Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

12V elverk, bygga elverk, elverk

53 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

G-son

#31 » 13:43:18, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade Haynesboken. Utström angavs vid 2000, 3000 och 4000rpm. Den röda tråden var att generatorerna gav sisådär 90-95% av maxström vid 4000rpm.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



Göran Ekman

#32 » 14:36:23, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämpliga remhjul rätt varvtal på generatorn , det är väl detaljer som TS brukar ha koll på .
Har man ett hus med skorsten , och kan köra motorn inomhus , bidrar den väl lite till att värma upp huset?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

raggsockan

#33 » 16:20:12, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

motorena har ja , men inga generatorer
annars så hade de vart ett kul bygge :smile:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

dc_lindberg (trådstartaren)

#34 » 17:24:02, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra drag i tråden :thumme:

Ja! Det är problem med spänningsomvandlare om de inte lämnar rätt form av våg.
Det är bra att detta -betonas- !
Ren sinusvåg och stabil volt - de kostar mycket pengar! Jag har ngr st med 4-kantsvåg, de duger för att driva ex., lysrör och glödlampor...
Problemen uppstår när man man skall driva motorer, och tydligen även elektronik... så, komplettering av hur många W som konvertern -måste- lämna hör hemma i tråden, liksom tips om tillverkare och inköpsställen.
Såg att Swedol nu har ett par modeller med ren sinusvåg, med en bra tilltagen prislapp...

Gällande "krångla till det".
...hm...tänk nu till lite till innan de negativa tankarna flyger och far hej vilt!
Tänk:
- LÄGENHET - i stor staden.
Det är lagom perspektiv. Där kan man ha (får) fritidsbatteri, men inte ett elverk som står å går timme efter timme... MEN, man -får- ta ut ett litet elverk på "gården/gatan" o ladda fritidsbatteriet med där ;-)
Vilket är då lättast?
En 12V's generatoranläggning, eller en 220V's ?...

Nu över till elverken som sådana.
Finns, som sagt, många exempel på vertikalaxlade och horizontalaxlade lösningar på google och youtube. Men vad har Du som maskinist tillverkat åt dig/annan?

Rpm frågan.
Se:
[Allmänt] Motionsanläggning, Motionscykel, Testanläggning generator, el-verk, kalori drivet el-verk
Min erfarenhet är att 2500-4000rpm är vad som "är lagom" på generatorn. De sista W som generatorn kan ge, "max effekt", kostar för mycket att sträva efter. Bättre att i så fall montera en större generator, eller som Magloman funderar kring, ett par stycken.

Får jag välja motor, så skulle jag välja en topp-ventils B&S för en sidventilare. Starkare, jämnare och bränslesnålare - samt, inte oviktigt, tystare.

Hur fungerar nu det att ladda bilbatteri på detta sätt?
Se "motionsanläggningenstråden" ovan.
Bilgeneratorn -öser- på A i förhållande till vad batteriet vill/kan ta emot. Vi talar om 10-15A vid "start" som sjunker allteftersom batteriet blir fyllt. Ett bra batteri går laddströmmen ned till 0.5A eller så när batteriet är fulladat (syra batterier) emedan slitna brukar landa på 2-3A.
Med 220-380V's elverk som levererar max 8A så tar det längre tid att ladda och man kan inte ladda flera batterier parallellt heller, eftersom det -bara- finns 8A att spela med! Med en bilgenerator så kan man få ut det som behövs så länge generatorns kapacitet inte överskrids, och 55A/mer, är många A att ladda med!

Jag personligen lutar åt att remdrivning, A-profil, är att föredra, men byggen finns med kuggrem, direkt drift och klokoppling.
Remdrivning ger möjlighet att dreva om så att motorn kan arbeta på optimalt varvtal och generatorn snurra på sitt optimala varvtal, men, detta tar då större volym i anspråk än direkt- och klokopplingsdrift. En faktor som spelar roll för lägenhetsboende!

