Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Kohler tappat gnistan !

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Loke

#16 » 12:50:48, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ingen oljevakt på motorn, som bryter tändströmmen vid för låg oljenivå?


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Jessek (trådstartaren)

#17 » 08:17:17, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen oljevakt finns. Men grejade lite håglöst i lördags. Plöstligt började det höras lite livstecken. Fick igång den gick väldigt illa men lät mer som förgasar problem. Hade den igång ca 10-15 sec.
Stängde av och tänkte börja demontera fuggen för inspektion. Ser att det ryker lite från svänghjulet först svagt sen mer vafan ? Känner på doften att det är kabelbrand. Fram med avbitaren o klipper jordkabeln. Bort med svänghjulet. Jahaja statorn har brunnit. :sad:
Får se om jag kan hitta någon för rimlig peng någonstans.
Jessek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:01, 20-02-2018
Ort: Aneby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Dnepr 1973
Hymas 474
Toro Hmr 1600
Belos 222

igelkottar

#18 » 08:19:02, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#19 » 09:45:02, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara spolen för batteriladdning som har brunnit? Den har ju så grov tråd och få varv att den är lätt att linda om själv.
Men ta först reda på orsaken till att den har brunnit. Mest troligt är att likspänning från batteriet har kommit in bakvägen till spolen på något sätt - antingen genom felkoppling eller genom t ex trasiga dioder i laddningslikriktaren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jessek (trådstartaren)

#20 » 23:12:24, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en uppdatering. Tänkte att jag får väl ta och fixa till reservklipparen ist. eftersom det kändes som både motvind och uppförsbacke med Toron. Gick bra i ca. tio min. sen gick remmen mellan knivarna av. :aaargh: Lånade en klippare åkte till Corwall en vecka. Nää inte på klipparen. Tröstad av miljö och fantastisk ale. Bestämde jag mig för att kolla på Toron igen vid hemkomst. Plockade bort den kortslutna spolen. Borde ju funka en stund på bara batteri.(el.koppling till klippagg.)
Visst startade den men gick bara på startgas. Hmmm. Kollade soppapumpen den var ok. Provade med en lös elpump samma resultat. Vafan ! Visade sig att flottörnålen ärgat fast i förgasaren. Bensinen var bättre förr. Efter tvätt av fuggen hoppade den igång.
:hurra: Kunde klippa hela gräsmattan utan problem. Så jag gissar att det varit något fel med 12v spolen som stört tändspolen. Grundorsaken ? Tändningslås kablar spole eller annat får bli en annan dags uppgift. Gräset kan växa utan att ge mig ångest ett tag iaf.

2 personer gillar det här inlägget.
Jessek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:01, 20-02-2018
Ort: Aneby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Dnepr 1973
Hymas 474
Toro Hmr 1600
Belos 222


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se