Hej Kunskapen Min BS 13,5, som sitter på en Stiga Estate Precident, har tydligen lämnat in. Bensin i oljan och är allmänt trött. Har tagit chansen att byta olja och den startade, men tvärstopp efter bara ca 15 sek. Då fräste det i cylindern, så jag trodde den skulle explodera........... Har förstått at det är motorbyte som gäller. Någon som har erfarenhet av att byte till en Loncin ??? NÅgon som vet hur jag tar av Remskiveenheten (hydrostat + knivrem) från motoraxeln ??? OBS Kan inte få in en bild här ????
Ofta är det bara att byta rakt av, men är du ovan att meka och tillverka lösningar allteftersom problem uppstår som kräver modifieringar - då är originalmotor bästa valet. Kina motorerna är inte alls så billiga som för några år sedan... www.rcholm.se har jag köpt av och är mycket nöjd med dem. Jag har också handlat av www.briggsparts.se (vilket är den jag -starkt- rekommenderar dig att konsultera i detta läge).
...det går också att montera Cheva Small Block...
Allt går, om man vill (inom rimliga gränser iof...)
Tänk på byta till samma motortillverkare ger -minst- med problem... Den här snöslungan -kostade- när Tecumseh motorn blev tvunget att bytas till en B&S... userpix/49872_1N9GR76EGTTL41384159724.jpg - nya remmar (1200 eller nått sånt) - nya remskivor (1500 eller nått sånt) - bygga om veven till utkastet - mm småsker... tror kalaset slutade på kring 8000...(inkl resor, reservdelar, ny motor, ombyggnationer, osv...)
Svaret är: klart det går, men räkna med "överraskningar". Lägg in överraskningar i kalkylen och se då hur ekonomiskt lönsamt det blir att byta motortillverkare. NB! I värsta fall kommer inte originalremmarna att passa... å de blir det rörigt med reservdelar i framtiden (!)...
Hittade ngr pdf'r på nätet som kanske kan vara till stöd/hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Problemet Löst!!! Tömnde oljan en gång till efter att ha stängt bränslekranen. Blåste försiktigt med tyckluft i vevhusventhålet i luftrenaren. I med oljan och nu går den nästan som den ska. Låter lite "udda" i motorn, så förmodligen är det dags för renov el motorbyte. Men den går idag.
Men... det där blev ju nästan en överkomlig service/renoveringskostnad ju!
(kolla ventilationen i locket på bensintanken. Är det tilltäppt => övertryck i tanken => trycker in soppan i motorn => dränker motorn... har en 2hk B&S ståndes pga av just det felet...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Nu tänker du som jag - bensinen sugs ur tanken; alltså borde det bli undertryck; men tankefelet är att bensin är en flyktig vätska som gärna går i gas-form, speciellt om den utsätts för värme (motorvärme, solljus, inomhus temp). När gasen inte kan undslippa så ökar trycket i tanken, och det kan gå så illa att en tank exploderar! Det är -därför- man -alltid- bör hålla sina bensintankar (NB: bensin!) -fulla-; eftersom det minimerar utrymme för gas att expandera på/i.
Du vet väl att kapa/svetsa/osv i en -tom- bensintank är farligare än en full? Den fulla tar eld, den tomma exploderar!
Så, ja, över tryck. Det trycket pressar bensinen genom förgasare/bränslepump in i motorn och fyller oljetråget/motorn med soppa...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
De flesta har väl någon gång råkat lämna en plastreservdunk med väl åtdraget lock framme i solen och efter en stund upptäckt att den ser ut som en fotboll. Om man öppnar locket och släpper ut övertrycket medan dunken är varm, sen stänger locket och låter den kallna, så skrumpnar den ihop pga invändigt undertryck - när dunken var varm och man släppte ut övertrycket av bensinångor så släpptes också all luft som fanns i dunken ut, när sedan bensinen kallnar och dess ångtryck sjunker under atmosfärstrycket, så blir det undertryck i dunken. Sånt där fick man väl labba på i fysiken på högstadiet?
OK Jag ger mig ! Har bara inte varit med om det sen jag började skruva gamla motorer (1966) Gillar volvoT24:as inlägg efersom jag just inmundigat en god middag med Bruna Bönor och Fläsk
Ge sig? Kommer inte på fråga! Klart du ska argumentera emot
Jag har faktiskt -bara- råkat ut för problemet med min Stiga Sweeper SEP 600 (sopmaskiner). Inte ens på de gräsklippare som gått gå i värsta eländet har det blivit stopp i. Kredit till http://www.evp.nu som berättade för mig om just denna egenhet som B&S bensinlock kan uppvisa. Han började skruva före dig i tid Kattstruparn, å han har också -bara- råkat ut för det en (1) gång under över 50 år i yrket. Det är alltså ett synnerligen ovanligt fenomen
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Jag har gett upp ! Den vräker i sig bensin till oljan och blandningen ryker som f_n ! Byter min gamla motor till en ny. Den finns redan hemma tack vare Briggs i Sw ! Passar på att ge Per-Åke en stor eloge för ett fantastiskt bemötande. Men. En fråga, eftersom Per-Åke är helgledig, är det högergänga el vänstergänga på motoraxeln? Räcker det med en massa värme, för att få av remskiveenheten utan att våldföra sig för mycket ? Vill ju inte få nedre skivan vind. Tar gärna emot tipps. Så här ser den ut:
I drivänden av motoraxeln brukar det vara vanlig högergänga. Normalt ska remskiveenheten inte sitta särskilt hårt, om den har fastnat ohjälpligt så kan det antingen bero på att den har rostat fast på axeln eller att det har blivit tvärstopp någon gång så kilen har så att säga kilat fast sig i sidled i kilspåret. I så fall brukar man se att röret inte är perfekt runt vid kilspåret utan har så att säga svällt upp på ena sidan. Ska du försöka lossa med avdragare, så använd en trearmad avdragare med breda klor så du kan lägga på mycket kraft utan att buckla till remskivan för mycket. Ha skruven i axeländen på plats men utgängad några varv, gör ett körnslag mitt i skallen på den för att centrera avdragarskruven.
Tack Torbjörn. Ska prova imorgon men vet inte om jag törs ta en trearmad på nedre, större, remskivan ? Vill ju ite att den ska bli vind. Provar med massor av värme och avdragaren.