Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Tecumseh HH120 svajjigt varvtal

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

pontusp (trådstartaren)

#1 » 11:50:46, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tidigare i höstas köpte jag mig en tjusig Volvo BM Mini 1200 som jag jobbat med under lediga stunder.

Motorn går men varvtalsregulatorn svajjar väldigt mycket. Tomgång är jämn och fin, men drar jag på gas så börjar varvtalsregulatorn svajja. Att köra framåt blir väldigt ryckigt så den är inte så användbar just nu. Förgasaren är rengjord, jag har kontrollerat nålar och sådant. Jag har bytt olja och kollat att jag har bra gnista. I manualen beskrivs hur man justerar varvtalsregulatorn och det blev väl lite bättre efter det. Jag upplever också att det blir lite bättre när motorn blivit varm.

Luftfiltret är rätt igensatt så jag ska ut i garaget ikväll och se om det gör skillnad att köra utan.

Jag har läst rätt mycket och har rätt bra kläm på hur motorn funkar och dess delar. Men jag har väldigt lite praktisk erfarenhet.

Vad är nästa grej att kolla?
pontusp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:58, 04-09-2018
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Volvo BM Mini 1200



Ove.G

#2 » 12:49:22, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ställt bränslemängskruven vid högre varvtal,
Öppna den så den går dåligt /fet
Skruva in till den går snålt,
Däremellan har du rätt inställning vid varm motor.

2 personer gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

pontusp (trådstartaren)

#3 » 13:12:43, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstår så har den här förgasaren bara två justerskruvar. En för tomgången som jag rattat på för att hitta en lagom tomgång. Och en till som sitter under koppen för flottören, jag tror det är den som justerar bränslemängden för högre varvtal.

Jag har varit på den också utan att det gör någon större skillnad. Jag kanske ska ha lite mer tålamod och låta motorn bli ordentligt varm innan jag justerar?
pontusp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:58, 04-09-2018
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Volvo BM Mini 1200

pontusp (trådstartaren)

#4 » 13:23:15, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir roligare med bilder, här traktorn i fråga:
Bild

Och detta är denna förgasare som sitter på:
Bild
pontusp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:58, 04-09-2018
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Volvo BM Mini 1200

torbjorn_forsman

#5 » 15:38:50, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förgasaren på sprängskissen har tre justerskruvar.
40 är för huvudmunstycket, den ställer man in för rätt bränsleblandning vid belastad motor.
20 är ställskruv för tomgångsmunstycket, ställs in för rätt tomgångsblandning.
17 är stoppskruv för gasspjället, ställs in för rätt tomgångsvarvtal.

Om regulatorn pendlar så brukar det bero på att motorn inte svarar omedelbart på gaspådrag utan att den reagerar med en viss fördröjning när regulatorn försöker dra på mer gas, då blir varvtalet för högt innan regulatorn hinner dra ner osv.

Att rengöra luftfiltret är en bra början, och det kan vara bra att kolla lite noggrannare hur förgasaren uppför sig när du vrider på blandningsskruvarna.
När du justerar tomgången så se till att regulatorn inte blandar sig i alls utan armen på gasspjällaxeln ska hela tiden ligga an mot änden av skruven 17. Justera 20 till högsta tomgångsvarvtal och 17 till rätt tomgångsvarvtal. Om du har tillgång till en avgasanalysator kan du justera 20 till ca 3 % CO i avgaserna.

Ett alternativt sätt att justera 40 är att om du får motorn att gå pendlingsfritt på fullt varv, så iaktta regulatorlänkaget och gasspjällets läge medan du vrider fram och tillbaks på 40, ställ den i det läge där regulatorn vill dra igen spjället så mycket som möjligt för att hålla rätt varvtal.

När du har regulatorn pådragen för fullt varv, prova att för hand (tvärt) dra igen gasspjället till tomgång, då ska motorn snällt gå ner till tomgångsvarv utan tendens att stanna, om du sedan öppnar spjället sakta och gradvis ska motorn följa med mot högre varv utan att tveka eller misstag. Samma sak om du släpper gasspjället så att regulatorn öppnar tvärt till fullt pådrag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pontusp (trådstartaren)

#6 » 22:54:12, 19-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, jag ska ta mig en titt på 40 igen. Men jag löste problemet igår, på något vis.

Det sticker ut ett litet rör ur choke-plattan (14 på bilden). Det satt skit i det som jag fick bort. Sen var det väldigt dåligt flöde fram till bränslefiltret jag satte dit när jag bytte bränsleslang. Farsan blåste hårt i tanken och det började rinna igen.. kanske var det skit i tanken/slangen som lossnade nu.

Så, motorn går mycket bättre än någonsin.

2 personer gillar det här inlägget.
pontusp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:58, 04-09-2018
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Volvo BM Mini 1200

torbjorn_forsman

#7 » 09:59:49, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen sitter det en sil vid slanganslutningen i tanken. Ta gärna loss den, rengör den och kolla att den är hel.
Slangmonterade bränslefilter brukar vara tänkta att användas i bränslesystem med en bränslepump, tryckfallet i filtret är ofta för stort för att det ska fungera bra när man har självtryck från tank till förgasare och bara någon decimeters fallhöjd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pontusp (trådstartaren)

#8 » 20:11:51, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska se över tanken, det var rätt mycket skit i bränslefiltret, som jag monterat, redan. Har inte haft tid att göra något mer.

Edit: har dock sett andra köra med filter monterat på samma sätt utan större problem. Men fortsätter det krångla så är det ju inte så svårt att prova utan.
pontusp
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:58, 04-09-2018
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Volvo BM Mini 1200


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se