Gällande laddspänning, se åter Motionstråden ovan.
Vill man ha -snabb- laddning krävs högre spänning, vilket också ger högre max effekt på generator i W räknat. Många åsikter om vad batterier kräver/tål, min erfarenhet är dock att 14.4V är "lagom" till 12V. 14.6V går snabbare. 14.8V går ännu snabbare, men så dunstar också batterivattnet snabbare...
Har inte erfarenhet av "Fritidsbatterier" - hur mår de när de utsätts för olika spänning? Tål de snabb-laddning med hög spänning, eller är de som NiCd batterier...dvs vill ha låg spänning under lång tid?

Givetvis ovan i förhållande till byggen av 12-24V's elverk :bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#35 » 22:00:02, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några kommentarer som hastigast:
De flesta sorters elektronik fungerar utmärkt på trappstegsspänning som billiga växelriktare lämnar. Framför allt gäller detta alla slags switchade nätdelar. Däremot kan det bli problem med elektronikprylar som har nättransformator eller någon form av tyristorstyrd likriktare direkt ansluten till nätspänning. Beträffande elmotorer så brukar seriemotorer alltid gå bra på trappstegsspänning. Enfas asynkronmotorer får sämre startmoment men fungerar för övrigt. Möjligen kan de som har driftkondensator (alltså en "startkondensator" som är inkopplad hela tiden, inte via någon slags startrelä eller centrifugalströmbrytare) bli lite konstiga, om man har otur och kondensatorn tillsammans med lindningarnas induktans skulle råka ge resonans för någon överton i trappstegsspänningen. Varvtalsreglerade motorer med triacstyrning (typ borrmaskiner) ska man inte försöka köra på trappstegsspänning.

Det här med vilken effekt en växelriktare är märkt med, verkar ha mer med säljarens samvete än med växelriktarens praktiska egenskaper att göra. En billig växelriktare från Aliexpress ska man nog inte belasta kontinuerligt med mer än högst en tredjedel av märkeffekten.

De småelverksbyggen jag har kommit i kontakt med, har alla haft kilrem. Vanligtvis har man behållit bilgeneratorns originalremskiva och fått dit första bästa remskiva på motoraxeln.
Några exempel:
Mc Culloch motorsågsmotor från tidigt 60-tal + likströmsgenerator från Simca 1500 inbyggt i en stålrörsram. Dessutom ingick en gammal vattenringpump i bygget, man kunde lägga om drivremmen för att köra antingen generator eller pump.

Aspera vertikalaxlad 3-3,5 hk gräsklipparmotor monterad på en kraftig planka tillsammans med en stor fyrpolig Bosch likströmsgenerator för 24 V, den användes dock för 12 V. Ingen laddningsregulator eller bakströmsrelä, bara ett manuellt pådragsmotstånd för magnetiseringen. Ett par träklossar under plankan för att remmen skulle gå fri från marken.

B&S horisontalaxlad sidventilare på 2,5 hk + 35 A växelströmsgenerator, förmodligen från Volvo 140. Alltsammans placerat på en ram av vinkeljärn, fastskruvad på ett par plankor med stora gummifötter. Misslyckat bygge pga fel vald utväxling, generatorn gick med mindre än halva motorns varvtal. Förmodligen hade man tagit första bästa remskiva som passade på motoraxeln.

