Försöker förklara hur den låter: - ca 3600 rpm, jämn och fin gång - utan förvarning så tappar motorn varv/kraft - börjar oscillera -kraftigt- vi varvtal
Jämförelse med B&S sidventilare med plåttank och plastförgasare: När de beter sig som din motor så är det, ett eller flera av dessa: - tjyvluft mellan tank och förgasare - utsliten mekanism i förgasare - torrt förgasarmembran
Jag har -inte- skruvat på Loncin, så jag vet inte hur de ser ut. Jag har en Honda G200 ngt som är under renovering... men den "byggsatsen" kommer jag inte åt å kika på nu, så den hjälper mig inte.
Du har väl en motortyp med förgasare med flottörhus? De beter sig annorlunda jmf med B&S sidventilare med plåt tank.
På de med flottörhus så har jag varit med om liknande pga OK/Q8 el motsvarande alkyd soppa = grönt slem...
På avatarmoppen så har jag haft motsvarande när soppaslangen blev dålig; bildas "flärpar" inne i slangen som fungerar som "ventiler". Hade en sådan motor för något år sedan. Det var en grannes gräsklippare. Bytte soppaslang. Problem löst.
Oavsett skäl: - motor "stryps" Kan inte med säkerhet avgöra på ljudet, men jag lutar åt soppa-flödes-strypning snarare än tjyvluft.
Med tanke på hur små flottörerna är så är det inte orimlig att tro att nålventilen är boven. Men, det är bara en -tro- å sånt gör man bättre i kyrkan!... Jmf:
Du vet vad du gör, och möts av obegripligheter. = Murphys Lag
Det som skett -är- att du missat något. Vad...vet du när du ser det... ruttet va'?!...
Det är som jag svarade i tråden, skumt. Men, av ljudet att tolka så -är- det bränsleflödeshinder du råkar ut för. Det räcker med så lite att du tror inte det är sant, om det har med förgasaren att göra.
Är det tjyvluft som på B&S så är det som sker att undertrycket sätts i pulsation, men det låter inte så om din motor som att det har med undertrycket att göra. Det låter verkligen som stopp i soppaslang så att säga. I botten på tanken ska det sitta ett filter. Har du fått skräp i tanken, vatten/kondens, så räcker det med ytterst lite för att orsaka den där reaktionen. Då hänger det på hur reserven ser ut, om det ens finns en reserv i tanken dvs.
På B&S 5hk horisontal axlad sidventilare med plåt tank, så får man det där problemet redan vid lite smolk ("ros damm") från tanken. Super känslig förgasare (= driver en vansinnig...).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Ja nu är det så att det är ett flottörhus som på vanliga förgasare, nålen var bra och flottören låg i bra läge, så sätet verkar vara som det ska vara. jag har kört förgasaren i ultraljudstvätt 2 ggr, och återmonterat allt exakt som det var, det finns ingen beläggning eller klägg kvar i förgasaren, packningarna till den var i bra skick, så dom återmonterade jag, dom är INTE körda i ul-tvätten, bränslepumpen sitter fast monterad på förgasaren och den plockade jag givetvis ner också innan ul-tvätten, packningarna var i prima skick dom också. Det finns inga bränslenålar att justera på denna förgasare, axelspjället till förgasaren löper fint som snus utan oxid. Allt är återmonterat i exakt rätt ordning, flödet från bränsletanken är bra till bensinpumpen men från den kan jag ju inte mäta upp... men allt är som sagt rengjort och fint. Får väl plocka ner skiten ännu en ngn och kontrollera allt igen, fast jag vet att det är fint som snus.. Kan det vara så att packningarna blir hårda och inte tätar som dom ska, måste kanske få tag i en packningssats isf... Men lite surt att "felsöka" med det...
Om det är en vakuumkran så skall den ha en slang som går mellan motorns insug och själva kranen. För att testa en vakuumkran så är det bara att suga i vacuumslangen, det skall vara tätt samtidigt som bensinkranen öppnar och bensin börja rinna till förgasaren, om man nu har loss denna slang samtidigt så kan man kontrollera kranens funktion... Ligger tanken under eller över förgasaren?
Den enda slangen förutom den från bensintanken är primerpumpslangen... den funkar som den ska, men används bara vid just primning... tanken ligger över förgasaren... Det finns inget membran i förgasaren heller.. Om man vill testa insugspackningarna på en personbil så tar man ju startgas och sprutar vid insugspackningen, om motorn ändrar gång då så är packningen läck.... går det att göra på samma sätt på en sån här liten motor eller är trycket för dåligt?
Det står att läsa: "flödet från bränsletanken är bra till bensinpumpen men från den kan jag ju inte mäta upp... men allt är som sagt rengjort och fint." Detta skulle jag tittat mera på, först utröna om det är en pump eller vad det nu är och sen utifrån detta avgöra om prylen är ok. Det bör ju komma soppa i från den vid något tillfälle... Edit: det går utmärkt att prova med startgas på denna motor med, tänk bara på ev. brandrisk.