Jag använder värmepistol (där det låter sig göras...)
Krävs inte mkt värme, men (!) sin remskiva har rostat fast på den gamla axeln!!!
...= jobb...
När du monterar den på den nya motor, efter du fått loss den; investera i Omega 99. http://www.smorjteknik.se ÅF Mekonomen bl.a. - det är helt klart värt en lite tub/burk. Den kommer att räcka åt dig i många år o lösa problem ss tändstift och andra utsatta gängade saker, samt när du ska borra i rostfritt.
Kleta på den nya axeln ordentligt o dito i den rengjorda remskivan. Det är krysskilen, inte rosten, som skall hålla den på plats; o det är muttern, inte rosten, som ska låsa den på axeln. Iof blandar jag ihop 99 med 77 (chassifettet). 99:an ger en "seg" gegga när den torkar => svag låsning. 77 motverkar detta med skapar en fukt tätning/packning som hindrar vatten från att kunna krypa in mellan remskiva och axel.
Det är bättre med något fett än inget alls.
Allt för att när du nästa gång behöver serva så ska du slippa jobba så hårt
I -värsta fall- sitter din remskiva "som gjuten" på axeln (pga rosten)...
Då har jag använda en kombination av Omega 636 -krypolja- och deras 608 kedjeolja (den löser rost vilket WD40, osv inte gör) + varmluftpistolen eller gas låga.
Man kommer inte åt med avdragare... o bänder o bryter man går saker så lätt sönder...