'
Det började med att min far var påpasslig när lokala fotbollsklubben, han tidigare var elsjäl i, hade städning. En trimmer, Jonsered GT26D, hamnade ledigt och lätt i farsans klipparbod. Då där fanns en nyare Husqvarna röjsåg så kördes inte Jonseredar'n nämnvärt och "han går lite dåligt" sa farsgubben. Vid en närmare titt kunde jag konstatera att en slang var gravt skadad och tänkte "ja, men jag tar hem den och byter slang så går den igen". Jo, just...
Slang köptes och byttes och nu skulle det bara startas. Icke. Efter att nästan ryckt axeln ur led, med eller utan choke, och endast fått ett par hostningar till svar började förgasaren misstänkas vara boven. Sen tidigare var det säkerställt att gnista fanns (aj, aj i fingret..) och demontering av förgasare påbörjades.
I vanliga fall när jag plockar isär något som jag inte hållit på med förut brukar jag fotografera, så man vet hur det satt. Tyvärr inte denna gång.. Skulle ju bara kolla "lite snabbt"..
Tog isär förgasarn och kolla lite. Har inte hållit på med såna här grejer tidigare, bara mopeder, och kunde inte se några direkta påtagliga fel. Prövade även montera ett par andra Walbroförgasare jag har ligger hemma utan resultat innan gav jag upp för dagen. Begav mig senare till lokala trädgårdsmaskinsgurun som konstaterade att bland annat membranet var slut. Och på andra sidan under lock nummer två sitter ett annat typ "membran", det är väl den som fungerar som pump om jag förstått saken rätt, som var kass. De byttes, betalades och åkte hem.
Hade som sagt inte 100 koll på hur det satt från början så vid återmontering jag klippte av fel slang vilket gjorde kopplingen till primern för kort.
Ny resa, ny slang. Och där är vi nu.
Huvudpersonen...
Förgasare bakom kåpan, notera primern.
Felkällan??
Sådär tror jag att det satt..
Två problem.
1). Huvudproblemet är att jag inte på nå vis lyckas få upp bränsle till primern. Känns som jag tryckt på den där blåsan 600 ggr nu. Med olika slanginkopplingar mellan varven vilket kan ha att göra med problem två..
2). ...att jag inte är 100 % säker hur slangarna satt innan jag rev isär allt.
Ett stort handikapp är också att jag inte mekat med såna här grejer förut så jag vet inte hur vissa saker ska bete sig. Det jag efterlyser med detta inlägg. Hjälp med att konstatera hur vissa saker ska fungera, så jag t.ex inte försöker laga förgasarn när det är primern som felar osv.
Om nån nappar har jag fler bilder och info.