Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Identifiering motor Husqvarna cylinderklippare

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Pall-Anders (trådstartaren)

#1 » 21:09:27, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett infall och köpte en gammal risig Husqvarna-klippare i höstas. Undrar vad det kan tänkas vara för fabrikat på motorn som sitter på? Hittar ingen märkning förutom ett par nummerserier på den. Tändspolen saknas, men det kanske går att lösa med en från någon motor i samma storlek?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Pall-Anders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:05, 10-02-2011
Ort: Västergötland
Sverige



Mattias Petterson

#2 » 21:28:37, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det ser ut som en briggs stratton easy spinn
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mattias Petterson

#3 » 21:28:37, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det ser ut som en briggs stratton easy spinn
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mattias Petterson

#4 » 21:32:52, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckeru det ser ut som en briggs stratton easy spinn
Bild
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#5 » 21:55:30, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Definitivt en B&S. Typbeteckning mm bör stå instansat ovanpå fläktkåpan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#6 » 22:43:58, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2hk B&S horisontal axlad.
Tändspole fixar:
http://www.briggsparts.se
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#7 » 12:21:40, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MP - jordfräsens 5hk. När den renoveras - kika här:
5hk B&S å Gilson slunga
Vilken härlig skillnad det blev på motorn!
Den fick en "seg dragning" som original utseendet på toppen och portarna inte ger.
Visst, det blev en effekt (hk) sänkning genom det lägre kompressionsförhållandet, dock kompenserades det med råge av den bättre segdragningsförmågan. Det -hade- varit roligt om man kunde ha mätt motorkraften så man fått "svart på vitt" gällande den exakta förändringen.

TS - hur har det gått med motorn?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Pall-Anders (trådstartaren)

#8 » 21:55:38, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avgasventilen sitter fast och har fått stå och marinera i olja ett tag. Fått hem några nya packningar och en tändspole, verkar som den är något slags nytt elektroniskt under som klarar sig utan brytare och kondensator?


Bild
Bild
Användarvisningsbild
Pall-Anders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:05, 10-02-2011
Ort: Västergötland
Sverige

Pall-Anders (trådstartaren)

#9 » 10:22:45, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat plocka ihop motorn igen. Fick hjälp av en kollega att slipa ventilerna och fräsa sätena, har också svarvat och monterat ventilstyrningar.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Pall-Anders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:05, 10-02-2011
Ort: Västergötland
Sverige

dc_lindberg

#10 » 11:44:42, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta i o läs:
5hk B&S å Gilson slunga
Principen är exakt den samma för din 2hk som för 5hk i tråden.

Jag har en sådan där 2hk ståendes efter renovering eftersom den blev omöjlig att starta. I tråden om 5hkn så ser du att jag identifierat problemet - du har samma problem med din.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Pall-Anders (trådstartaren)

#11 » 13:59:15, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du fart på fem-hästarn tillslut? Vilket av problemen tänkte du på?

Återstår en topplockspackning och sedan är det upp till bevis. I värsta fall blir det en dyr hop med skrot, men då har en väl lärt sig nåt i alla fall.
Användarvisningsbild
Pall-Anders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:05, 10-02-2011
Ort: Västergötland
Sverige

dc_lindberg

#12 » 17:09:23, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild säger mer än ord:
userpix/49872_100_3933_1.jpg

Kosta på dig att slipa förbränningsrummet ss jag gjorde (se tråden).
Resultatet gav en mycket snällare motor. Mer lättstartad och något lite bättre segdragning (flamfronten propagering blir jämnare = bättre förbränning. Tyvärr tappar man lite i kompressionen, men ett slicks planing av toppen o det är kompenserat).

Förbättringen av insug och utblås gjorde sitt till det med.
Det ska vara turbulens, men inte "bak vatten"... så jag slipade bort allt som skapade "bak sug" men lät kanalen var grov"blästrad" för att få behålla en luftkudde närmast väggarna (jmf hajskinnets/fiskfjällens funktion i vatten).

Det var helt klart värt jobbet!
Fick en "ny" motor ;-)
Att en gammal B&S sidventilar är hopplöst ineffektiv jmf med nya toppventilare, det är en helt annan historie: nu talar vi om att förbättra sidventilaren :-)

Alla vassa och "vassa" kanter inne i ett förbränningsrum leder ofelbart till "hot spots" och därmed också ökad kocksbildning/avlagring som i sin tur medför än mer hot-spots => detta leder till självantändning vid kompression och man får en störd/dålig gång/förbränning.
Eftersom sidventilarna i sig är törstiga monster (30-50% mer bränsleåtgång jmf med toppventilare för samma arbete), så är det klart man vill försöka förbättra verkningsgraden ju ;-)

Nu har http://www.briggsparts.se i annan tråd lärt oss (mig) att B&S har en kamaxel som är gjord så att den i sig är en ventil dekomp för att man skall kunna rå dra igång motorn. Utan den läckande avgasventilen så går inte en gammal sidventilare att dra igång...
Därmed ändras helt förutsättningarna för att ge sig an att höja kompressionen... det blir nästan meningslöst och motverkar sitt eget syfte genom sämre förbränning och ökad kocksbildning...

Ok - vi talar om en gamla 2hk motor; ja, än se'n då!
Det är en princip sak att få den att gå bättre och dra mindre ;-)
Jänkaren:
- fungerar det; rör det inte!
Kinesen:
- hur kan jag göra det bättre?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#13 » 01:27:52, 21-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet




Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Pall-Anders (trådstartaren)

#14 » 13:47:24, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu lever den igen! Blev en kort provkörning i pannrummet utan vare sig ljuddämpare eller varvtalsregleringsflärp, men den gick fint. Återstår att jaga rätt på den där plåtbiten som heter 200 på sprängskissen. Tack för all hjälp, får försöka återkomma när det är ordning på själva gräsklipparen också.


Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Pall-Anders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:05, 10-02-2011
Ort: Västergötland
Sverige


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se