Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Holder B16 med Lombardini LA 490 bensinmotor, förgasarfråga

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Andreas S (trådstartaren)

#1 » 08:03:04, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har köpt en Holder B16 som går lite knackigt. Håller på att rengöra bränslesystemet och förgasaren. Upptäckte att det är ett öppet hål i underkant av insuget, mellan chokespjället och gasspjället som jag inte riktigt förstår mig på.

När jag googlar hur det skall se ut verkar det som att det skall sitta nån typ av litet filter eller nät i hålet, men detta är inget som syns på sprängskisser eller reservdelslistor.

Se bilden på en uppochnervänd komplett förgasare: Vad är detta till för och vad skall jag göra med det? Det skall väl inte dra in luft här?

mvh

Bild
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark



Murre o2

#2 » 09:00:53, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också sett sådana konstruktioner på gamla förgasare. Min teori är att hålet är till för att överflödigt bränsle skall kunna dräneras när choke spjället är stängt helt, kort sagt, förgasaren skall kunna andas lite så motorn inte surar ned sig för mycket i det läget. Enklare och billigare än andra lösningar som finns på detta problem...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Andreas S (trådstartaren)

#3 » 09:04:12, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tänkte samma, men man vill väl inte att den skall dra tjuvluft och att luften inte skall passera luftfiltret?

Frågan är om jag ska plugga hålet eller om det finns något lagom tätt att stoppa i hålet?
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

Murre o2

#4 » 09:11:33, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saknas det där filtret så får man använda fantasin sin och försöka hitta något som inte tätar helt, ex rulla ihop en boll av stålull och pressa in i hålet.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#5 » 09:34:12, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna där sintrade filter används ju bl a i pneumatiksammanhang (t ex som ljuddämpare på utblåsningsöppningar från magnetventiler). De sitter också på munstycket till gamla villaoljebrännare. Bör inte vara alltför svårt att hitta ett sådant som man kan tälja ner till lagom dimension för att sitta fast i hålet i förgasaren.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas S (trådstartaren)

#6 » 09:44:56, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter betydligt trevligare än att proppa in stålull i insuget m a p korrosion mm ;-)
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se