Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Hur testar jag denna tändspole?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

johndeere6530 (trådstartaren)

#1 » 09:03:38, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en liten trädgårdstraktor som inte startar, den drar runt men inget händer mer. Prövat med startgas, den tänder precis vid gasinsprutet men dör direkt när den är förbrukad.
Tänkte därför att det kanske är tändspolen.
Hur mäter jag upp spolen för att se om den ör kass? Jag har denna multimeter.
Bild
Bild
Bild
johndeere6530
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


torbjorn_forsman

#2 » 09:14:42, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vet du om resten av tändsystemet? Svänghjulsmagnet eller batteritändning? Brytare eller brytarlöst? Om det är brytarlöst: är det ett "induktivt" brytarlöst tändsystem (som t ex B&S "Magnetron" eller brytarlös batteritändning på de flesta 80-90-talsbilar), eller "kapacitivt" (CDI, som de flesta brytarlösa svänghjulsmagneter, Saabs DI-tändsystem m fl)?

Med bara en enkel multimeter så kan du ohmmäta primär- och sekundärlindning och kolla att det inte är avbrott i någon av dem. Men du kan inte upptäcka andra slags fel som t ex överslag eller kortslutna varv.
Räkna med att resistansen i primärlindningen (troligen mellan polskruvarna) är någonstans mellan 0,1 och 5 ohm , och i sekundärlindningen (mellan anslutningarna för tändkablarna) förmodligen mellan 1 och 20 kohm. Primärlindningens resistans är egentligen för låg för att kunna mätas pålitligt med en enkel multimeter, den blir ju i samma storleksordning som resistansen i testsladdarna, övergångsmotstånd i banankontakter mm.

Däremot kan man göra mer fullständiga mätningar med en eller två enkla multimetrar och lite kringutrustning (spänningsaggregat som t ex en mobilladdare, tongenerator mm), om man inte vill skaffa sig en riktig LCR-mätare eller en gammaldags mätbrygga.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#3 » 12:49:06, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När den bara tänder till på gasen så skulle jag kolla hur den får bränsle innan jag ger mig på tändningen allt för mycket. Hur ser tändstiften ut ? Svarta och sotiga eller torra och renbrända ?

För att kolla gnistan så skulle jag skruva loss ett tändstift eller båda och hålla det mot gods samtidigt som jag drar runt motorn. Blir det gnista då så är det inget större fel på tändningen.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

johndeere6530 (trådstartaren)

#4 » 13:14:45, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändstiften är superfina! Inga problem där.
Problemen började nu efter att jag bytte en säkerhetsbrytare som var kass och som gjorde maskinen stendöd! När jag bytte den så drar motorn äntligen runt igen, men inte mer.
johndeere6530
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant

Ivar Risslén

#5 » 13:45:42, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för motor och maskin ?
När den tänder till så värkar det som om det finns gnista. Är det ingen gnista och du har kört lite på startmotorn så skulle det lukta bensin och tändstiften vara lite fuktiga.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

johndeere6530 (trådstartaren)

#6 » 14:30:27, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Wheel Horse C175 med Kohler KT17S
johndeere6530
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant

Toost

#7 » 14:47:11, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

och du har gjort det första testet att skruva ur siftet/ stiften , trycka stiftet i tändhatten och lägga det så att det får kontakt med motorblocket och sen köra startprocedur o titta efter gnista ?
- Har du gnista där bör du nog initialt kunna avskriva att det skulle vara fel på tändspole mm.
kanske däremot tändpunkten , alltså när gnistan kommer.

3 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Maskinist Wannabe, BCS 725

Murre o2

#8 » 15:08:22, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:och du har gjort det första testet att skruva ur siftet/ stiften , trycka stiftet i tändhatten och lägga det så att det får kontakt med motorblocket och sen köra startprocedur o titta efter gnista ?
- Har du gnista där bör du nog initialt kunna avskriva att det skulle vara fel på tändspole mm.
kanske däremot tändpunkten , alltså när gnistan kommer.

