (både dyr och liten mängd) antingen 4liter fancy mackolja eller 20liter Q8 excel..

Jag vet inte, blev svaret,

varför fyller du i så mye att både turbo och packbox vevaxel börjar läka och dyr olja?
Ingen har visat mei hur en oljesticka fungerar på en 9-5.

Tänkte på dekalerna, varför inte en bild på oljesticka, åtgång mellan min å max och en liten text om att titta en given häst i munnen, lita inte på en bilförsäljare, framför allt inte om motorn har gjort plus 35 000, man måste titta efter, lampan duger inte som påfyllningsvarnare.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#15 » 19:18:01, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge valet av smörjmedel är väl informerat och insiktsfullt, då är det helt ok med x10 pris ;-)
Jag -valde- aktivt baserat på erfarenhet att kliv upp på Omega i de flesta lägen.
...iof så... det är FMCK-Sthlm's fel! :skratta3:
Seriöst: enduro åkarna vill -inte- ha annat än Omega 77 i styrlagren!
Det var det enda fettet som satt kvar, höll för ålder och tvätt, dvs inget annat fett klarade kraven de hade.
Men, det tog -tid- innan jag testade! När jag väl testat - då fattade jag varför enduroåkarna varit så bestämda i sina rekommendationer.

Med olja och fett är det precis lika dant som med verktyg och maskiner!
Rätt produkt till rätt arbete gör arbetet lätt och trevligt!
Fel produkt och arbetet blir... annorlunda...

Inte använder jag Omega till allt inte!
Fattas bara!
I de lägen där jag vill ha en billig produkt som jag kan slösa med där kravet -inte- är det samma som för lägen där endast Omega klarar att lösa arbetsuppgifterna, där kan t.o.m. Biltema få vara med o "leka" ;-)

Rätt produkt till rätt jobb!

I detta fallet med klipparen.
Har jag 690 till övers så -är- det ett mycket bra val - bara man är klar över att den oljan kostar kanske x10 mot den billigaste på marknaden; däremot är den inte mer än kanske x2 mot annan högkvalitéts olja på marknaden o då blir Omega billigare då den räcker oftast 2 kanske 3 gånger så länge som alternativen.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Tillbehör/redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se