Jag fick ett svar från trådstartaren, märkligt nog som mail och inte här i tråden.
Skulle tro att en bra början på fortsatt
felsökning är att skaffa fram en verkstadshandbok för motorn (finns kanske under Downloads på detta forum), och den vägen luska ut om kylluftkåpor mm är rätt hopsatta eller inte. Kolla att ingenting blockerar kylluftens väg och att den
luft som har passerat motorn och värmts upp verkligen kan ta sig ut i det fria och inte sugs in av kylfläkten igen. Det kan ju tänkas att det är någon ledplåt eller strut vid intaget till fläkten som saknas. Eller för den delen att det har lossnat fläktvingar, fläkten står stilla av någon anledning etc.
Beträffande att magnetkopplingen blir het, så kanske det har samma grundorsak (dvs dåligt med kylluftflöde eller för varm kylluft), men det kan ju också vara frågan om t ex kortslutna varv i spolen eller att den är avsedd att matas via ett yttre förkopplingsmotstånd som just nu inte finns med i kretsen. Det är ju lätt gjort att mäta
spänning och
ström, och räkna ut om effekten (och därmed värmeutvecklingen) verkar rimlig.
Om det är så stora fel med tänd- eller ventilinställning att det får motorn att bli överhettad så borde det märkas tydligt på motorns gång (t ex att den blir svag, går "hårt", spikar, har dålig tomgång). Men det skadar ju inte att kolla i alla fall. Om den har brytarlöst tändsystem och elektronisk tändförställning, så kolla tändläget vid flera olika
varvtal för att förvissa dig om att tändförställningen fungerar och att den inte ständigt går med det sena tändläge som är avsett för start och tomgång. En del enklare elektroniska tändförställningskretsar kan få temperaturberoende fel (elektrolytkondensatorer som åldras), det kan vara bra att prova att värma och kyla tändmodulen och kolla att tändläget inte ändrar sig för mycket av det.