Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Stiga Park med Honda V-twin går bara med full choke

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Mezzner (trådstartaren)

#1 » 15:49:50, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Park Royal med GCV530 Hondamotor. Den har väl gått hyfsat, men plötsligt började den sluta gå...
Det går bra att starta den på full choke.
Hittade trasiga o-ringar kring infästning av förgasare mot luftfilter, men det är åtgärdat. Förgasaren är renggjord, möjligen en reservation för det som syns vid 6 minuter 38 sekunder i följande video: https://www.youtube.com/watch?v=moTi6k5uqeM
Där känns det ju osäkert om jag rensat annat än hålen på tvären...
De små gummipropparna i änden av rören gick av när jag tog i dem men det verkar som om de funkar om det nu bara är ändstopp?

Nå, jag har misstänkt vevhusventilationen, men har inte riktigt hittat den egentligen... En slang går ju till bränslepumpen eller vad det nu är, där är det inget stopp i slangen. Tycker att jag har visst, onödigt, tryck i vevhuset när jag öppnar oljestickan under drift.
Har för nåt år sen fått all olja på garagegolvet när jag hade parkerat klipparen utanför porten ett par timmar i minusgrader. Tror det var tätningen på vevaxeln som öppnades och tömde all olja den vägen p g a ispropp i vevhusventilatinen men det är spekulation. Jag bytte packboxen och sen har det aldrig varit en droppe olja på golvet. Ev drar dock maskin onormalt med olja den blårök i en period, men det gick över, och sen dess har den gått bra.
Nu kan jag alltså ha motorn igång med chokespjällen helt stängda, men så fort jag öppnar dem överhuvudtaget dör motorn. Gasspjällen kan man ändra om bara choken är full. När man ändrar gasspjällen så varvar motorn en del.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark



dc_lindberg

#2 » 23:10:31, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du ordning på den?
www.briggsparts.se
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mezzner (trådstartaren)

#3 » 11:02:28, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, den har stått sen "senast". Jag har bara som plan att hitta vevhusventilationen och se om den är knasig, i övrigt vet jag inte vad jag kan göra. Troligen borde jag väl ännu en gång riva förgasaren.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

dc_lindberg

#4 » 11:15:09, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring å prata med Per-Åke, Briggsparts.
När det tar stopp ss för dig med Hondan, då brukar det vara så banala fel att man helt enkelt inte ser dem för att de är för enkla; eller så är det det motsatta (ngt har gått åt H o måste bytas ut).

Oavsett: maskinen ska igång!
Något annat alternativ finns inte ;-)

http://www.honda-engines-eu.com/sv/carb ... eck-sheets

http://www.honda-engines-eu.com/documen ... 9078cda7d8

https://sub.honda.se/sites/sub.honda.se ... kruvar.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#5 » 17:01:26, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att det låter som om den suger tjuvluft mellan förgasare-insugsrör-topp. Då brukar det bli att man måste köra på chocken.

När du var loss med förgasaren så monterade du nya packningar vid förgasarfoten och anslutningen av insugsröret mot toppen/arna. Nu vet jag inte hur det ser ut på den motorn om det sitter ett insugsrör i gummi som det är vanligt på japanska motorer. Det brukar spricka av ålder ibland.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#6 » 17:45:26, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lömsk sak med en del japanska förgasare är att vissa munstycken kan ha en lång "hals" på ena eller bägge sidor om strypningen. När man rensar ett sådant munstycke räcker det inte att bara hålla upp det mot ljuset och se att det lyser igenom, man MÅSTE titta på det med lupp eller mikroskop och övertyga sig om att det inte ligger något skräp i "halsen" och väntar på en chans att sätta igen strypningen.
Det har också hänt att strypningen är delvis igensatt, så det visserligen lyser igenom men det kanske bara kommer igenom hälften av den bränslemängd som borde ta sig fram genom munstycket.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mezzner (trådstartaren)

#7 » 23:17:07, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag borde fixa den under våren (det är ganska nu det...), jag har en ny Park, men eftersom jag har två ställen att klippa gräs på så vore det bra att ha igång den gamla också. Och, jo, det känns ju som att tjyvluft hade varit en bra förklaring och det var nåt o-ringssnöre eller packning som var dåligt, så jag trodde jag hade hittat felet, men... Det är inte otänkbart att jag har läxa kvar på munstyckena.

1 person gillar det här inlägget.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

viktor meck

#8 » 01:58:18, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plupparna i rören måste vara hela! Går att köpa lösa. Problemet är att dessa förgasare är lite dåligt gjutna. Klipp av styrpiggarna på flotörkoppen och plana den med en bred fil tills den tagit lite i mitten (tornet).Problemet är att ”tornet” i mitten av flotörkoppen är lite lägre än ytterkanten på flotörkoppen. Sen är det väldigt djupa spår där packningen ska ligga med. Vi planar dem ganska mkt på mitt jobb. Vi har gjort det på ca 30-40 st
Ska du va här inne så får du gå ut!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
viktor meck
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:43, 04-09-2011
Ort: Lindome
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Saab 9-3 Ttid-08. Yamaha Grizzly 600-98 Stiga villa och alldeles för många små trädgårdsmaskiner


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se