Ny medlem från stan.
Hej,
Nyss skulle jag annonsera ut en felköpt
startmotor till min Belos 222 (?) med en Hatz E79 dieselmotor. För att ge annonsen lite sammanhang skisserade jag bakgrunden. Gensvaret blev lätt bedövande. Bl a föreslogs det att jag skulle be webmastern att flytta tråden till sidan för presentationer. Det gjorde jag, men WM, Holger, tyckte att det var en smaksak, så jag fortsätter väl här då.
Belos kom i min ägo genom en bytesaffär med vännen Bengt, som börjat känna av sin kropp, när det kom till att veva igång dieseln (vilket inte hindrade honom från att framgångsrikt demonstrera starten för mig). Men en detalj gick förlorad för mig vid demon och det var pysventilens (ventillyftarens) stegmekanism. Det blev därför en motig övning att få igång maskinen. Helst borde man vara två så att en kunde stänga pysen manuellt och det håller ju inte i längden. Men det löste sig när jag hittade en instruktion. Den är på tyska, men jag laddar gärna upp den till Downloads, om det passar sig. (Tyskan fick jag med mig när jag i 25+ års tid jobbade för ett tyskt kemiföretag. Men det språket börjar tyvärr bli lika udda i Sverige som en gammal Hatz.)
Maskinisten.net hittade jag när jag googlade information om i första hand motorn. Fanns det en startmotor? Bengt menade att det finns utrymme för en dynastart. Jag forskar fortfarande i det ämnet här på sajten. Men innan jag kom så långt, hittade jag en ren startmotor på ebay.de. Den visade sig emellertid vara avsedd för en stationär E79, eller åtminstone inte en som sitter på en Belos. Tablå!
Det finns ju en hel del godis på Maskinisten att ta del av, så nu fortsätter jag att botanisera här. Det verkar dock som att jag har mer att hämta än att kunna bidra med.
Egentligen borde jag ju ha hittat hit bra mycket tidigare. Det tekniska intresset, inte bara för mekaniska maskiner, har följt mig genom hela livet. Eftersom jag alltid varit stadsbo, därtill utan garage, har det blivit mycket utomhusmekande och då mest med våra bilar och, trots den allmänna njutningen, naturligtvis ibland med piskan över ryggen. Men, när jag väl börjat med ett jobba, glömmer jag snabbt att jag
saknar golv, tak, väggar och värme.
En liiiten verkstad har jag åtminstone, dock utan alla de där go’a maskinerna som t ex Bengt har skaffat på sig under åren och som han dessutom kan hantera. Det mesta jag har är olika handverktyg inte bara för bilmekandet utan för t ex reparation av allt som brukar gå sönder runtomkring en i livet. Relationer undantagna, men där har det inte behövts ännu.
Bilarna är en BMW 750 E38 -99 (älsklingen!) och en Toyota Landcruiser -08 (inte så dum den heller).
Belos bytte jag som sagt till mig från Bengt. Han kom över den för länge sen, så länge att han inte riktigt minns alla detaljer (och det förstår jag, för han tar verkligen vara på och fixar till a l l t!). Han stötte på Belos på Önnereds varv utanför Göteborg. Dit hade den anskaffats begagnad, antagligen från något fastighetsbolag, för den hade varit utrustad med bl a sopvals. Nu var den tänkt att bli dragare av båtar på varvet, men motorn gick inte att rubba, så nästa station skulle bli skroten. Bengt dök upp i rättan tid och fick adoptera.
Det visade sig att fläkthjulet av aluminium hade korroderat och var orsaken till ”frysningen”. Och när allt var isär, blev det lagerbyte i motorn också. Plus lite annat med
koppling och
växellåda. Den ursprungliga kallstartshjälpen i form av någon sorts glödande ”stubin” ersattes med ett elektriskt glödstift.
Detta arv skall jag nu förvalta några år. Fast egentligen skulle jag ha lust att fixa till dynastarten och låta Bengt tillsvidare låna maskinen till snöröjningen (om det nånsin blir någon mer), där den gör /gjorde ett betydligt enklare jobb än den nuvarande lättvikts-Husqvarnan. Men det var det där med att hitta en dynastart. Tipsen ovan har ännu inte resulterat, men jag fortsätter leta info och apparat. Ännu har jag inte heller kommit Belos riktigt in på livet och vet inte vad som behövs och vad som kanske kan improviseras. Det där med en separat ”startapparat” av ett gammalt
motorblock med
svänghjul och startmotor känns som en klar variant annars.
Det egna behovet av Belos har inte helt hunnit utvecklas ännu. Den första riktiga uppgiften har varit att transportera vedkubbar ur terrängen till klyven. Då befinner vi oss i skogen, nära Alingsås. Bengt har konstruerat en användbar pakethållare, som passar bra för ändamålet, bortsett från att det kan bli lite framtungt.
Förutom denna
hållare finns det den nämnda snöbladet – rejält så jag baxnar, ett slåtteraggregat - dessvärre ännu utan
skydd - som skulle kunna komma till nytta för att hålla ytor öppna från gräs och sly. Sätter kanske på mig störthjälm och benskydd och kör ändå. En propellerplog (kallas egentligen något annat – skivplog?) med stödhjul finns det också, liksom
hjul för
dubbelmontage med kedjor (för snöröjningen). Och en liten hjulförsedd plattform att stå på vid lättare körning, d v s knappast i terräng. Och lite smågrejer. Jag skall försöka få till några fler bilder här vad det lider.