Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Får ej spänning till startmotorn Stiga primo

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Murray78 (trådstartaren)

#1 » 19:21:44, 24-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har problem med få spänningen vidare från startsolenoiden! Får spänning på fram men ej vidare?
Ny soleonid pga trodde förra var kass.
Direkt pluss OK! Flatstiften BLÅ nr 5 skickar spänning vid startögonblicket och skickar vidare spänning via GRå flatstiftet! nr 5 BLÅ borde ju öppna solenoiden och släppa igenom startspänningen eller? Tänker jag tokigt? Hoppas ni förstår vad jag menar :-)
Soleonid nr: 764-1211-210
Bild

Startreläet släpper inte ut spänning via 87a!? Ska den det? Reläet klickar när man vrider nyckeln till första hack men händer inte mkt mer vid startögonblicket.

Bild
Murray78
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:23, 05-08-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor



dc_lindberg

#2 » 10:11:58, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur löste det sig?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#3 » 00:38:12, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

87a är den brytande reläkontakten. Det är alltså förbindelse mellan 30 och 87a så länge reläspolen är spänningslös, när man lägger spänning på reläspolen blir istället 30 och 87 hopkopplade.

Den brytande kontakten i bilreläer är oftast mycket klenare än den slutande, tål inte alls ljusbågar från induktiv last mm. Erfarna konstruktörer brukar inte använda brytkontakten för att mata besvärliga laster, och om man ändå är tvungen att göra det så ser man till att koppla in gnistsläckare (lämpligt dimensionerat RC-nät, zenerdiod eller liknande över antingen last eller reläkontakt). Annars brukar man få äta upp det genom höga reklamationskostnader.

I såna här fall är det lämpligt att antingen skaffa fram elschema för maskinen, eller när det är ett så här enkelt elsystem, själv rita upp ett fullständigt schema för det, hellre än att felsöka på måfå.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Dsethanders

#4 » 15:57:44, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Vad var felet!? Har exakt samma fel på min Stiga Primo. Klickar en gång på första läget på nyckeln annars stendöd
Dsethanders
1 inlägg
 
Blev medlem: 15:52:12, 16-06-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stiga Primo


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se