Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Motorsåg som drar tjuvluft, HQ 45 såg.

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 17:03:19, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en sådan såg som börjat dra tjuvluft så tomgången höjs å höjs. Förgasaren är ej lös. Sökte på nätet å såg att vevhuset är i plast!!! Galet tänkte jag :) Såg oxå att cylindern är hel utan topplock. Aldrig särat en motorsåg.

Undrar därför nu, hur kan vevhuset tätat om det i plast då det bör bli varmt från cylindern!? Vad kan mer dra tjuvluft än förgasarens packning mot cylindern på dessa? Ogillar plast då jag mest är i västerbotten med -20 till -35 på vintern. Då sågen används mest...

Tacksam för input!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



johaniskogen

#2 » 17:36:35, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevaxeltätningarna är vanligt att de läcker igenom.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#3 » 20:33:13, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plastvevhus fungerar bra om bara konstruktören har valt lämplig plastkvalitet och lyckats göra rätt i hållfasthetsberäkningarna. Och det kanske var enda sättet att göra sågen så lätt som marknadsavdelningen krävde?
Vevhuset på en tvåtaktare blir ju kraftigt kylt under drift av bränsleluftblandningen som passerar genom det. Bensinen tar åt sig mycket värme från luften när den ska förångas, och om motorn körs på E85 så blir kyleffekten ännu större.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#4 » 19:41:18, 21-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevaxeltätningarna, ja, den blev mer å mer svårstartad ju varmare den blev. För 1 år sedan gick den ej starta när den var varm så fick ha den igång tills jag var klar. Så även i år. Läste nåt om det just.

Bra info gubbar!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Ingoberra

#5 » 21:00:46, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara sprucken soppaslang tex. Ta lös koppling å svänghjul. Duscha lite såpavatten på alla tätningar å skarvar. Blås med tryckluft i tändstiftshålet med kolven i bott. Syns tydligt om den tjyvar då
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

PeterNacka (trådstartaren)

#6 » 11:39:08, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ni, minns inte att dåliga vevaxletäningar spökade för oss ni vi toktrimmade moppar som tonåringar. Saker slog sig däremot, t.ex förgasarens anslutning till cylindern mm som drog tjuvluft. Ramlagerna for fort, men minns inte det gav problem med förbränningen, hm...

Sökt för å få förklarat varför vevhuskompressionen är av vikt för en tvåtaktare. Någon som vet nåt å kan länka till? Vore kul å förstå :)

Skall göra en verkstadsbänk i källarens pannrum, så en kan meka. Då blir det kul å dona. Ha radio på i bakgrunden likaså. Varmt å gott i pannrumet med :P Rackarns vad man uppskattar värme mer å mer med åren (å blir än mer badkruka... Får nog lära mig å vakbada så jag återfår förmågan å styra ämnesomsättningen å kroppstempereringen, för den är nog helt borta sedan sådär 10 år).

Tack för tipsen so far!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

torbjorn_forsman

#7 » 11:42:45, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framför allt behövs ju vevhuskompressionen för att den inkommande bränsleluftblandningen ska kunna trycka ut avgaserna ur cylindern. Det är ju inte som med en fyrtaktsmotor där avgaserna redan är borta och kolven är på väg ner under insugningstakten så den kan suga in den färska blandningen själv. En tvåtaktare måste ha hjälp från vevhuskompressionen med att få in färskgasen i cylindern.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#8 » 15:23:39, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med tjuvluft via vevaxel tätningarna är ju att när kolven går upp så blir det undertryck i vevhuset som suger in bränsleblandningen genom förgasaren, håller inte tätningarna då tätt sugs det in ren luft där och bränsleblandningen blir för mager. När kolven sedan går ned trycks ju bränsleblandningen upp genom spolportarna, läcker tätningarna trycks ju en del ut där också men det ger bara lite effekt förlust. Det är tjuvluften vid insugs fasen som skapar problem, det går inte att ställa in förgasaren ordentligt när en del luft inte passerar den vägen och tomgången går likaså inte att få bra då problemet är störst på låga varv. Man kan spåra om det är en läcka på att det kan vara oljigt runt tätningarna eller så sprutar man startgas mot dem och lyssnar om motorgången påverkas.

Men tätningarna är så billiga att jag alltid byter dem om jag har isär en gammal motor.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

per-åke

#9 » 08:16:58, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakom mellanstycket (det som sitter mellan förgasare och cylinder) sitter det ett kort gummirör till insuget, som brukar spricka, det sitter även ett litet gummirör där till förgasarimpulsen som kan spricka.
Du måste ta bort förgasare och mellanstycke för att se detta, då sprickan kan sitta undertill.
Nu vet jag inte hur gammal din såg är, men dessa började tillverkas i mitten av 80-talet, så den kan ju ha några år på nacken, och gummi torkar ju som bekant.
Var försiktig när du återmonterar då det är lätt att dra sönder plastgängorna i mellanstycket.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

kattstruparn

#10 » 16:35:14, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen HQ men jag måste ändå säga:
Per Åkes kunskaper är en "Guldgruva" :bira:

1 person gillar det här inlägget.
kattstruparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:47, 26-12-2017
Ort: ca 15 km N Östersund
Sverige
Maskin: Fordson Major -53
BCS 735
Suzuki 410 -85
mm

per-åke

#11 » 19:40:26, 28-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

kattstruparn skrev:Jag har ingen HQ men jag måste ändå säga:
Per Åkes kunskaper är en "Guldgruva" :bira:



Oj! tack! Men det finns andra här som förtjänar detta mer.
Undrar dock hur det gick med sågen för PeterNacka?
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se