Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Förgasare, Walbro WT380, till trimmer Jonsered GT26D (blivande hjärnblödning...)

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 00:27:58, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Det började med att min far var påpasslig när lokala fotbollsklubben, han tidigare var elsjäl i, hade städning. En trimmer, Jonsered GT26D, hamnade ledigt och lätt i farsans klipparbod. Då där fanns en nyare Husqvarna röjsåg så kördes inte Jonseredar'n nämnvärt och "han går lite dåligt" sa farsgubben. Vid en närmare titt kunde jag konstatera att en slang var gravt skadad och tänkte "ja, men jag tar hem den och byter slang så går den igen". Jo, just...

Slang köptes och byttes och nu skulle det bara startas. Icke. Efter att nästan ryckt axeln ur led, med eller utan choke, och endast fått ett par hostningar till svar började förgasaren misstänkas vara boven. Sen tidigare var det säkerställt att gnista fanns (aj, aj i fingret..) och demontering av förgasare påbörjades.
I vanliga fall när jag plockar isär något som jag inte hållit på med förut brukar jag fotografera, så man vet hur det satt. Tyvärr inte denna gång.. :ohnej: Skulle ju bara kolla "lite snabbt".. :vissla:

Tog isär förgasarn och kolla lite. Har inte hållit på med såna här grejer tidigare, bara mopeder, och kunde inte se några direkta påtagliga fel. Prövade även montera ett par andra Walbroförgasare jag har ligger hemma utan resultat innan gav jag upp för dagen. Begav mig senare till lokala trädgårdsmaskinsgurun som konstaterade att bland annat membranet var slut. Och på andra sidan under lock nummer två sitter ett annat typ "membran", det är väl den som fungerar som pump om jag förstått saken rätt, som var kass. De byttes, betalades och åkte hem.
Hade som sagt inte 100 koll på hur det satt från början så vid återmontering jag klippte av fel slang vilket gjorde kopplingen till primern för kort. :ohnej:
Ny resa, ny slang. Och där är vi nu.

Huvudpersonen...
Förgasare bakom kåpan, notera primern.
Bild

Felkällan??
Bild

Sådär tror jag att det satt..
Bild

Två problem.
1). Huvudproblemet är att jag inte på nå vis lyckas få upp bränsle till primern. Känns som jag tryckt på den där blåsan 600 ggr nu. Med olika slanginkopplingar mellan varven vilket kan ha att göra med problem två..
2). ...att jag inte är 100 % säker hur slangarna satt innan jag rev isär allt.

Ett stort handikapp är också att jag inte mekat med såna här grejer förut så jag vet inte hur vissa saker ska bete sig. Det jag efterlyser med detta inlägg. Hjälp med att konstatera hur vissa saker ska fungera, så jag t.ex inte försöker laga förgasarn när det är primern som felar osv.

Om nån nappar har jag fler bilder och info.

:help:


Gå till lösningen
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



atlashjul

#2 » 01:07:06, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytt tändstift,ny bensin (kan va på sin plats till å börja med) Gammal oblyad bensin kan va obruklig om den stått för länge. Ge den en sup med bensin rätt i insuget/förgasaren, testa om den tänder då. Då har du gnista, som (är bra nog/fungerar) sen kan du grejja förgasare.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Janson1

#3 » 07:18:36, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har primern backventiler? Går den tjocka slangen till botten på tanken? Sitter där ett filter i tankändan?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24

#4 » 08:32:39, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt plats på slangarna vid primern.

Och jag tror inte primerns uppgift är att suga upp bränsle från tanken. Den är nog bara för, att suga bränsle upp till förgasaren via via "ordinarie" slang.

Den andra slangen från primern, ska bara gå in i tanken, för att unvika spill, när man primar.

Ett nytt tändstift kan du väl även passa på att sätta i.

Ett mer avancerat fel är att krysskilen som låser svänghjulet mot veven har delat sig. Då blir tändläget fel.

Fiska upp bränslesilen i tanken.. kolla om den är tät.

I många av dessa förgasare sitter ett finfilter av metallnät.
Runt skålformat ca 5 - 7 mm i diameter.
Sitter så att säga efter nålventilen.
Brukar klegga igen, när bränsle blir stående.
Senast redigerad av Volvot24 08:46:39, 18-08-2018, redigerad totalt 5 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#5 » 08:35:33, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som kan hända på såna där småmotorer om de har gått varma (t ex om kylflänsarna på cylindern har varit igenmurade av lort) är att plastmellanstycket mellan förgasaren och motorn mjuknar och tappar formen, så motorn tar tjuvluft sedan.

Förresten, är primerns sugslang så lång att den verkligen når ner i botten av tanken?
Vad händer om du trycksätter tanken (blåser med munnen i tanklocket t ex) medan du pumpar med primern?

