Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Motor som går varm

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

perfre03 (trådstartaren)

#1 » 08:34:39, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Toro 120 Groundsmaster som krånglat hela sommaren.
Hade identifierat problemet till magnetkopplingen trodde jag.
Ersatte den med en nyinköpt från e-bay och nu fungerar det elektriska tillslaget till klippdäcket igen.
Dock kvarstår problemet att motorn blir extremt varm efter några minuter.
Har bytt olja/filter, och blåst rent alla synliga kylflänsar mm, men hittar ingen lösning på problemet.
Jag blir inte klok på vad det kan vara. Någon som har en lösning på problemet?
MVH/Perra
perfre03
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:47, 29-01-2012
Ort: Vara
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 502, JD 6100



torbjorn_forsman

#2 » 09:40:34, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tagit av fläktkåpan och kollat att det är rent innanför den också?
Kan det tänkas att det saknas någon slags luftledplåt eller del av motorkåpa, så att kylfläkten inte får tillfälle att suga i sig kall luft utifrån utan det är samma luft som hela tiden cirkulerar runt motorn och blir varmare och varmare?
Vad är det för slags motor (effekt, fabrikat, sidventil eller toppventil osv)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SvampenT15

#3 » 16:44:17, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Vill bara varna ts : Det finns nästan inga delar till den motorn att få tag i. För utom på ebay. Jag har en lika dan och har bytt kamaxel och oljepump ( ebay
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

torbjorn_forsman

#4 » 11:48:21, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick ett svar från trådstartaren, märkligt nog som mail och inte här i tråden.

Skulle tro att en bra början på fortsatt felsökning är att skaffa fram en verkstadshandbok för motorn (finns kanske under Downloads på detta forum), och den vägen luska ut om kylluftkåpor mm är rätt hopsatta eller inte. Kolla att ingenting blockerar kylluftens väg och att den luft som har passerat motorn och värmts upp verkligen kan ta sig ut i det fria och inte sugs in av kylfläkten igen. Det kan ju tänkas att det är någon ledplåt eller strut vid intaget till fläkten som saknas. Eller för den delen att det har lossnat fläktvingar, fläkten står stilla av någon anledning etc.
Beträffande att magnetkopplingen blir het, så kanske det har samma grundorsak (dvs dåligt med kylluftflöde eller för varm kylluft), men det kan ju också vara frågan om t ex kortslutna varv i spolen eller att den är avsedd att matas via ett yttre förkopplingsmotstånd som just nu inte finns med i kretsen. Det är ju lätt gjort att mäta spänning och ström, och räkna ut om effekten (och därmed värmeutvecklingen) verkar rimlig.

Om det är så stora fel med tänd- eller ventilinställning att det får motorn att bli överhettad så borde det märkas tydligt på motorns gång (t ex att den blir svag, går "hårt", spikar, har dålig tomgång). Men det skadar ju inte att kolla i alla fall. Om den har brytarlöst tändsystem och elektronisk tändförställning, så kolla tändläget vid flera olika varvtal för att förvissa dig om att tändförställningen fungerar och att den inte ständigt går med det sena tändläge som är avsett för start och tomgång. En del enklare elektroniska tändförställningskretsar kan få temperaturberoende fel (elektrolytkondensatorer som åldras), det kan vara bra att prova att värma och kyla tändmodulen och kolla att tändläget inte ändrar sig för mycket av det.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SvampenT15

#5 » 18:17:16, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motorn har ingen manuell ventil justering, den sker per automatik med hjälp av ventil lyftarna. Tips kolla att skruvarna som håller vipp armarna är dragna om dom lossnat
Så kan du få stora problem. Det är tydligen så att gängorna i topplocket kan skadas och då lossnar hela vipparmen och ventilen öppnar inte. Det hände mig fick sätta i nya gängor. Så nu går den igen.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se