Ärg i
förgasare har inget att göra med inblandning av etanol, utan det beror på att det har stått vatten i förgasaren. Vanligt på t ex gräsklippare som har stått ute eller på andra olämpliga ställen i flera år.
Anledningen till att gamla fiberpackningar, gummidelar mm till synes förstörs av E85 är en helt annan. Materialet kan ha vittrat sönder i många år, men de porer som upplösta eller bortvittrade delar har lämnat efter sig, har ersatts av hartser från bensin. När man sedan byter
bränsle till E85 i en gammal maskin så löser E85 upp hartsavlagringarna, och då blir man plötsligt varse hur dåligt fiber- eller gummimaterialet egentligen var redan tidigare.
Ett problem med en del märken av alkylatbensin (dock påstås det INTE gälla Aspen) är att det gröna färgämnet kan kleta igen förgasare mm om en motor blir stående oanvänd så länge att bensinen avdunstar ur flottörhuset. Det ser ut
ungefär som om man skulle ha hällt lätt gröntonad fernissa i förgasaren och låtit den torka. Därför bör man inte lämna en maskin med alkylatbensin om den ska stå oanvänd länge, utan antingen tömma bränslesystemet fullständigt eller köra den sista tanken med vanlig mackbensin.
När det var nytt med alkylatbensin för ca 30 år sedan, så var det en del kunder som klagade på att gamla dåliga gräsklippare mm som trots allt hade kunnat hållas vid liv på mackbensin, inte gick på alkylatbensin. Det berodde på att alkylatbensin är mer petig med att bränsleblandningen ska bli rätt.