Beträffande gammal bensin så fick jag härom året tag i några dunkar bensin som var ca 10 år gammal. Gräsklippare med fyrtaktsmotor gick utmärkt på den, men en tvåtakts grästrimmer var lite besvärlig. Den startade ungefär som vanligt, men den tålde inte belastning direkt efter start utan måste varmköras obelastad några minuter med halv choke innan den blev användbar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

joakim72

#6 » 10:17:47, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns minst ett bakslag i förgasaren, detta har fastnat i öppet läge. När du använder primern så pumpar du bränsle genom förgasaren ut genom returen.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

roddjer (trådstartaren)

#7 » 11:51:59, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Nytt tändstift,ny bensin (kan va på sin plats till å börja med) Gammal oblyad bensin kan va obruklig om den stått för länge. Ge den en sup med bensin rätt i insuget/förgasaren, testa om den tänder då. Då har du gnista, som (är bra nog/fungerar) sen kan du grejja förgasare.

Bensin är inget problem, den köpte jag i våras till motorsågen. :grin:
Den gamla är uppkörd/urvickad sen länge.

Tändstift vet jag inte hur länge det suttit i men vit/blå gnista finns. Och.. spelar ingen roll om gnista finns eller om det är gammal bensin, kommer den inte in i cylindern lär det inte gå ändå. :smile:

Janson1 skrev:Har primern backventiler? Går den tjocka slangen till botten på tanken? Sitter där ett filter i tankändan?

Tjocka slangen går inte till botten. Precis när den går in i tanken, upptill, sitter det ett litet "munstycke". Bara ett hål rakt igenom i det. Tycker det verkar som den mest sitter där för att man inte ska rycka slangen ur tanken. Finns ett gamla Partner Colibri i maskinparken, jag kolla hur de ser ut i tanken och de har samma konstruktion.
Filtret till insugsslangen har jag blåst igenom (med truten, uääh!) och tycker inte det går speciellt trögt. Nu har jag plockat bort filtret för att vara säker på att det inte är den ända så stökar.
Gjorde ett "funktionstest på primern. Se bild.

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#8 » 12:11:00, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Byt plats på slangarna vid primern.

Har gjorts jag vet inte hur många gånger. Bytts. Byts tillbaka och om igen. Bytt plats på slangarna på förgasaren och bytt fram och tillbaka. No dice.
Volvot24 skrev:Och jag tror inte primerns uppgift är att suga upp bränsle från tanken. Den är nog bara för, att suga bränsle upp till förgasaren via via "ordinarie" slang.

Är det inte tänkt så att primern ska skapa ett vakuum som sen ska "dra" bensin upp från tanken, igenom förgasaren, vidare genom primernblåsan och ned i tank igen. Ett trycksatt rundpumpningsystem. Den bensin som inte behövs för stunden går via primern och dess retur ner i tank igen. Fel tänkt?
Volvot24 skrev:Den andra slangen från primern, ska bara gå in i tanken, för att unvika spill, när man primar.

Jo, det har jag listat ut. Slangarnas position handlar om de på förgasaren, vem ska sitta var.

Volvot24 skrev:Ett mer avancerat fel är att krysskilen som låser svänghjulet mot veven har delat sig. Då blir tändläget fel.

Fiska upp bränslesilen i tanken.. kolla om den är tät.

I många av dessa förgasare sitter ett finfilter av metallnät.
Runt skålformat ca 5 - 7 mm i diameter.
Sitter så att säga efter nålventilen.
Brukar klegga igen, när bränsle blir stående.

Bensinen nu är ny. Far var den som slog i soppa senast före mig och det var inte länge sen. Ser har det nog inte framgått ordentligt men den gick ju innan jag bytte slang. Den gick bra stundtals, sen rätt var det var, tjuvstopp. Jag är ganska säker på att det har med bränsletillförsel att göra.
Det där filtret har jag nog sett om det är samma vi tänker på. Spontant tycker jag det såg blankt och fint ut. Kanske mer finfördelad skit som inte syns med blotta ögat?
Vågade inte pilla på det, såg skört ut och, som sagt, har inte grejat med sånt här förr. Vet inte hur mycke de tål.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#9 » 12:18:38, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Bästa utfallet hittils är att jag fått fram bensin till förgasaren men inte längre. Mixtrade en stund igår, tänkte "jag byter plats på slangarna på förgasaren få vad som händer". När jag peta bort slangen från förgasaren ned till tank kom en dusch bensin. En hårman från att jag fick den i plytet. Med ett sätt att koppla, vilket det nu var, kommer det fram bensin till förgasaren men inte vidare.
Tryck/vakuum finns också. Det pyser när man skruvar av locket till tanken.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#10 » 12:23:54, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Det finns minst ett bakslag i förgasaren, detta har fastnat i öppet läge. När du använder primern så pumpar du bränsle genom förgasaren ut genom returen.

Ja, ska inte det vara den andra "flärpen", inte membranet vid nålen som sitter på motsatt sida? Den är ju utbytt. Den har jag tittat på. Som två små "öron" som fjädrar. Fattar hur det är tänkt att funka. Bensin framåt, örat öppnas med strömmen som kommer. När flödet vänder ska "örat" gå ned mot sätet och förhindra det, eller hur?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24

#11 » 13:29:15, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pillrade ur finfiltret i förgasaren med en nål.
Köpte nytt för hutlösa 47 :-

Problemet på min röjsåg var att båda munstyckena behlvde vridas ut ca 3 varv vardera för att den skulle starta.