För att testa om det finns gnista i öppna luften utan komp tryck måste elektrod gapet ökas till helst en mm annars ger det ingenting! Luft isolerar och ju mer luft ju mer högspänning behövs för att gnistan skall orka slå över...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Orsa

#9 » 15:33:25, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick motorn när den stannade sist :), så att säja, så är det sällan tändspolen som gör att det inte startar nästa gång man ska köra. Liksom. Däremot nåt som brukar stå till sej av sig själv, så att det inte funkar, är förutom piggheten i batteri eller framför allt att soppadoseringen blivit fel. Det är sånt som brukar bli dåligt av sej självt.
Har den stått med vanlig bilbensin i förgasaren så är det mer än 75% sannolikhet att du har utfällningar och kasst förgaseri.
Tändspolar brukar visa sina svaga sidor när de blir varma och man kör hårt.
Om man nu ska leta sannolika fel först.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband

Murre o2

#10 » 17:44:16, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, tänder den till på startgas måste felet ligga någon annan stans. Tjuvluft eller förgasarfel är väl närmast till hands men ventilspelet på fyrtaktare får också kollas.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Rolf Zetterberg

#11 » 21:37:19, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr får nog trådskaparen ta på sig lite av förvirringen med två trådar...
1)I den förra tråden
[Trädgårdsmaskiner] Startproblem
så visades en säkerhetsbrytare(pedalen) på bild.Var det JUST DEN som byttes och löste ett problem men så kom ett annat??Det stämmer inte.

2)Vi har fortfarande inte fått svar på om hans maskin verkar stämma med den länk jag gav.Om den gör det så är elschemat tydligare där.

Så det skulle vara bra om han lite tydligare talar om EXAKT vad som händer eller görs.Det blir inte så många gissningar då.


I övrigt instämmer jag i talkören att det måste vara ett bränsleproblem.
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

mr belos

#12 » 16:33:54, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man veta om spolen funkar med varm motor
Testa lägg den i värme 50 grader o mät motstånd
När den är varm
mr belos
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg

#13 » 16:39:38, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad fick du för mätresultat (i ohm) på:
- primärlindningen
- sekundärlindningen
- tändstiftet (mittelektroden)
- tändkabeln (man tar helt loss den och vickar på den samtidigt som man mäter resistansen)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#14 » 19:23:50, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mr belos skrev:Vill man veta om spolen funkar med varm motor
Testa lägg den i värme 50 grader o mät motstånd
När den är varm


Hjälper inte. Om en tändspole slutar fungera när den är varm, beror det förmodligen på överslag mellan varv i sekundärlindningen. Det räcker med att ett enda varv är kortslutet för att spolen inte ska ge gnista, och med tanke på att lindningen har flera tusen varv så syns detta inte märkbart på en ohmmätning.
För att hitta sådana fel säkert, MÅSTE man kunna mäta induktans och förlustfaktor.

Det är däremot fullt normalt att resistansen ökar med ökande temperatur, resistiviteten hos koppar är ju som bekant rätt kraftigt temperaturberoende.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#15 » 20:21:00, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

johndeere6530 skrev:Hej!

A) Har en liten trädgårdstraktor som inte startar, den drar runt men inget händer mer.

B) Prövat med startgas, den tänder precis vid gasinsprutet men dör direkt när den är förbrukad.

C) Tänkte därför att det kanske är tändspolen.

D) Hur mäter jag upp spolen för att se om den är kass?


A - Har du gnista?
B - Du har alltså gnista...
C - ...du har gnista...
D - Se Mr.Belos och TF's svar ovan. (de är absolut inte lätt att mäta fram fel; men man kan få en vink genom att ta fram mätvärdena enligt min "tabell" ovan: oftast enklast att testa med en spole som man vet är hel...)

Det du beskriver är egentligen något helt annat; att du inte får fram bränslet alternativt att det är fel på spridaren (atomizer). Du har själv svarat detta genom att fått startgasen att antända; då har du gnista, ventilerna fungerar som de ska, men du får inte fram bränslet.
Vilken motor är det?
Modell:
Serie:
Tillverkare:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates