Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

stiga garden tappar kraft vid belastning

56 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

tommen1 (trådstartaren)

#46 » 21:53:46, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dela motorn för att kolla kannringarna är nog det sista jag gör..
Men jag får väl investera i en kompressionsprovare.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322



torbjorn_forsman

#47 » 23:00:28, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slog mig en sak nu: Det är inte möjligen så att orsaken till att den tappar kraft emellanåt är glödtändningar pga glödande sotavlagringar i cylindern, tändstift med alldeles för lågt värmetal eller liknande?

Om det är länge sen motorn kostades på ett oljebyte (eller om man har använt olämplig olja) så kan det tänkas att kolvringen har beckat fast, och i så fall kan man - om man har tur - få loss den genom att byta till en olja med bra sotlösande egenskaper (t ex en billig helsyntetolja för bilmotorer), och sedan köra motorn flera timmar i sträck, med lagom hård belastning så oljetemperaturen håller sig över 80 grader. När en fastbeckad kolvring just så pass börjar lossna så kan det ibland hända att motorn tillfälligt får kopiös oljeförbrukning, om det blir kraftig blårök kan det vara lämpligt att stanna ofta och kolla oljenivån.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#48 » 05:30:09, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tf: Tänker du på att den ev högfartsknackar? Kan ju vara troligt. Då hjälper det också med lite mer soppa...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#49 » 06:39:17, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte på det "gammaldags" glödtändningsfenomenet, alltså att något glödande i cylindern sätter eld på bränsleluftblandningen redan i början av kompressionstakten. Då blir det ingen knackning men däremot bränns blandningen upp till ingen nytta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tommen1 (trådstartaren)

#50 » 18:26:35, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst era inlägg, men jag får nog hålla med de som tror på förgasaren eftersom den går bättre nu efter att jag höjt flottörnivån , men dock inte lika bra som tidigare.
Det dröjer lite med borrningen av förgasarens rör, main jet som den kallas, för den förbenade skruvdragaren pajade , helt jäv .. otroligt, det rök om den och luktade bränd lack, så statorn är nog körd .
Det blir till att investera i en ny, och innan den är inköpt, så händer inget..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

bonnen513

#51 » 20:04:05, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du släppt ut den elektriska röken ur skruvdragaren så är den körd. Tror det finns ny rök att köpa via internet men det brukar vara svårt att få in den så den blir kvar
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#52 » 20:30:52, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en skruvdragare som släpper ut teknisk rök ibland, ibland inte. Den har fungerat i flera år på det sättet. Men där vet jag vad felet är - skräp som ligger och kortsluter mellan lamellerna i kollektorn. Man skulle kunna plocka isär motorn och skrapa rent. Eller också får den gå så länge den går och sen flyttar man över motorn från något skruvdragarvrak som är kasserat pga brist på användbara batterier.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tommen1 (trådstartaren)

#53 » 21:05:20, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har meckat med klipparn i helgen för att verkligen säkerställa att förgasaren med kringkomponenter verkligen är rätt inställda funktionsmässigt innan jag tar fram borren..
Fann då att den fasta länkarmen inte gled tillbaka till fullgas utan stoppade någon mm innan.
Detta hade jag inte sett tidigare eftersom tanken sitter ivägen.
När jag fick till det så blev det till att justera förgasaren eftersom det blev problem med motorgången vid fullgas.
Har inte kunnat prova maskinen p gr av kort gräs och regnväder..
(Lånade en klippare p gr av eländet med min egen)
Skrev ovanstående så ni inte tror att jag står handfallen och oinformativ..:)
Så när gräset växt upp för provkörning så kommer det ett resultat här såklart!

3 personer gillar det här inlägget.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

tommen1 (trådstartaren)

#54 » 16:08:08, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Har du rätt olja och oljenivå? Det är väl "visp" regulator i den som måste har rätt miljö för att fungera på rätt vis.
Dvs rätt viskositet och rätt mängd.

Ja, då kommer här slutklämmen och förklaringen till varför klipparen betedde sig såhär..
Efter att gått över allt tänkbart en ytterligare gång , dvs justering av förgasare och rengjöring+tändstiftsbyte
Och därmed kommit fram till att här inte fanns mer att göra så läste jag igenom hela historiken tills jag kom till det som står överst.. :uupps:
Ärligt talat så trodde jag inte på de översta meningarna som Bengt skrev..
Jag bytte oljan till helsyntet 10-40 och klipparen gick knappt att starta.. :huh:
Ändrade lite på justeringen på förgasaren och fick den till att gå perfekt igen och provade då att köra och den var som ny..
Varför måste man justera om förgasaren bara för att man byter olja.. :vissla:
Hela eländet berodde alltså på oljan och har nu lärt mig en läxa utav detta. :idee3:
Tack Bengt..


Detta inlägg har valts som lösning


3 personer gillar det här inlägget.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Bengt Erik Eriksson

#55 » 00:22:04, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för upskattningen :buga: att du måste juster beror på att regulatorn använder oljan som en balansering av kraften. Motorn ska egentligen ha en rak SAE30 olja då motorn saknar oljefilter och behöver en sedimenterande olja. Vilket nästan bara SAE 30 gräsklippar olja är ensam.om. Såbyter du till en vanlig motorolja får du dels fel motstånd för regulatorn samt att smutsen blir svävande i oljan och orsakar sltage.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#56 » 09:47:29, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Tack för upskattningen :buga: att du måste juster beror på att regulatorn använder oljan som en balansering av kraften. Motorn ska egentligen ha en rak SAE30 olja då motorn saknar oljefilter och behöver en sedimenterande olja. Vilket nästan bara SAE 30 gräsklippar olja är ensam.om. Såbyter du till en vanlig motorolja får du dels fel motstånd för regulatorn samt att smutsen blir svävande i oljan och orsakar sltage.


En "rak" SAE 30-olja ändrar ju viskositet mycket kraftigt med temperaturen, så med sådan olja kommer regulatorn att bete sig högst olika beroende på aktuell oljetemperatur. Med en multigradeolja (t ex 10W-40 eller 5W-50) så håller sig viskositeten och därmed regulatorns funktion mer stabil.
Om man läser det finstilta i den instruktionsbok som följer med t ex B&S gräsklipparmotorer (alltså inte maskinens handbok utan motorns handbok), så framgår det att de speciella "gräsklipparoljorna" bara ska användas under inkörning av en fabriksny eller möjligen nyrenoverad motor. När motorn väl är inkörd kan man, och det med stor fördel, använda en modern bilmotorolja.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se