Fritidsbatterier beter sig som alla andra blybatterier. Jämfört med ett startbatteri så har de färre och tjockare plattor, så fritidsbatteriet får högre inre resistans vid både laddning och urladdning (alltså mindre lämpligt för höga strömmar i bägge fall), men i gengäld är det tåligare mot t ex vibrationer, djupurladdning, överladdning och att bli lämnat urladdat länge. Fritidsbatterier brukar också mer tydligt få sämre egenskaper i kyla än vad moderna startbatterier får.
Ett stort startbatteri i bra skick kan mycket väl dra uppåt 50 A laddström vid 14 V om det är helt urladdat och det får chansen att dra så mycket ström. Men laddströmmen sjunker snabbt.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wol

#36 » 01:38:41, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har under en tid samlat på mig lite delar till ett sådant bygge en B&S motor på 4,5 hk och en generator 12v 90A och en remskiva så att motorn kan köras på 2000 rpm och ungefär 3000 rpm på generatorn och ett batteri behöver den också för att fungera.
jag har en inverter av billigare modell på 1000 w kontinuerligt som tänkte montera på mitt elverk.
Men ett problem är att generatorns fläkt går åt fel håll och då blir den troligtvis för varm men jag kommer nog att luta generatorn lite och dra remmen i en åtta för att vända håll.
Sedan tänkte jag svetsa en rörram som det skall monteras i och kanske några hjul under.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

torbjorn_forsman

#37 » 10:19:24, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en Bosch-generator av storlek N1 så är det nog inte så svårt att hitta en fläkt för andra rotationsriktningen att sätta på den. Vissa sådana generatorer (troligen på Volvo 740/940 eller Opel Omega) har en fläkt med raka radiella skovlar som fungerar lika bra åt bägge hållen.

Ett annat sätt, om man har gott om plats på längden, är ju att vända på generatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#38 » 10:43:09, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller vänd på generatorn, så den hamnar "på andra sidan av remmen". Det hela blir större, men är utrymme inte en viktig faktor fungerar det.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#39 » 11:14:11, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

WOL - det är ingen fara alls; att fläkten går åt fel håll;
så länge man inte belastar den hårt och länge, samt att den är monterad med fritt lufttillflöde (ss på min BMW i Avatarbilden).

Givetvis inte optimalt, men ingen fara :-)

MEN (!) skulle du montera generatorn i ett slutet rum (motorrummet alltså) där det redan råder hög värme, då kan generatorn få för sig att protestera med överhettning.
Ett kraftverksbygge med generatorn "ute i det fria" = inga problem :-)

Detta gäller båda Bosch-modellerna, både nya och gamla (intern och extern fläkt).

Är avsikten att låta generatorn gå på hög belastning i många timmar, då, men bara då, kan det vara motiverat att byta fläkt.

Detta var mina erfarenheter av det lilla jag pysslar med bilgeneratorer på mc och motionsanläggningen; dvs mina högst personliga -åsikter- :skratta3:



Det viktigaste är nog -att- komma igång med ett bygge!
När man gjort en "anläggning" så får man testköra och se hur man -borde- gjort, å då kan man bygga om eller bygga nytt.
:thummar:


Liten utflikning i tråden om en av baksidorna till varför jag vill mig ett litet el-verk:
Man undrar vad det är för genier som arbetar på MSB!...
Se sid 4, 5, och 11, om värme.
Att rekommendera kreti o pleti som saknar erfarenhet av öppen eld att skaffa sådan anläggningar för att värma moderna superisolerade/-täta bostäder?!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#40 » 12:53:28, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en kompis som helt sonika byggde direkt på ett gräsklippar chassi med hjul och handtag.
Bort med kniven, på med remskiva.
Skär hål i chassit och svetsa dit fästen för generatorn.
På med rem.
Häng på ett mc batteri eller vad som du nu tycker passar, se till att laddlampan funkar.
- sen var det bara att dra ut den till hans Amazon och starta..märkligt var att han var för snål för att köpa ett batteri till Amazonen men köpa ett lika dyrt mc batteri gick bra.

4 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

wol

#41 » 22:55:49, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för avsikt att bygga den kompakt så den kan transporteras i en personbil.

Det går ju att sätta generatorn på andra sidan men det men det blir ju ett onödigt högt bygge med generatorn under motorn och köra fläkten åt fel håll känns inte bra även om det skulle fungera.

