Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Lombardini IM350 på en BCS

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

kattstruparn (trådstartaren)

#1 » 19:50:04, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Sakkunskapen.
Jag har problem med att justera kopplingen på min BCS 735.
Det yttre lagret på konkopplingen har mycket kort livslängd, ca 10 tim. Nu när jag lyfte av motorn för att än en gång byta lagret, upptäckte jag att det axiella spelet på motorns vevaxel är ca 3 mm!!!!!!!
Natutvis har det betydelse för livslängden på kopplingslagren.
Nu till min egentliga fråga:
Hur stort axiellt spel på vevaxeln kan jag tolerera?
Och, framförallt, var kan jag hitta ngn manual (verkstadshandbok) på engelska, tyska eller helst svenska. Italienska är liksom inte min grej.
Alt 2 är om ngn av er kan ge mig tips på ngn i Sv som kan hjälpa mig.
Min IM350 är från -82.
kattstruparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:47, 26-12-2017
Ort: ca 15 km N Östersund
Sverige
Maskin: Fordson Major -53
BCS 735
Suzuki 410 -85
mm



rospigg

#2 » 20:01:33, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag kunde se i reservdelslistan så är det två spårkullager på vevaxeln, ett på var sida.
De behövs nog bytas ut om axiella spelet är såpass som 3 mm.
Klicka på blåa texten och reservdelslistan poppar upp:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... sxcR0zVM4T
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

SvampenT15

#3 » 21:00:03, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej : Ja nu får vi se om det här hjälper dig. Den koniska koppen sitter fast på motor axeln med en kil och en bult i motor axeln som jag kommer ihåg det Den rörliga delen Konan med friktions beläggning på sitter på axeln från växellådan . Om jag nu kommer ihåg rätt så är ju kon kopplingen ihopskruvad som ett litet hus för sig med fjäder och kopplings detaljer. Så Lagret du pratar om sitter väl mot växellådan? Så det snurrar väl bara när du frikopplar . För när du har växel i lagd och släppt kopplingen så snurrar ju alltihop.
Du får ta detta med en nypa salt som vi säger när vi inte är helt säkra. Jag skulle kolla om inte felet beror på att växel lådsaxeln Är centrerad dvs det kan vara så att när du sätter tillbaka motorn mot lådan så hänger den inte riktigt i rakt läge mot lådan och då bryter det hela tiden. Obs den kan ju ha blivit krokig också. Kolla detta .
Annars är det Närlant i Örebro som har delar till dessa maskiner. Jag var ju med och sålde BCS som nya i början på 80 talet. Lycka till
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

kattstruparn (trådstartaren)

#4 » 18:30:33, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för Era svar!
Först och främst vill jag berätta att min 735 är en favoritmaskin!
Tyvärr finns det inte så mycket dokumentation om den på nätet. Min, med en IM350, finns inte alls. T ex finns ingen krysskil mellan koppling och motor på min. Närlant, Erik Gustavsson, har varit till mycket hjälp. All heder åt Närlant.

Tillbaka till kopplingsproblemet:
När jag nu delat på kopplingen upptäckte jag att det inre lagret, det som sitter mot fjäderkoppen, hade gett upp helt och hållet! Så natutvis skedde ingen urkoppling.
Gick inte att ens med våld få lagret att snurra. Blev tvungen att skära låss det med Dremeln.
I övrigt vill jag berätta att 735:an tjänstgör som, förutom en jäkligt bra fräs, vedhämtare i skogen, skräptransportör och nöjesmaskin. Med femman ilagd och diffspärren spärrad, är den riktigt kul att åka med till grannarna. Styrs med lillfingret. Med GPS uppmätt hastigheet, gör den 15 km/tim med två pers i vagnen.
Med ettan och diffspärr vandrar den berdvi mig när jag plockar sten


Håller just på att tillverka potatiskupare med tallrikar och luckrande harvpinnar. Hjulvikter, 17kg/st, är redan fixade.
Tänker att det då kan behövas större hjul och dom finns redan i huvudet som ideer.

Fast.
Visst funderar jag över vevaxelspelet på 3mm!

Long Live BCS!!
kattstruparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:47, 26-12-2017
Ort: ca 15 km N Östersund
Sverige
Maskin: Fordson Major -53
BCS 735
Suzuki 410 -85
mm


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se