Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Honda GCV 190

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 18:15:21, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannes gräsklippare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tar man bort tändstiftet låter det inget om motorn, slammer alltså, och den snurrar riktigt fint :-)
Sätter man dit tändstiftet låter det som en stenkross...
Den -går- att starta med detta, men man stänger av den snabbare än den startar... -så- illa låter det...

Någon som lånade motorn av grannen hällde i lite olja... hm... så hällde grannen i lite mera olja... å så blev jag akut tillfrågad om vad som kan vara fel, eftersom motorn låter som den gör...
Ut kom över 1.2L - tror det var närmare 1.5L olja... hm...
Oljestickan som Honda och de kinesiska kopiorna envisas med att ha är OLÄSBAR(!)... så jag -förstår- att man hällt i för mycket olja... Tycker iof att man -kunde- ha frågat mig -innan-...
Nå väl - ovan är läget just nu.
Ids inte göra mera åt motorn idag (solen har gått ned i min "verkstad").

Ser inte komplicerat ut att få isär den, men... lite råd, tips, mm från dem som redan gjort en sådan här "obduktion" skulle uppskattas.
:shake_hands:

Sprängskiss vore onekligen av stort värde.

Någon annan får stå för vadslagningen om vad som är trasigt. Jag tror att vevstaken är skadad eftersom slamret uppstår först när kolven kommer under kompression.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



per-åke

#2 » 18:23:13, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

per-åke

#3 » 18:25:05, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: Jag tror att vevstaken är skadad eftersom slamret uppstår först när kolven kommer under kompression.


Det är iaf det första jag kommer att tänka på.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 19:45:43, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag funderar på är hur man spräcker motorn...
Är det bara att lossa M5(?) skruvarna och dra ned oljetråget?
Givetvis må man ju putsa vevaxel först... så rost och grader inte ställer till med besvär när man ska dra ur axeln.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

per-åke

#5 » 19:50:01, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det jag funderar på är hur man spräcker motorn...
Är det bara att lossa M5(?) skruvarna och dra ned oljetråget?


Jepp!
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

dc_lindberg (trådstartaren)

#6 » 19:57:56, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske blir en "obduktion" imorgon em ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Janson1

#7 » 20:21:24, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Obduktion, den är väl inte död? Än...
Det är nog bara att lossa bottendelen och kolla in inälvorna.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

63an

#8 » 20:29:06, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suverän skiss så skulle alla kunna +-as :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 14:05:42, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...tja man kan ju kalla det för vivisektion iof, men obduktion låter mer brutalt.
Just nu är den "död"... går det att reparera den så blir den ett Monster likt Dr Frankensteins ;-)

Termen du far efter är väl snarast operation, men det låter för snällt i sammanhanget. :djaevul:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ord bind

#10 » 10:12:45, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där är rätt trevliga att hålls med bara man håller reda på inställningen på kamdrivnigen.
på kamdrevet finns två streck som ska linjera med tätnings ytan för ventilkåpan.
Hur det var på veven kommer jag inte i håg,men ställ kamdrevet rätt innan du delar
motorn så bör man se det. Plus är att inga packningar behövs bara silicone.
Man behöver ej demontera mycket för att dela motorn,regulator armen är väll
det enda har jag för mig .
:thumme: :rock_on:
ps justera ventilerna när du ändå är under kåpan. ds
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

1 person gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

matsibacken

#11 » 20:15:44, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har en Klippo med denna typ av Honda motor, ca.5-10 år gammal. Den har gått mycket bra men har nu plötsligt börjat "rulla" som en gammal dieselmotor, från tomgång till fullgas fram och åter. Regulatorn sitter på en arm in i vevhuset och det är väl regulatorn som krånglar antar jag. Är det nån som vet hur regulatorn funkar på dessa och vad som kan vara fel?
matsibacken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:57, 19-02-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC228USLC-8

63an

#12 » 20:32:46, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat oljan? :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

matsibacken

#13 » 20:54:31, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade just oljan. Med nedskruvad oljesticka så är nivån över översta markeringen men utan att skruva ner den så är nivån på översta markering.
Kan det vara för mycket olja? Kan det påverka regulatorn?
matsibacken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:57, 19-02-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC228USLC-8

torbjorn_forsman

#14 » 22:00:51, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den vanligaste orsaken när regulatorn pendlar på en gräsklipparmotor är att något förgasarproblem gör att den svarar på gaspådrag med lång fördröjning - motorvarvtalet hinner sjunka mer och mer fastän regulatorn redan har dragit på fullgas innan motorn börjar öka varvtalet igen, och så upprepas det hela. Ett tänkbart fel är smuts i något munstycke som har satt igen det delvis.

Men det är såklart också lämpligt att hålla sig till rätt oljenivå, dvs tappa ur litegrann i detta fall.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dimber

#15 » 22:57:38, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla gärna (om den har drivning) att det finns olja i växeln och att det inte har kommit in vatten där. Jag gjorde mig en ny växel av 4 mm plåt och nya kullager efter vatteninträngning och efterföljande rostiga kullager (med skärning och bortsprängda plastbitar).

1 person gillar det här inlägget.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se