Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Tillbehör/redskap

Belos 1300D klippaggregat hydraulmotor

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera tillbehör för Belos/Gravely/Irus här

Jac

#16 » 10:35:28, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumptätningar ser ut som 3'or och tätar bara från högtryckssidan.
Normalt trycksätts den stängda delen av 3'an. Den lilla mängd olja som ändå läcker förbi går in på sugsidan och sugs in i pumpen igen. Axeltätningen utsätts inte för nåt tryck.
Trycksätts den öppna sidan av 3'an istället (alltså tryck in på sugsidan av pumpen) så går en stor mängd läckoljan förbi sidan på kugghjulen och ut till axeltätningen som då läcker stort eftersom den inte är gjord för att bli trycksatt.
Bild





Motortätningar ser ut som 8'or. Den lilla mängd olja som ändå läcker förbi blir instängd inne i 8'an och trycker på axeltätningen. Läckoljeporten går in inne i 8'an och kopplar man den fritt till tank så dräneras oljan inne i 8'an och axeltätningen trycksätts ej.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Jonas Lj (trådstartaren)

#17 » 15:11:29, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, det förklarar ju lite . . . Men inte varför det plötsligt började läcka :D
Jag har tagit isär trycksidan nu, och det verkar som att den elektriska magnetventilen inte rör på sej.
Skall dock dubbel kolla min strömkälla.

Men jag borde alltså ha en Motor med en spill/läck/fri returledning? Alltså 3 slangar?

Läser jag i manualen så står det :
HYDRAULKOPPLINGAR
1 fronten sitter fem hydraulkopplingar för anslutning av hydraulik till redskapen.
Port T och U används till:
a) Sidoförställning av plog och borste
b) Justering av klipphöjden pa rotorklippare samt höjning och sänkning av sido
stycken på cylinderklippare
Port V och Y används till:
a) Drivning av redskap. Port Y tryckuttag, port V retur.
Port X används till:
a) Anslutning av dränering från drivinotor när sadan modell används.
OBS. Håll alltid snabbkopplingar och skyddshattar rena. Av föroreningar i hydrauliken
kommer det mesta genom snabbkopplingar.

Och då jag har en ( vad jag har trott är en) motor utan dränering, så blev det då tydligen köpt en pump istället?

Så alla motorer har 3 slangar alltså?

Kan man använda den undre av motorerna, då det skiljer i deplacement. 8,5 mot 11 cm3


Bild
Jonas Lj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:20, 22-08-2020
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Belos 1300D

Jac

#18 » 15:59:59, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas Lj skrev:Och då jag har en ( vad jag har trott är en) motor utan dränering, så blev det då tydligen köpt en pump istället?

Klickar man på din länk i post #13 så står det pump med stora bokstäver.

Själv hade jag nog gissat att det går att köra en pump som motor så länge returtrycket är tillräckligt lågt och man kopplar in trycket på trycksidan men det är inte säkert det är rätt. TD har säkert prövat
Står lite om skillnader mellan pump och motor här: https://www.vivoil.com/blog/difference- ... nd-motors/



Jonas Lj skrev:Så alla motorer har 3 slangar alltså?

Det finns motorer med interna backventiler som dränerar till den sidan som har lägst tryck:
Bild
Ganska vanligt på orbitmotorer, kanske inte så vanligt på vanliga kugghjulsmotorer.




Jonas Lj skrev:Kan man använda den undre av motorerna, då det skiljer i deplacement. 8,5 mot 11 cm3

Hastigheten kommer bli 8/11 av den hastigheten du har nu. Vridmomentet kommer att bli 11/8 jämfört med det du har nu.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jonas Lj (trådstartaren)

#19 » 16:27:50, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon!

Jag gör om min läxa och beställer en motor med drän.
typ en sådan här . .
https://taon.se/webbshop/1452-vaxelmoto ... r---82-cc/

Jag kollade nu lite bättre på den motor som satt i, och gick i läck. Den har blåst packningen i toppen.

Så olika "fel", men liknande symptom.

Men en annan fråga. På denna maskinenså sitter drän in i det returblocket där allt annat går in, borde den istället gått rakt in i tanken?
Jag såg ett det sitter lite andra anslutningar på sidorna av returfilterhållaren. Är det ett bra ställe att få in returen på?
Jonas Lj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:20, 22-08-2020
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Belos 1300D

Jac

#20 » 19:43:24, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ett filter i returblocket som har gått tätt? Även om det normalt finns en bypass där på bara en handfull bar så kan det räcka för att knäcka en klen stackars axeltätning. En manometer är ett bra verktyg för att finna ut sånt här, billigare i längden än att byta motorer.

Det är ganska vanligt att dränoljan har en egen port in i tanken som går utanför filtret, det kan vara det det bättre alternativet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Tillbehör/redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se