Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Problem med kortslutning, Norlett/Partner 12-100E

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Naesstrom (trådstartaren)

#1 » 19:50:37, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallåj!

Började bli dags för att fixa med gräsmattan igen så kopplade in batteriet till min åkgräsklippare men inget hände. Efter lite felsökning inser jag att säkringen som sitter vid batteriet har gått, sätter dit en ny och den smäller direkt!
Har försökt att felsöka lite nu, säkringen sitter mellan + på solenoiden och sedan en röd/vit kabel som går frammåt, enda rödvita jag hittat såhär långt är en som går upp till startmotorn. Nej inte den grova som ger startströmmen utan en liten som går upp mot den övre delen av startmotorn... Mäter jag i den får jag kontakt mot jord!
Vart går den, vad gör den och viktigast... kan jag klippa bort den och låtsas som ingenting :D
Naesstrom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:01, 12-08-2011
Ort: Växjö
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 21:31:28, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ledningen för manöverström till startrelät kanske? Skulle nog gissa att den har blivit klämd någonstans och fått jordslutning. Det har ju också hänt mer än en gång att det har blivit kortslutning mellan olika poler i tändningslåset på liknande maskiner.

En annan tänkbar orsak är kortslutning i laddningslikriktaren. Oftast bara en diod som sitter inskarvad i någon kabelstam och täckt med krympslang, i närheten av laddspolen vid svänghjulet. Det är klassiskt att både säkring och diod går sönder om man råkar vända batteriet fel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Naesstrom (trådstartaren)

#3 » 22:05:42, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är det ledningen för manöverström till startrelät kanske? Skulle nog gissa att den har blivit klämd någonstans och fått jordslutning. Det har ju också hänt mer än en gång att det har blivit kortslutning mellan olika poler i tändningslåset på liknande maskiner.

En annan tänkbar orsak är kortslutning i laddningslikriktaren. Oftast bara en diod som sitter inskarvad i någon kabelstam och täckt med krympslang, i närheten av laddspolen vid svänghjulet. Det är klassiskt att både säkring och diod går sönder om man råkar vända batteriet fel.


Yup, hittade lite sprängskisser och listade ut att sladden inte har något alls med startmotorn att göra utan går till laddspolen! Ska se om jag får loss svänghjulet i morgon för att kolla hur det ser ut!
Naesstrom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:01, 12-08-2011
Ort: Växjö
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 22:10:17, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ohmmäter (eller ställer en multimeter på diodprovning) från röd/vit till jord, får du förbindelse (eller ett diodspänningsfall, ca 0,6-0,7 V) om du har multimeterns - på röd/vit och + till jord, respektive oändlig resistans vid andra polariteten?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se