Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Förgasarinställning Tecumseh

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

andrho (trådstartaren)

#1 » 14:53:25, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev tvungen att byta till en ny förgasare på en Simplicity snöslunga med Tecumsehmotor. Så länge det var plusgrader startades den fint men tålde inte ens halvöppen choke. Det tog också en lång stund innan den tålde fullgas. När det nu är -10 startar den inte alls. Jag har skruvat på alla inställningsskruvar och nu har jag tappat bort mig totalt. Är det någon som kan grundinställningen för de olika munstyckena?
andrho
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:16, 05-04-2012
Ort: Glava
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 -65
BM 430 I -77



rospigg

#2 » 18:05:01, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lågfartnålen 1-2 varv ut, och den under förgasaren något mer. Lättast är att ställa den när motorn går.
Om motorn ändå kräver halv choke efter 30 sek. trots att du öppnat nålen under förgasaren, ja då bör du höja flottörhöjden.
(så att flottörnålen stänger "senare" = med mer bensin i flottörhuset.
För mer exakta råd, hur stark är motorn?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc_lindberg

#3 » 19:19:32, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder hjälper.

Ny, fabriksny, techumseh förgasare?

Finns en annan tråd om just problem med Techumseh och förgasare. I det fallet löstes problemet med en fabriksny förgasare. Vad som var fel på den gamla framkom aldrig.
Jag hade en som jag inte på något sätt kunde få ordning på - gick inte. Fanns inte något fel som jag kunde se, upptäcka, känna igen, men, så är mina praktiska kunskaper B&S.

Av din beskrivning låter det som ett flödningsproblem.
Det var något sådan som min hade.

Att den inte tål halvöppen choke är ett gott tecken tycker jag, men, det kan ock betyda att den helt enkelt får för mycket genom lågfartsmunstycket; och då krävs det som du påpekar att motorn blir genomvarm innan det går att öka gasen. (Min WeedEater 2-takts trimmer är sådan - o i den -är- det membranet som är slut o måste bytas; men, det är 2-takt och weber förgasare).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

andrho (trådstartaren)

#4 » 22:03:35, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn är på 8 hk och det är en splitterny förgasare. Dock ej original då väl Tecumseh har gått i konkurs. Enligt leverantören skall den vara optimalt inställd vid leverans, men det hjälpte ju inte ... Skall jag skruva ut nummer 1, 2 eller 3? Och hur mycket från det att jag skruvat in dem i botten?

userpix/48793_3LMYHKBJCMSKC1638821638.jpg

1 person gillar det här inlägget.
andrho
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:16, 05-04-2012
Ort: Glava
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 -65
BM 430 I -77

dc_lindberg

#5 » 22:26:26, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...men har du -verkligen- fått -rätt- förgasare?!
:klia:
Det där ser ut som en MAG förgasare... i så fall får du räkna med att bestyckningen är åt... MAG...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

andrho (trådstartaren)

#6 » 22:45:55, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan, jag hoppas verkligen att det är rätt förgasare jag har fått. Det är denna jag har beställt och den ser exakt ut som originalet - kanske en aning blankare …
https://www.reservdelaronline.se/sok?co ... it_search=
andrho
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:16, 05-04-2012
Ort: Glava
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 -65
BM 430 I -77

dc_lindberg

#7 » 22:55:55, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.reservdelaronline.se/varumarke/139-tecumseh
På den sidan står:
Inga produkter funna för detta varumärke

https://www.jackssmallengines.com/jacks ... horizontal
https://www.jackssmallengines.com/jacks ... ontal/h-80

https://www.jackssmallengines.com/equip ... ts-4-cycle
https://www.jackssmallengines.com/jacks ... rts-list-1

https://www.jackssmallengines.com/equip ... 3aTECUMSEH
Tyvärr fel sida om "plaskepölen", men ett företag som vunnit förtroende.

Vilken förgasare (reservdelsnummer) var det som du beställde/fick?
Kanske framgår på deras hemsida lite mera om förgasaren?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#8 » 23:27:52, 06-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruv #1 är tomgång - i det här läget ointressant.
Skruv #2 är bränsleblandning på tomgång - lågfart.
Det är #3 som ska backas ut för att öka bränslemängden på mellan och full belastning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc_lindberg

#9 » 18:32:02, 07-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

... :klia: ... (den här gången fungerade din länk till Reservdelar - förra gången hamnade jag...)
Vidhåller att den påminner -mycket- om MAG's; men ser nu att den är -listad- till Tecumseh.

Det går inte att bestycka förgasare så de går rätt på alla olika cc!... Det i sig är inte möjligt att göra... Man kan ha en generell grundinställning, som alltid måste finjusteras till den motor förgasaren sätts på.

Du har fått beskrivet tydligt vilka inställningsmöjligheter som finns på den där förgasaren.
...därmed... hamnar motorn på verkstaden... du har problem med ventil(-er)...
Jmf:
5hk B&S å Gilson slunga
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ambj72

#10 » 21:30:06, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande.
Det är inte så att regulatorfjädern stökar. Så att slaget mellan avstängd, tomgång och fullgas går i varandra.

Jag misstänker att det var det som var grundorsaken på min förgasare strulade förra året.
Den som dc_lindberg hänvisade till här ovan.

För min strular återigen. Ska beställa ny fjäder.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

andrho (trådstartaren)

#11 » 21:43:00, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ambj72 - skam vet om det inte är så. Grundfelet var nog för gammal bensin ... skämmigt värre. Ursäktar mig med att det är sonens slunga. Så jag dränerade och hällde i ny bensin, grundinställde förgasarskruvarna och den startade på första rycket. Men den varvar fullt på tomgång och dör på fullgas. Och den dör på halvöppen choke redan. Så jag får nog justera vidare. Men jag ska ta en titt på den där fjädern! Var beställde du den?
andrho
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:16, 05-04-2012
Ort: Glava
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 400 -65
BM 430 I -77

Ambj72

#12 » 22:41:14, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte beställa från Rinab.
Men vår lokala maskinaffär har tydligen en del gammalt hemma på lager så jag ska kolla med dem på fredag.

1 person gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se