Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Avant 216 startproblem

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Filip F (trådstartaren)

#1 » 12:45:33, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en Avant 216 minilastare som inte vill starta. Stanna den som vanligt i garaget efter gräsklippning för en vecka sedan, vill inte starta alls nu?
Motor Honda GCV530, 2 cyl. Batteri ok, Bensin finnes, Ventiler kontrollerade och justerade, förgasaren rengjord, och bensinpump och elektrisk kran fungerar och släpper igenom bensin. nya stift och det finns gnista, ny olja när jag ändå höll på. Startmotor snurrar så klart. Starta inte med startgas och inte häller med några droppar bensin direkt i cylindern. Noll läget kontrollerat och stämmer med svänghjul och kolvar.

Någon som vet om det finns startspärr eller liknande, men i så fall borde det inte vara gnista känns det som, likaså om tändspolarna var dåliga, så borde det inte var gnista då häller

förslag på felsökning?
Filip Fischlein, Högestad/ Ystad
Filip F
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:34, 19-11-2015
Ort: Ystad
Sverige



63an

#2 » 13:41:03, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat oljenivån? Kan ha oljevakt ev. :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ivar Risslén

#3 » 14:45:37, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt tändstift. Tändstiften kan ge gnista i det fria men när det blir kompressionstryck så gnistrar de inte.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#4 » 14:55:40, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Byt tändstift. Tändstiften kan ge gnista i det fria men när det blir kompressionstryck så gnistrar de inte.


Visst kan det hända att det blir sådana fel på tändstift (vanligtvis då att isolatorn har spruckit på ett osynligt ställe innanför sexkanten, så det blir överslag där istället för i gnistgapet då kompressionstryck ligger på), men det är ju knappast sannolikt att det skulle ha blivit samma fel på totalt fyra tändstift (två gamla och två nya) i detta fall.

Fel i tändspolar eller tändmodul/CDI-box kan dock leda till för låg tändspänning eller för liten tändenergi, så att det blir gnista när man provar med tändstiften fritt i luften men inte på plats i motorn.
Hur är tändsystemet gjort? Svänghjulsmagnet eller batteritändning? Brytare eller brytarlöst? Två enkeltändspolar eller en dubbeltändspole?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#5 » 15:45:36, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Honda GCV530 ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Filip F (trådstartaren)

#6 » 22:03:30, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla, men den startar fortfarande inte, skall försöka svara på alla i detta inlägg.
Michael: ja det är en Honda GCV520 motor..., vad tänker du på?

Ivar: tändstiften är byta och har ett par nya stift och har 4 gamla, alternerat mellan dessa 6 stift, gnista på alla men tänder inte.

Torbjörn: har också funderat på om felet kan ligga här någonstans. 2 tändspolar, svänghjulsmagnet, känns som om det är brytarlöst, hitta inget i alla fall och jag har inte velat lossna på svänghjulet för att kontrollera kablar och liknande under denna.

63:an: jo jag har kontrollerat olja och även bytt den, mängden är rätt och även i hydrauloljan där det sitter en givare, kan man koppla ihop kablarna på denna givare bara för att se om det kan vara denna som ger fel indikation? men om det nu är en givare som spökar, motoroljan eller hydrauloljan, hade jag haft gnista då?
Filip F
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:34, 19-11-2015
Ort: Ystad
Sverige

63an

#7 » 22:24:10, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hondan bryter med vakten möjligheten att starta alltså tändningen fungerar inte med annat ord ingen gnista :huh: OM DE NU FINNS OLJEVAKT :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Filip F (trådstartaren)

#8 » 23:05:02, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

och jag har gnista... så troligen inte detta då

kan man mäta tändningen på något sett, så att den ger tillräcklig gnista alltså?
Filip F
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:34, 19-11-2015
Ort: Ystad
Sverige

63an

#9 » 06:07:20, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett långskott att den inte tänder när den ska ? Hänt något med svänghjulets pos! Ändrat läge! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Filip F (trådstartaren)

#10 » 07:01:31, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inne på samma linje, men nolläget stämmer med kolvarna i alla fall. Hittar inga uppgifter på tänd inställning och vart den skall tända mot svänghjulet
Filip F
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:34, 19-11-2015
Ort: Ystad
Sverige

63an

#11 » 07:17:49, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går att kolla med gammeldags teknik, Stroboscope! Annars gäller hela förloppet att börja från luftfilter till avgas, så alla funktioner finns förresten är den bestyckad med REED-ventiler eller? Är ju konstigt för Hondas motorer bara går ju? Du får nog bevisa att du har en motor med bilder...
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#12 » 07:38:57, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är tändspolarnas primärlindningar kopplade? Kommer de från var sin utgång på tändmodulen och andra änden av varje primärlindning är jordad, eller ligger de i serie? Om primärlindningarna ligger i serie, så räcker det med ett enda fel (t ex avbrott i den enda tändkabeln eller en dålig jordpunkt) för att det ska bli dålig gnista på båda stiften.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Filip F (trådstartaren)

#13 » 21:41:40, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63:an: jodå motorn finns och även Avanten, jag gått hela vägen från luftfilter till avgas, jag har inte plockat av svänghjulet och fläktbladet för att jag vet att det sitter som bara den och att den måste sitta, men troligen måste jag ta detta, felet ligger troligen i att den tänder på fel ställe. Men i detta läget är det att jag saknar den informationen och kunskapen om just tänd inställningen på en sådan här motor.

sen har jag inte koll på hur jag skickar in bilder till dig, men mailar du till mig på filip.fsnabelatelia.com så kommer bilder och det gäller även till Torbjörn om frågan hur det ser ut med tändningen.


Torbjörn: sitter 2 olika tänd moduler, en till varje cylinder med separata ledningar, gnista finns bra på båda stiften, du kan få bild på mailen om du vill, du har min mail längre upp i detta inlägg.
Filip F
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:34, 19-11-2015
Ort: Ystad
Sverige

Michael Meier

#14 » 22:24:39, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#15 » 22:55:56, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan de finnas diod insmygd nånstans som inte syns? Hade själv en utbordarmotor som bara dog helt omöjlig att få igång Då fick jag problem å sökte varenda elkapsling , hittade en diod som stoppade/ felaktig möjligheten att starta under ett högre varvtal. Fanns inga uppgifter om detta bara uppmätning visade att den pajat Hade ju komponenter på den tiden så på chans satte jag dit en rimlig diod å då var kretsen igång igen !
Sen bytte jag till annat fab. De är djävulskt svårt att bara säja att det felet har den...Bara långskott hela tiden :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se