Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Klippo med Honda GCV 160

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

JanneL99 (trådstartaren)

#1 » 11:08:25, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äger sedan några år en Klippo gräsklippare enligt ovan. Den har fungerat klanderfritt och startat på första försöket sedan den var ny. Förra året brukades den av våra hyresgäster och efter detta har det uppstått problem, inte nödvändigtvis pga hyresgästerna, med likafullt problem.
Gräsklipparen är mycket svår att starta. Den vill inte komma upp i varv. Tidigare ställde jag reglaget i choke-läge och när den startade drog jag av choken. Nu är den omöjlig att starta i choke-läge. När gräsklipparen är startad går den dock bra. Möjligen kan jag uppleva att den är lite svagare än normalt, särskilt på lägre varvtal. Bensinförbrukningen upplever jag inte har ökat. Tändstiften ser bra ut, däremot har jag inte bytt. Under felsökning testade jag att ta bort luftfiltret och då blev det mycket enklare att starta maskinen. När jag monterade ett nytt filter återkom tyvärr problemen och den blev återigen svårstartad. Sista klippningarna har jag kört utan luftfilter.
Vad tror ni?
JanneL99
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:29, 18-07-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



G-son

#2 » 11:29:54, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte bekant med denna motor, men en förgasarrengöring och ett nytt tändstift brukar sällan vara olämpligt när en motor inte går riktigt som den ska.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 12:48:12, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någonsin bytt olja i motorn?
För några år sedan kom jag över en begagnad, vanvårdad Hondagräsklippare med liknande symptom. Det var mycket lite olja i vevhuset och den olja som fanns där var kolsvart och trögflytande. Jag fick igång den efter förgasarrengöring och ett oljebyte, men den uppförde sig ungefär som du beskriver och var mycket svag. Trolig orsak var dålig kompression pga fastbeckad kolvring. Den nya oljan blev också kolsvart redan efter några minuters körning vilket visar att det fanns mycket gammal smuts i vevhuset. Efter ett par timmars körning med ny olja började den gå bättre och bättre, sedan bytte jag olja igen och denna oljefyllning håller sig ren och motorn fortsätter gå bra.

Jag vill bestämt avråda från onödiga tändstiftsbyten. De, oftast kinatillverkade, tändstift som säljs som reservdel i småmaskinbutiker brukar vara av rent undermålig kvalitet, det är t ex inte ovanligt med spricka i isolatorn innanför metalldelen så det slår över på fel ställe i ett sådant tändstift. Jag har råkat ut för flera fall av gräsklippare och andra småmaskiner som har kasserats för att ägaren inte har fått igång dem, tändstiftet som sitter i har sett helt nytt ut och varit antingen märkeslöst eller av skumt fabrikat, efter att ha bytt tändstiftet mot ett väl begagnat originalstift från någon gammal B&S eller liknande har den fungerat utmärkt.

Om en motor med flottörförgasare verkar få för fet bränsleblandning med luftfiltret på plats, så är orsaken ofta att flottörhuspackningen är otät.
Tänk också på att behandla luftfiltret på rätt sätt med hänsyn till vilken typ av filter det är. Pappersfilter ska monteras torra, skumplastfilter ska man hälla en skvätt motorolja på, och sedan krama igenom filtret så att oljan fördelas jämnt och överskottet kramas ut. Skumplastfiltren går bra att tvätta när de har blivit igensatta, det är först om skumplasten börjar smula och falla sönder man behöver byta ett sådant.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#4 » 17:45:38, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt luftfilter! Den motorn är otroligt känslig för dåligt luftfilter. Kan se rent ut och lik förbannat går klipparen ej med det.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

JanneL99 (trådstartaren)

#5 » 19:34:48, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljebyten är omhändertagna minst årligen och oljan är ljus och fin. Luftfilter bytt men det blev inte bättre. Den fungerar bäst helt utan filter. Finns något mer, förutom förgasaren, som kan ge dessa fel? Bränslefilter hittar jag inte.
JanneL99
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:29, 18-07-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RD350

#6 » 22:22:26, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dela förgasaren, kolla flotör och flotörnål. Hondaförgasarna burkar vara nästan identiska oberoende modell. Tror de flesta saknar blandningsskruv, därför måste allt vara rent och fint. Det hörs som den går fett om den endast går utan luftfilter.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#7 » 07:22:57, 19-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller, som jag föreslog tidigare, otät packning runt flottörhuset. Meningen är ju att flottörhuset ska ventileras till förgasarhalsens inlopp så att ett tryckfall i luftfiltret påverkar lufttrycket i flottörhuset lika mycket som trycket i förgasarhalsen. Om det nu är fritt fram för luft med atmosfärstryck till flottörhuset, så kommer tryckskillnaden att trycka ut mer bränsle än det är tänkt genom huvudmunstycket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JanneL99 (trådstartaren)

#8 » 18:26:28, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag;
- bytt tändstift
- bytt luftfilter
- tagit isär förgasaren och rengjort den i en ultraljudstvätt samt renblåst den.
- har testat med att justera mixerskruven (luftskruven) mellan ett till två varv utskruvad.

Resultat; (nedslående)
- Gräsklipparen är marginellt enklare att starta, med filter går det inte alls.
- utan filter OCH utan filtekåpa går den dock bra och är relativ enkel att starta.

Någon idé?
JanneL99
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:29, 18-07-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#9 » 19:42:50, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat ventilspel?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

63an

#10 » 20:07:07, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla DC Lindkvists trådar där han jobbar med en Honda, kan vägleda ganska bra tror jag! :thumme: Han är inte så dum som han låter, bara hälften :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#11 » 20:18:52, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråden heter enbart Hondamotor :hurra:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#12 » 20:20:25, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråden heter enbart Hondamotor :hurra:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

JanneL99 (trådstartaren)

#13 » 20:48:15, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är möjligen dålig på att leta men hittar inte tråden...
JanneL99
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:29, 18-07-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#14 » 20:55:25, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns sökruta:skriv DC lindqvist sedan sök eller Hondamotor sök :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

JanneL99 (trådstartaren)

#15 » 14:16:14, 28-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att du menar denna tråd av dc_lindberg som heter Honda gräsklipparmotor
Honda gräsklipparmotor, GCV 190, GCV190

Hittade mycket intressant i denna men inget som kan visa med rätt - tror jag iallafall.

Har inte kontrollerat ventilspelet men tänker att eftersom den går bra utan filter så borde problemet ligga någon annanstans?

Har just klippt hela gräsmattan, en dryg timmes jobb, utan filter och det fungerar utmärkt. För att starta den måste jag dock lätta på filterkåpan annars får motorn inte tillräckligt med luft.

Blir inte riktigt klok på var felet sitter!
JanneL99
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:29, 18-07-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se