Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Mercury 110 9,8 hk -1977

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

nordlander (trådstartaren)

#1 » 10:39:43, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej måste dela med mig då jag själv inte hittade något om denna motor.

Hade problem med att den inte startade annat än om an fick bra snurr på motorn (skruvdragare på svänghjulet). Ingen gnista på låga varv. Ibland kunde den starta när man drog om man hade lite tur. Misständer och stannade dock oftast efter en stund.

Visade sig vara sprickor i tändspolarna. Blev överslag och på låga varv räckte det för att motorn inte skulle starta. Lagade sprickorna med lim och lite nagellack sen går den som en klocka. Var några timmars felsökande innan man såg dom små sprickorna.

Vanligaste felen på dessa gamla mercury motorer verkar vara tändspolar, övre packboxen och dåliga kablar från statorn till CDI boxen, eller dåliga kablar överlag. Verkar vara samma fel på många årsmodeller.

Man får försiktigt vika undan jordkabeln och lyfta på gummiskyddet så man kan kontrollera sprickor.

Bild
Bild
Bild

mercury 100, mercury 9,9, mercury 9.8
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten



nordlander (trådstartaren)

#2 » 10:42:09, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

torbjorn_forsman

#3 » 17:40:26, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercury's tändspolar är lite speciella genom att kärnan inte är gjord av tunna järnplåtar som i en normal tändspole utan av ett sprött ferritmaterial (som kärnan i högspänningstransformatorn i en gammal tjock-tv). Även kärnorna kan spricka om tändspolarna har utsatts för omild behandling, man kommer år dem om man plockar ut tändspolen ut den yttersta plastkåpan och kränger av det svarta gummiskyddet. De går att limma ihop, lämpligen med cyanoakrylat om bitarna passar ihop perfekt och man har avfettat noga först. Även om en tändspole kan fungera med sprucken kärna så bör man inte köra på det sättet eftersom induktansen i spolen blir för låg om delarna inte passar ihop perfekt så det blir för stora luftgap för magnetflödet. Och för låg induktans innebär dels för kort brinntid hos gnistan och dels onödigt höga toppströmmar på lågspänningssidan, som kan förstöra komponenter i CDI-boxen (framför allt tyristor och laddkondensator) med tiden.

Det är också vanligt med dåliga lödningar som spricker i CDI-boxen. Den är tyvärr ingjuten i någon slags epoxymassa så den är lite svåråtkomlig för reparation. Man kan lägga den i kokande vatten en halvtimme, då mjuknar den yttersta delen av epoxymassan så man kan pilla bort den (kanske 5 mm djupt), sen får man koka en halvtimme till och fortsätta pilla osv. När man börjar komma djupt får man vara försiktig så man inte skadar några komponenter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se