Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Stiga Park Pro 16 -Hydrostatproblem

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Zorre (trådstartaren)

#1 » 18:45:42, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt i dagarna en Stiga Park Pro 16 från 2000 som var i behov av service.
Bytte tändstift,filter och olja och den startade som en klocka.
Därefter tänkte jag att jag även byter hydrostatoljan och köpte helsyntetisk motorolja 5-50.
Gjorde enligt följande:
Lossade på bulten under hydrostaten och fick ut ca 4 liter olja.
Fyllde sen på (3 liter) och MAX i behållaren och ställde hydrostaten i frihjulsläge och lyfte upp bakändan.
Startade motorn och tryckte ner "gasen" till framåtläget och höll nere i ca 5sek, släppte sen till neutralläge och lät stå så 5s och sen trycket ner backläget och höll ner 5s.Motorns varvatal lät jag vara i tomgångsläge
Upprepde några gånger,till jag lyckades kröka "pedal/gas vajern" efter alla tryck utan att få hjulen att röra sig(ja jag satte tillbaks spaken i driftläge)
Så under morgondagen får man även införskaffa vajer.

Så min fråga,gör jag rätt och hur mycket olja rymmer hydrostaten ?
Ska man lufta system ?
Zorre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:37, 14-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Stiga Pro 16



Kloge

#2 » 18:50:00, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tog en "evighet" att lufta, det är bara att trycka pedalen fram och bakåt. Håll koll på nivån i behållaren
Kloge
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:13:37, 18-03-2008
Ort: Oderljunga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22-49
Volvo T32-55
Volvo Krabat-59
Volvo Buster 320-63

Zorre (trådstartaren)

#3 » 18:54:42, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kloge skrev:Det tog en "evighet" att lufta, det är bara att trycka pedalen fram och bakåt. Håll koll på nivån i behållaren

Så då tolkar jag ditt svar"Att jag gör rätt"
Zorre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:37, 14-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Stiga Pro 16

Kloge

#4 » 18:58:39, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst
Kloge
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:13:37, 18-03-2008
Ort: Oderljunga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22-49
Volvo T32-55
Volvo Krabat-59
Volvo Buster 320-63

SvampenT15

#5 » 19:30:16, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej : Fanns det ett filter på hydrostaten? i så fall brukar man fylla det innan man skruvar dit det nya, om du bytte det???
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

torbjorn_forsman

#6 » 22:06:07, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lyckats med ett hydrostatoljebyte på en sån där maskin, och har skrivit om det i en tidigare tråd, [Trädgårdsmaskiner] Har du en hydrostatlåda - byt Olja!!!
Det finns VHB att hitta på nätet, samt den viktigaste delen i ovannämnd tråd, kanske även under Downloads här på Maskinisten, så man behöver inte gissa om hur man ska göra.
Några viktiga saker att tänka på:
-Flera avtappningspluggar. Tror det är en under bakre hydrostaten och två under främre hydrostaten. Oljeavtappningen tar lång tid, låt det stå och droppa minst över natten, gärna flera dygn. I synnerhet om den gamla oljan är trögflytande eller om man håller till i kall lokal.
-Filter fanns på tidiga årsmodeller men togs bort senare (tror det var efter år 2000). Det sitter innanför bakre hydrostatens avtappningsplugg, alltså långt ner, så det fylls av sig självt när man fyller på olja.
-Vid oljepåfyllning ska både främre och bakre hydrostat vara frikopplade, motorn får gå på tomgång medan man sakta fyller på olja och man måste styra ut den omväxlande i fram- och backläge för att den ska behaga suga åt sig olja från behållaren.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Zorre (trådstartaren)

#7 » 23:54:18, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Hej : Fanns det ett filter på hydrostaten? i så fall brukar man fylla det innan man skruvar dit det nya, om du bytte det???

Har inte sett nått filter ,utöver oljefiltret.
Zorre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:37, 14-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Stiga Pro 16


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se