När det gäller bränsleproblem på japanska smådieslar, så kolla särskilt noga tvära 90° krökar t ex vid in- och utlopp till bränslefilterhållaren. Där kan saker fastna.
Se upp om du har köpt något märkeslöst, tvivelaktigt piratbränslefilter. En del sådana är gjorda av dåligt filterpapper som släpper ifrån sig ludd, som kan ställa till problem någon annanstans i bränslesystemet. Det kan också bli luddproblem om bränslefiltret är felkopplat så att bränslet passerar åt fel håll genom det. Bättre
bränslefilter har ibland filterpapper som bara är luddfritt på ena sidan.
Om det finns en elektrisk förpump, så är det bara sträckan mellan tanken och den som är misstänkt beträffande att
luft kan tränga in pga
läckage. I hela systemet efter förpumpen ska det råda ett litet övertryck.
Lyssna också efter om förpumpen låter normalt eller om den t ex tickar fortare än vanligt då motorn nyss har gått dåligt och tjuvstannat.