Bra drag i tråden
Ja! Det är problem med spänningsomvandlare om de inte lämnar rätt form av våg.
Det är bra att detta -betonas- !
Ren sinusvåg och stabil volt - de kostar mycket pengar! Jag har ngr st med 4-kantsvåg, de duger för att driva ex., lysrör och glödlampor...
Problemen uppstår när man man skall driva motorer, och tydligen även elektronik... så, komplettering av hur många W som konvertern -måste- lämna hör hemma i tråden, liksom tips om tillverkare och inköpsställen.
Såg att Swedol nu har ett par modeller med ren sinusvåg, med en bra tilltagen prislapp...
Gällande "krångla till det".
...hm...tänk nu till lite till innan de negativa tankarna flyger och far hej vilt!
Tänk:
- LÄGENHET - i stor staden.
Det är lagom perspektiv. Där kan man ha (får) fritidsbatteri, men inte ett elverk som står å går timme efter timme... MEN, man -får- ta ut ett litet elverk på "gården/gatan" o ladda fritidsbatteriet med där
Vilket är då lättast?
En 12V's generatoranläggning, eller en 220V's ?...
Nu över till elverken som sådana.
Finns, som sagt, många exempel på vertikalaxlade och horizontalaxlade lösningar på google och youtube. Men vad har Du som maskinist tillverkat åt dig/annan?
Rpm frågan.
Se:
[Allmänt] Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verkMin erfarenhet är att 2500-4000rpm är vad som "är lagom" på generatorn. De sista W som generatorn kan ge, "max effekt", kostar för mycket att sträva efter. Bättre att i så fall montera en större
generator, eller som Magloman funderar kring, ett par stycken.
Får jag välja motor, så skulle jag välja en topp-ventils B&S för en sidventilare. Starkare, jämnare och bränslesnålare - samt, inte oviktigt, tystare.
Hur fungerar nu det att ladda bilbatteri på detta sätt?
Se "motionsanläggningenstråden" ovan.
Bilgeneratorn -öser- på A i förhållande till vad batteriet vill/kan ta emot. Vi talar om 10-15A vid "start" som sjunker allteftersom batteriet blir fyllt. Ett bra
batteri går laddströmmen ned till 0.5A eller så när batteriet är fulladat (syra batterier) emedan slitna brukar landa på 2-3A.
Med 220-380V's elverk som levererar max 8A så tar det längre tid att ladda och man kan inte ladda flera batterier parallellt heller, eftersom det -bara- finns 8A att spela med! Med en bilgenerator så kan man få ut det som behövs så länge generatorns kapacitet inte överskrids, och 55A/mer, är många A att ladda med!
Jag personligen lutar åt att remdrivning, A-profil, är att föredra, men byggen finns med kuggrem, direkt drift och klokoppling.
Remdrivning ger möjlighet att dreva om så att motorn kan arbeta på optimalt
varvtal och generatorn snurra på sitt optimala varvtal, men, detta tar då större volym i anspråk än direkt- och klokopplingsdrift. En faktor som spelar roll för lägenhetsboende!
Gällande laddspänning, se åter Motionstråden ovan.
Vill man ha -snabb- laddning krävs högre
spänning, vilket också ger högre max effekt på generator i W räknat. Många åsikter om vad batterier kräver/tål, min erfarenhet är dock att 14.4V är "lagom" till 12V. 14.6V går snabbare. 14.8V går ännu snabbare, men så dunstar också batterivattnet snabbare...
Har inte erfarenhet av "Fritidsbatterier" - hur mår de när de utsätts för olika spänning? Tål de snabb-laddning med hög spänning, eller är de som NiCd batterier...dvs vill ha låg spänning under lång tid?
Givetvis ovan i förhållande till byggen av 12-24V's elverk