Det bästa är ju om man har möjlighet att mäta upp kapacitans, induktans, förlustfaktor mm i
tändspole och kondensator, med en s k RCL-mätare. Men om man inte har sådana mätresurser så får man ta till enklare metoder.
Man kan ohmmäta lindningarna i tändspolen för att kolla att de inte har avbrott. Normalt för en svänghjulsmagnettändspole är 0,2 - 2 ohm i primärlindningen (den som ligger parallellt med brytarna) och 2 - 10 kohm i sekundärlindningen (högspänningslindningen).
För att kolla att inte tändspolen har något kortslutet varv som gör den oanvändbar, så behöver du en annan fungerande motor med brytarstyrd magnettändning (ej batteritändning eller
CDI). Med motorn igång, koppla in den misstänkta tändspolens primärlindning parallellt med brytarna. Om motorn stannar, så är det troligen fel på den misstänkta tändspolen.
Beträffande kondensatorn så kan man åtminstone ohmmäta den för att kolla att den inte har kortslutning. Har man tillgång till en likspänning på 100-200 V (t ex från nätdelen i en tjock-tv eller tjock-dataskärm) så kan man koppla in kondensatorn till denna
spänning i någon sekund för att ladda upp den och kopplar bort den sedan, därefter (inom ett par sekunder) provar man att kortsluta den, då ska det bli en tydlig gnista.
När det gäller reservdelsanskaffning föreslår jag att kolla eBay eller Aliexpress. Det är mycket möjligt att man kan hitta delar där - förvisso troligen piratdelar av högst tvivelaktig kvalitet, men å andra sidan brukar de vara så billiga att man gott kan köpa några extra och lägga i lager.
Om du måste försöka ersätta tändspolen med en tändspole från någon annan motor, så bör du leta bland motorer med samma innerdiameter hos svänghjulet.
Jag ser att kondensatorn är märkt .25 , det betyder förmodligen 0,25 uF. Och det betyder att en kondensator från fördelaren på någon gammal bil med brytarstyrt tändsystem bör duga som ersättning.