.
Att riva hela motorn för ett sånt fel är överkurs!
Flottörnålen som inte tätar!
Nyss råkat ut för samma sak på min klippare, för andra gången.
Räcker med en minimal förorening, typ hårstrå mellan nålspets och säte.
Var försiktig om du plockar isär.
Kan vara ett säte av typ silicon, som sitter löst monterad. Lossnar om du blåser med
tryckluft. Och då börjar den blindes jakt på synålen...
Inga nya startförsök innan du gjort detta:
Lossa stiftet och kör ur bensinen ur cylindern.
Tappa ur motoroljan.
Låt stå över natten, för att bli av med överflödig bensin i kolvringsspår mm, som rinner ned i vevhuset och ur avtappningshålet.
Montera nytt stift, eller elda detta med gasol.
Fyll på rätt mängd
olja.
Tjolahopp... Bara att starta.
Kanske behövs lite startgas, även om det frestar på motorn.
Då du plockar isär förgasaren, var observant på att stigröret från botten av förgasaren kan sitta monterad i vinkel (snett), och måste lossas först, annars går det sönder.
Tur att du liksom jag råkade se detta i tid. Annars rinner bensinen ned och fyller vevhuset. När man sen gör startförsök, så går vevstaken av. Likaså om det är för mycket bensin i cylindern.
Så kolla oljenivån, alltid före start. Bensinen kan ju rinna ned när inte klipparen används. Hänt mig!
Montera en
avstängningskran för bensinen, på bensinslangen.
Samt ett slangfilter för bensin. Byt om det sitter ett sen tidigare.
- Ser att du plockat av locket för vevhusventillationen.
Vrid vevaxeln, så att kolven kommer i övre dödläget och att det blir
spel (
ventilspel) på båda de stängerna som nämns ovan. Kanhända du behöver vrida ett varv till på vevaxeln, då detta sker vartannat varv.
Vrid sen ytterligar i samma rotationsriktning så att kolven rör sig 6 mm nedåt. Där är läget för kontroll av ventilspel.
Jag brukar vara nöjd om bpda spelen är 0.2 mm.
Att fixa, större spel, går att göra, med lite finess utan att riva av toppen och demontera felande
ventil. Värre är om spelet är för stort. Då blir det att skruva.
.