Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Elfel på en Yamaha YS828 snöslunga

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

sidekrans (trådstartaren)

#1 » 10:25:06, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har lyckats göra en riktig fulkoppling och tar tacksamt emot all hjälp med reparation och felsökning.

Jag köpte en Yamaha YS-828W snöslunga i höstas. Det har visat sig att maskinen hade en del problem.
Till att börja med saknades topplockspackning vilket gjorde att den började spruta olja vid start.
Jag upptäckte sedan också att vevhuspackningen var trasig och i den vevan byttes packboxar med.
Den hade även lite trasiga kablage som lagades och så fick den ny belysning.

När jag satte ihop delarna en sen kväll måste jag ha glömt huvudet inne för jag satte jordkabeln från tändningen till startmotorns +12V anslutning.
Maskinen startade dock och gick fint och jag trodde att reparationen var över.
Men så efter ännu en start följt av ett stopp av motorn fortsatte något låta (gissar på startmotorn) och efterhand började något ryka.
Så fort som attan fick jag skruva bort batteripolerna men skadan var redan gjord. Man får lite pulshöjning när det börjar ryka under bensintanken i plast kan jag säga.

Min gissning på händelseförlopp är att
1. Vid sista starten så gick startreläet sönder pga felaktig koppling/kortslutning mot utgången på startreläet.
2. Vid avstängning kopplades då tändbox till +12V via startmotorn/startreläet med följden att tändboxen brann upp.

Nu till skadorna:

1. Tändbox. Det som definitvt är skadat är tändboxen (TCI) då jag ser smält plast kring dess jordkabel (som i mitt fall blev kopplat till startmotorns +12V anslutning via tändningens offläge).
Får heller ingen gnista på tändstift. Det var antagligen från tändboxen röken kom. Ny tändbox är beställd.

Bild

2. Startrelä. I och med att startmotorn nu verkar få kontinuerlig matning så misstänker jag att startreläet är trasigt.
Reläet är en Hitachi MS5D-171.
Vrider man startnyckeln till start så sluts den blåvita till jord, men i mitt fall så kopplades den blåvita via tändningen till utgången på startreläet via startmotorns +12V anslutning.
Ingången och utgången till startreläet är som sagt alltid öppen numera vilket borde innebära att den här är trasig, går dessa att reparera?

Bild

3. Ev. startmotorn. Den har antagligen snurrat ett tag men vid inspektion så hittade jag inget som ser bränt eller skadat ut på insidan. Dock så är anslutningskontakten i kontakt med jord (chassi/höljet), är detta fel?
Startmotorn har en +12V kabelanslutning och är av modellen Denso 128000-5400 12V.
När jag försökte koppla tillbaka startmotorns anslutning till startreläet så fick jag en rejäl gnista pga startreläet är öppet men jag iaktog ingen rörelse i startmotorn. Vad kan vara fel isf?

Bild

Bild

4. Spolen har jag undersökt men hittar inget direkt fel. Lindningen är inte söndersmält och har inte kontakt med jord. Osäker på hur man mäter upp denna och vilka värden som är korrekta.

Bild
Senast redigerad av sidekrans 12:20:07, 14-01-2020, redigerad totalt 1 gång.
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Volvot24

#2 » 11:54:02, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ja, du lär ju få fler svar än mitt.

- Tändmodul, är väl en s k magnetron. Brukar vara som så att när man man jordar den lilla kabeln, så uteblir gnistan. Har ännu inte, sett att kabeln ska kopplas till plus.

- "Dock så är anslutningskontakten i kontakt med jord (chassi/höljet), är detta fel?"

Hur har du konstaterat detta?
Resistansmätning mellan kontakten och och startmotorns chassie?
Det är högst normalt med låg resistans, för normalt ligger startmotorns lindningar inkopplad där via kol, då startmotorn är ihopmonterad.

Vad händer om du lägger positiv spänning på kontakten i förhållande till startmotorns chassie?
Med hjälp av t ex startkablar från batteriet.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

sidekrans (trådstartaren)

#3 » 12:27:06, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
- Tändmodul, är väl en s k magnetron. Brukar vara som så att när man man jordar den lilla kabeln, så uteblir gnistan. Har ännu inte, sett att kabeln ska kopplas till plus.
.

Jepp, det är så det ska vara (utan min felkoppling) som jag tolkat det.

Volvot24 skrev:.
- "Dock så är anslutningskontakten i kontakt med jord (chassi/höljet), är detta fel?"

Hur har du konstaterat detta?
Resistansmätning mellan kontakten och och startmotorns chassie?
Det är högst normalt med låg resistans, för normalt ligger startmotorns lindningar inkopplad där via kol, då startmotorn är ihopmonterad.

Vad händer om du lägger positiv spänning på kontakten i förhållande till startmotorns chassie?
Med hjälp av t ex startkablar från batteriet
.

När jag efter olyckan försökte ansluta tillbaka kabeln från startreläet till startmotorn så fick jag en rejäl gnista men startmotorn startade inte vad jag kunde se på den korta kontakten den fick.
Ska göra om experimentet senare.

Att ingången har kontakt med höljet/chassit mätte jag med multimetern, i kontaktläget - inte resistans.
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 12:53:36, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Magnetron" är Briggs & Strattons varumärke för ett primitivt brytarlöst magnettändsystem, ordet bör inte användas när man pratar om motorer från andra tillverkare.

Skulle föreslå att du provkör startmotorn lös med startkablar från ett bilbatteri. Tänk på att den kan rulla iväg, håll en fot på den när du kopplar in ström.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#5 » 13:06:32, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

" "Magnetron" är Briggs & Strattons varumärke för ett primitivt brytarlöst magnettändsystem"

Usch då... Ska genast slänga de jag har på lager. Vill ju var uppdaterad när det gäller mina 30 år gamla motorer.
:lmao:

Vet iofs inte vad som skulle bli bättre med en tändmodul när det gäller funktionen på mina motorer.

Kanske bränsleförbrukningen halveras?

.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

sidekrans (trådstartaren)

#6 » 00:10:37, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, jag spände fast startmotorn i skruvstädet och la på spänning med startkablar och den snurrade på så det ser ut som att den klarat sig.

Jag testade solenoiden därefter och oklart varför men nu var in/ut ej sluten så provade med startkablarna här också och fortfarande öppen krets. Såmonterade tillbaka och anslöt till startnyckel igen och den beter sig precis som den ska.

Turen fortsatte med kontroll av strömbrytaren.
Jag hade i samband med fulkopplingen bytt från standard ac matning till dc matning pga flimmer i ledlampan. Nu fungerade inte lampan men det visade sig bero på att led lampan var kopplad polvänt, vilket inte var ett problem vid ac. Så efter byte av hylsor så fungerar även lyset.

Bild

Nu väntar jag bara på ny tändbox och hoppas det blir sista kostnaden på lång tid.
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sidekrans (trådstartaren)

#7 » 12:57:23, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som vet vilket åtdragningsmoment det är på svänghjulet? ca 50Nm?
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sidekrans (trådstartaren)

#8 » 00:12:48, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ihopskruvad och back in business.


Bild
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se