En bild säger mer än ord:
userpix/49872_100_3933_1.jpgKosta på dig att slipa förbränningsrummet ss jag gjorde (se tråden).
Resultatet gav en mycket snällare motor. Mer lättstartad och något lite bättre segdragning (flamfronten propagering blir jämnare = bättre förbränning. Tyvärr tappar man lite i kompressionen, men ett slicks planing av toppen o det är kompenserat).
Förbättringen av insug och utblås gjorde sitt till det med.
Det ska vara turbulens, men inte "bak vatten"... så jag slipade bort allt som skapade "bak sug" men lät kanalen var grov"blästrad" för att få behålla en luftkudde närmast väggarna (jmf hajskinnets/fiskfjällens funktion i vatten).
Det var helt klart värt jobbet!
Fick en "ny" motor
Att en gammal B&S sidventilar är hopplöst ineffektiv jmf med nya toppventilare, det är en helt annan historie: nu talar vi om att förbättra sidventilaren
Alla vassa och "vassa" kanter inne i ett förbränningsrum leder ofelbart till "hot spots" och därmed också ökad kocksbildning/avlagring som i sin tur medför än mer hot-spots => detta leder till självantändning vid kompression och man får en störd/dålig gång/förbränning.
Eftersom sidventilarna i sig är törstiga monster (30-50% mer
bränsleåtgång jmf med toppventilare för samma arbete), så är det klart man vill försöka förbättra verkningsgraden ju
Nu har
http://www.briggsparts.se i annan tråd lärt oss (mig) att B&S har en
kamaxel som är gjord så att den i sig är en
ventil dekomp för att man skall kunna rå dra igång motorn. Utan den läckande avgasventilen så går inte en gammal sidventilare att dra igång...
Därmed ändras helt förutsättningarna för att ge sig an att höja kompressionen... det blir nästan meningslöst och motverkar sitt eget syfte genom sämre förbränning och ökad kocksbildning...
Ok - vi talar om en gamla 2hk motor; ja, än se'n då!
Det är en princip sak att få den att gå bättre och dra mindre
Jänkaren:
- fungerar det; rör det inte!
Kinesen:
- hur kan jag göra det bättre?...