Jag har några alternativa generatorer på 35-55A liggande med osäker funktion.
90A generatorn har gått c:a 2000 mil efter renovering och den kommer från en vw golf 2a som gick till skroten.

Motorn kommer från en stiga gräsklippare som har en rulle där bak istället får hjul och drivningen har get upp för 2a gången och den har inte gått så många timmar.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

wol

#42 » 01:36:49, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gissning på varför dom inte har mer än 8 A på 12 v uttaget på dom fabriksbyggda elverken.

För att en asynkron generator skall fungera måste dom magnetiseras jag misstänker att dom tar 12 v från drivmotorns generator för att starta 230 v / 400 v.
Troligtvis tar dom även strömmen till 12 v uttaget från drivmotorns generator och då är det inte så konstigt att dom inte har så många A på dessa uttag och dom flesta små elverk har en ju en asynkron generator.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

torbjorn_forsman

#43 » 09:47:16, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej. En asynkrongenerator kan inte gå stabilt för sig själv, den måste vara hopkopplad med ett starkt elnät för att kunna göra någon nytta. Det finns en del speciallösningar med kondensatorer för att ge den reaktiva effekt som asynkrongeneratorn behöver + drosslar med magnetiskt mättad järnkärna för spänningsregleringen, men de blir alldeles för dyra och klumpiga för att kosta på i ett billigt kinaelverk. Istället används någon slags självreglerande synkrongenerator, liknande den som sitter i svenska försvarets gamla Elverk 15 kVA samt i Verkstadskärra 2.

Om vi ser på de här småelverken på ca 600 W som dessutom har ett 12 V-uttag, så finns det ingen 12 V-generator alls på drivmotorn. Man tar ut ca 12 V växelspänning från en extralindning på huvudgeneratorn (eller kanske från ett uttag på 230 V-lindningen), och likriktar i en brygga som sitter alldeles innanför 12 V-kontakten på gaveln. Den bryggan är jag för övrigt tveksam till om den verkligen håller för 8 A i längden, den brukar vara byggd med dioder av typ 1N5402 eller liknande, som har 3 A märkström. Man bör observera att det inte finns någon reglering eller glättning alls på 12 V-uttaget. Det är ENDAST avsett för att ladda blybatterier, inte för att mata 12 V-utrustning med.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ord bind

#44 » 12:31:41, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom flesta vertikala gräsklipparmotorer vill ha extra svängmassa förutom svänghjulet tex: kniven.
En hög upp varvning mellan motor och generator fejkar en större svängmassa,och underlättar
livet för likriktaren (många små ström toppar istället för få stora).
Dessa motorer inte är byggda för stora radial laster,så stödlager nära remskivan
är en god ide om motorn ska gå mycket. :thumme: :klia:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

1 person gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

dc_lindberg (trådstartaren)

#45 » 12:53:17, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller helt med dig Ord Bind.

Vertikalaxlade:
Har tittat på det problemet och funderat kring Maglomans tanke om dubbla generatorer, 180' från varandra. Då "borde" sidobelastningen bli minimal, tyvärr ökar vikten och apparaten blir otymplig... (moment 22 läge).

Horizontalaxlade:
Är väl samma problem med lagringen, även om de är använda för sidobelastning (snöslungor, jordfräsar, vattenpumpar, osv) ?

Svängmassa:
- ja tack! Med ett par kilos svängmassa så går B&S lugnare :-)
De äldre motorerna med gjutjärnssvänghjul går "jämnare" och är snällare att starta utan kniv även om de oxå kan vara nog så vrånga att få igång utan knivens svängmassa.

Sparade...ett antal chassin med tanken att använda dem som plattform, men tyckte att de verkade "opraktiska" när det kom till kritan och att bygga ngt med en plåt och 4-kantsrör nog skulle bli mer praktisk lösning.

För rem-spänning har jag funderat på kedjespännare som finns på motorcyklar:
https://www.lellesmcdelar.se/search/kedje%20rulle
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se