Efter filterbytet, nomala drygt ett varv.
Startar nu och går jämnt o fint. Går bra att justera hög- och lågvarv.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

roddjer (trådstartaren)

#12 » 15:27:07, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En sak som kan hända på såna där småmotorer om de har gått varma (t ex om kylflänsarna på cylindern har varit igenmurade av lort) är att plastmellanstycket mellan förgasaren och motorn mjuknar och tappar formen, så motorn tar tjuvluft sedan.

Tänkte plocka isär igen framåt kvällningen, håller på med bilj**lar nu. :?., ska kolla lite då.
Kan man testa på något sätt, eller är det visull bedömning som gäller? Med andra ord om det är fel på plastgrunkan så syns det tydligt?


Här ska vara servicemanualen på förgasaren:
http://www.walbro.com/wp-content/upload ... series.pdf
Men han ser inte riktigt ut som den jag har. Men det står WT "series". Samma princip för hela "serien", små skillnader mellan modellerna?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#13 » 19:55:20, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det brukar synas om den har tappat formen och sjunkit ihop. Första gången man tar loss förgasaren sedan varmgången, brukar man också kunna märka att skruvarna/muttrarna är lösa.
Har man plastbiten lös brukar man kunna se djupa avtryck av förgasarens eller cylinderns fläns på den, om det har gått varmt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#14 » 20:56:14, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Hjärnblödningen är ett faktum!

Nä, kanske inte, men jag ger upp nu. Ska ringa lokala trädgårdsmaskinsgurun och höra vad en översyn kostar. Den är lite ålderstigen man vad f**n, det var ju ett bra pris på den. Kosta gratis :grin: . Köpte motorsåg av gurun, nämnd ovan, och fick riktigt bra med rabatter pga utförsäjning. Då känns det lättare att gå till en sån som honom och kunna lägga en slant på trimmern.
Irrterande nog så gick han ju innan jag börja mixtra med den. Jag har helt lagat sönder den! :ohnej:

Dödsstöten blev detta:

Bild

Snöret går inte tillbaka. Mekanismen kärvar. Orkar inte. Hade isär mer grejer än jag visat på bild här, första gången jag rev den. Vet att man måste riva isär bra mycket för att komma åt den där. Orkar inte. Har liksom inte riktigt tid känns det som, har för mycket annat "brus" runt mig nu. Inget bra startpunkt för utforskande mekande.

Innan dess upptäckte jag däremot detta.

Bild

Tyckte det var lite märkligt att hela sågen så när som på ett par stjärnskruvar endast var insexskruv. Utom denna till vänster, en vanlig spårskruv. Dessa båda håller fast förgasaren... :huh:
Kände ett sting av olust när jag drog åt den första gången, kändes som gängpaj var i antågande. Så var icke fallet. Tog bort den där plastgrunkan torbjörn pratar om och synade gängor samtidigt. Ej skruvad i aluminiumen som jag först trodde. Plast istället. Drog slutsatsen att någon slarvat bort orginalskruven, typ som den till höger, och ersatt med en vanligt M6. :hotar2:

Uppfann en ny skruv mer lämpad för plast en en vanlig träskruv. På bild version 1, gjorde en till som var lite längre då jag upptäckte att fler grejer hålls fast med den, kåpa och choke och grejer.

Bild

Efter återmontering av slang och förgasare fick jag faktiskt upp bensin till blåsan! Men inte mycket och trögt gick det, tog flera sekunder innan blåsan vecklade ut sig igen efter nedtryck. Uppnådde heller aldrig "normal nivå" i primern, bara en fjärdedel kanske. Kunde också se någon liiiiten luftbubbla i sugslangen upp till primern. Har drar luft nånstans den lurken! Med bättre skruv så man kunde dra åt förgasaren ordentligt blev det bättre men inte bra. Tror fortfarande det är nå skit med förgasaren i sig att den inte "släpper igenom" bränsle som den ska. Man kan i alla fall bygga bra tryck i tanken med hjälp av primern. Blir en rejäl dusch om man tar bort slangen ner i tank utan att skruva av locket först. Har jag märkt...

Sen startar han ju nästan! Efter lite choke och startprocedur så med gasen på full och ryckandes så hostar han till. För varje ryck puttrar han till 4-5 gånger men storknar sedan. Nära, nära!!

Men... snörmekanismen ville annat. Så nu får gurun kika på den om priset inte blir för styvt. :smile:
Senast redigerad av roddjer 21:02:50, 18-08-2018, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#15 » 20:59:40, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ja, det brukar synas om den har tappat formen och sjunkit ihop. Första gången man tar loss förgasaren sedan varmgången, brukar man också kunna märka att skruvarna/muttrarna är lösa.
Har man plastbiten lös brukar man kunna se djupa avtryck av förgasarens eller cylinderns fläns på den, om det har gått varmt.


Är den här va?

Mot cylindern..
Bild

mot förgasaren..

Bild

Tycker den ser OK ut, förutom att packningen närmast cylinder gick sönder litegrann.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se