Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

12V elverk, bygga elverk, elverk

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 10:14:56, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

(nedan med glimten i ögat)

Förlåt, trådstartaren, som uppfyller kriterierna på Engelska för "Grumpy Old Man", kommer nu å bannar inläggen!

Jag önskar att I fokuserar på 12V-24V's genetorbyggen!
Det -finns- färdiga lösningar för pengar, men jag ser till andra lösningssätt än I väljer att fokusera på.

Bor man i lägenhet, då kan man totalt fullständigt GLÖMMA större el-verk!
De -kan- ladda bilbatterier "på gården", men de kan banne mig inte driva el-verk på balkongen...

Med -den- tankeställningen ligger detta om el-verk för nödlösning av driften av de viktigaste funktionerna i hemmet.

Varför det är bättre i min värld att köra via 12V svarade TF på i inlägg 9 ovan.
När det gäller cirk-pump; de drar så lite att ett 60Ah batteri -kan- räcka ett helt dygn; man slipper då oväsen och avgaser = blir trevligare för mig själv (omgivningen ger jag blanka F i, för om de varit så korkade dumma osv att de flyttat till mig/mitt område så får de skylla sig själva! (sagt med skämtlynne) ).
Gällande kyl och frys så går dessa under så korta perioder att nödlösningen med batteri är så mycket enklare, och snabbare, än att koppla om med kabeldragningar för att koppla in ett elverk ute på tomten, samt (!) man slipper lämna något fönster på glänt (=öppet) för att få in kabeln!

När det gäller -riktiga- -vettiga- nödlösningar med strömställare där man väljer mellan statens elnät eller ens egen elproduktion så är det att önska, men ligger helt utanför denna tråds område. Det vore bra om någon som har sådan anläggning öppnar en tråd med det fokuset eftersom ni är så många som har så bra kunskaper och erfarenheter gällande det, samt (!) vi har nu fått SMBs ögon på oss (de kanske kommer att öppna för nödutrustning för bostad rörandes el (kyl/frys); då vore det toppen om en tråd finns vars fokus är permanent fast installation av alternativ kraftkälla för att säkerställa tillgången på el till fastigheten vid strömavbrott. :thummar:

Den här tråden har dock inte fokuset på användningsområdet, även om jag angav det som exempel på varför jag vill ha 12V's el-verk.
Gissar nu att I tolkade in att min avsikt är att ha el-verket gående och koppla inverter till det, men läs om inledningen så ser I att så inte är fallet. 12V's elverk är smidigt när det gäller att ladda batterier vid strömavbrott. Man kan driva utomhusbelysning i regn utan att riskera livet (220 o starkare AC är livsfarligt vilket 12V DC inte är !)
För laddande av ett (1) batteri räcker en 55A's generator väl. Mycket smidigare än en 220 eller 380 dessutom.

Så, för trådens skull... kan I fokusera på det maskintekniska o inte på applikation av produkten 12V-24V elverk ?
Hur att bygga ett eget 12V-24V's elverk "bara för att" "kul att ha" "kan själv" - se'n vad man använder det till är liksom ovidkommande även om det kan i sig vara roligt och intressant å höra vad andra använder sina "leksaker" till.

Ok?
:coffee:
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



magirus

#17 » 13:31:23, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista gången jag gjorde ett sånt stunt var för jag behövde kunna ladda startbatteriet till Snövesslan.
Där vi stannade till över natten var det minst 2 timmars gångtid till närmaste 230V uttag.
SÅ, in i bra-att-ha högen, rotade fram en STOR gammal Homelite motorsåg.
Den tog 1 liter i tanken o va både tung och allt annat än ljudlös! :mrgreen:
På främre bågen (som var av kraftig rörmodell) mixtrade jag fast en generator från en VW 1300 motor. Den har laddregulatorn monterad ovanpå generatorn.

På sågens stjärnhjul monterade jag folkamotorns remskiva och sen bidde de en liten sträckare för remspänningen.
Funkade helt OK!

Sockans idé om en gräsklipparmotor är en bra idé för dom har ju en regulator för gasen och ökar därigenom pådraget när belastningen ökar! :thummar:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

ord bind

#18 » 14:32:26, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stor fördel med 12v är att solpaneler kan an vändas som komplement/underhålls laddning. :thumme:
Jag byggde ett vind kraft verk med 5 blad av 11omm avlopsrör ca:1200mm diameter med en motor från
en asea robot som gennerator. Pga utpräglade poler i motorn krävdes 6-8 m/sek innan det startade.
Det gick några år sedan släpte ett blad en storm och resten bröts sönder av obalansen. Detta trots
flöjling på verket. Verket blev aldrig återuppbyggt pga oväsendet och bristen på regulatorer för
ändamålet, med dagens mppt-regulatorer skulle det nog fungera bättre.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

3 personer gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Stridis2

#19 » 20:34:48, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, har fått ytterligare två anledningar till att använda 12V elverk, så låt gå. TS efterfrågade bilder på byggen, så här kommer två. Inte jag som byggt. Det är en B&S-motor som driver en gamma 35A Volvo-generator mer externt laddningsrelä. Skulle jag göra något annorlunda skulle det bli bärhandtag, eventuellt i form av en rörbur så den är mer skyddad vid fältmässig användning.


Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

valberga

#20 » 22:35:00, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

12v-- omvandlare--230 Desto fler steg du har till 230 desto större blir efektförlusten. Skaffa ett 230 inverterverk o kör alla 230 förbrukarna, vill du ha 12v skaffa vanlig batteriladdare. Krångla inte till det. Du skall veta en sak o det är att få till en riktig sinusvåg på en omformare kostar pengar. Jag har stor erfarenhet av 12-230 omformare i bilar. Arbetsgivaren köpte billigaste omformaren, o då får man en "fejkad" växelström, en kantvåg. Vilket innebär att moderna laddare o prylar inte går igång. Dom fodrar en någulunda ren sinusvåg för att gå igång. Ett modernt inverterverk där tillverkaren skriver att man kan ansluta dator är det enda som gäller när det gäller nödaggregat. Även en vanlig borrmaskin med elektronisk hastighetsreglering kan få problem om inte aggregatet ger "ren" växelspänning, o framför allt håller spänningen konstant.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

bonnen513

#21 » 22:48:24, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det inte vad TS vill så nu fokuserar vi på hans önskemål

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Peter Persson

#22 » 07:19:21, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:OK, har fått ytterligare två anledningar till att använda 12V elverk, så låt gå. TS efterfrågade bilder på byggen, så här kommer två. Inte jag som byggt. Det är en B&S-motor som driver en gamma 35A Volvo-generator mer externt laddningsrelä. Skulle jag göra något annorlunda skulle det bli bärhandtag, eventuellt i form av en rörbur så den är mer skyddad vid fältmässig användning.


Bild
Bild


Blev tvärsugen på ett liknande bygge :grin: Ska man inte försöka få mer snurr på generatorn? Alltså större hjul på motorn eller hur mycke varv behöver dom? Har tex en 100A generator från en 940 över som skulle passa utmäkt till ett liknande bygge, och snacka om bra "start hjälp" en liten vagn med motor/generator och kanske ett batteri.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

magloman

#23 » 07:45:30, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tänka mig ett sånt bygge med dubbla generatorer, en 12v och en 24v. sen kopplar man in den som behövs för stunden bara.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#24 » 07:56:50, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med dubbla generatorer så behöver man kunna lägga om remmen till den generator man skall köra. Jag har ju en ny 24V och en renoverad 12 men ingen motor att driva som med.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#25 » 08:51:13, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade nog tänkt dom kan snurra båda, den som inte laddar lär inte gå så tungt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magirus

#26 » 10:11:51, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag byggde mitt Motorsågsverk var där en likströmmare. För att få rätt fart tog jag remskivan från vevaxeln på sagda Folkamotor. Det funkade fint, så de torde va bra att försöka ta en sån remskiva till motordelen.

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

QV_

#27 » 11:06:05, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Hade nog tänkt dom kan snurra båda, den som inte laddar lär inte gå så tungt.


Men man skall ju inte köra växelströmmare utan belastning (batteri).
Det är ju ingen bra praktik att lyfta på +polen när motorn går för att kolla om den laddar, så då lär det väll inte vara någon bra praktik att köra den "tom". Risk för hög spänning ut så man bränner dioderna (säger ryktet)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

G-son

#28 » 11:27:47, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Blev tvärsugen på ett liknande bygge :grin: Ska man inte försöka få mer snurr på generatorn? Alltså större hjul på motorn eller hur mycke varv behöver dom? Har tex en 100A generator från en 940 över som skulle passa utmäkt till ett liknande bygge, och snacka om bra "start hjälp" en liten vagn med motor/generator och kanske ett batteri.

En bil kuskar väl mest omkring på ~2000rpm, kanske lägre genomsnitt än så om kan sitter mycket i köer. Om jag minns rätt brukar B&S vara reglerade för att gå på ~3500rpm, så du har en rätt bra skillnad i fart redan där, och bör klara dig med en betydligt mindre remskiva på motorn än den som satt i bilen.
Undrar om den gamla Haynesboken för Volvo 240 inte har diverse data för generatortester, kanske står nått om varvtal där. Får kolla senare.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#29 » 11:29:21, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
magloman skrev:Hade nog tänkt dom kan snurra båda, den som inte laddar lär inte gå så tungt.


Men man skall ju inte köra växelströmmare utan belastning (batteri).
Det är ju ingen bra praktik att lyfta på +polen när motorn går för att kolla om den laddar, så då lär det väll inte vara någon bra praktik att köra den "tom". Risk för hög spänning ut så man bränner dioderna (säger ryktet)


Kortslut D+ till jord på den generator som inte ska användas (då INNAN motorn startas). Då är det ingen risk att remanensen bygger upp otrevligt hög spänning som laddningsregulatorn inte kan kontrollera, och den kortslutningsström som generatorn ger när det bara är remanensen som magnetiserar den, är inte så hög att den kan ställa till någon skada.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#30 » 11:30:50, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Undrar om den gamla Haynesboken för Volvo 240 inte har diverse data för generatortester, kanske står nått om varvtal där. Får kolla senare.


På Bosch-generatorer från 70- och 80-talet står varvtalet då generatorn kan lämna märkström (eller ev 2/3 av märkström) på typskylten, direkt efter strömangivelsen. Två siffror, jag tror det är r/s.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se