Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Startmotor till Hatz diesel E79 ES79, Bosch 0001363103 24 Volt 3,2 KW

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

lenwib (trådstartaren)

#1 » 13:03:52, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Detta är mitt första "inlägg" på den här sidan, så vänligen ha överseende med de fel jag begår .

För något år sedan bytte jag till mig en Belos tvåhjulstraktor/redskapsbärare med en Hatz E79 diesel, Belos-modell vet jag inte alls (snubblat på en idé men sedan glömt). Efter vad jag läst här i forumet är E79 en udda fågel i Belos-sammanhang, så jag hade tänkt skriva en presentation men vet inte riktigt vad. Det känns som att det är de stora elefanterna som dansar här, och vad kan då en nybörjare med en Belos från ca 60-talet (vad jag förstår) kunna bidra med?

Belos-maskinen, liksom E79:an, är fullt körbar och har diverse go'a tillbehör. Förre ägaren är svarvare och har både tillverkat grejer och underhållit med känsla. Snöbladet var det viktigaste för honom, men i o m att kroppen började säga ifrån, blev igångvevandet av Hatz'en för mycket.

Som total nybörjare lät jag mig enkelt övertygas om att locket klockan fem från veven täckte ett hål där en dynastart kunde passa. Det är nog fel. Och vevandet tilltalade inte heller mig. "Tilltalade" skriver jag, för jag hade missförstått startinstruktionen. Nu har jag läst på och ser ljusare på saken.

Innan jag kom så långt hittade jag emellertid på ebay.de en annons om en ny startmotor till Hatz E79. Tjoho! Det är en rejäl klump. Var kunde den få plats? Den visade sig vilja sitta på svänghjulssidan på en nog oftast stationär motor. På Belos sitter där ju redan hela växellådan mm.

Tji fick jag, alltså. Och nu går startmotorn ev vidare för 2500 kr till någon intresserad. Annars får jag väl bygga en "startapparat" av den, men det verkar just nu vara överkurs.

(Försökte ladda upp en bild, men det blev time-out på servern)

Med vänlig hälsning,
"lenwib", Lennart Wiberg, Askim, Göteborg, teflon noll sju tre nio två nio fem noll sju fyra
lenwib
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:22, 28-09-2020
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos (272 ?) med Hatz E79 diesel



Mike.Erlandsson

#2 » 13:15:52, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte dit ett svänghjul från en saab 900 med tillhörande startmotor på min gravely en period!
Svarvade en adapter så svänghjulet passade, sen gjorde jag fästen av vinkeljärn, lite otympligt men det funkade, laddning skötte jag med vanlig batteriladdare!
Inga bilder tyvärr!

Men en remdriven dynastart borde gå att sätta dit istället för veven!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

magirus

#3 » 13:25:49, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta trådkapet, Klart du ska skriva en presentation :thummar: kort el lång spelar ju ingen roll, bara hacka ner nåt.
Å strunta i di stora Elefanterna, dom dansar sin dans o du får dansa din alldeles egna utan krav :shake_hands: dvs, finns alltid nåt att lära av andra oavsett så välkommen att hacka på :thummar: :shake_hands: :grin:

:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

magirus

#4 » 13:27:39, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mike.Erlandsson skrev:Men en remdriven dynastart borde gå att sätta dit istället för veven!


En sån syns i tråden om Brodde, Gutbrod 1050 :thummar: tro de finns litt litteratur om detta i DOWNLOADS annars kan ajg kolla beteckningen senare :shake_hands:
magirus
 

Holger

#5 » 13:33:38, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på Hatz i downloads, där finns en del till E79
Och välkommen hit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

lenwib (trådstartaren)

#6 » 13:41:35, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla snabba svar med tips, uppmuntran och välkomnande! :)

Så kanske det finns ett liv efter veven, ändå! :))

Ber att få återkomma.

/Lennart

1 person gillar det här inlägget.
lenwib
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:22, 28-09-2020
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos (272 ?) med Hatz E79 diesel

magirus

#7 » 14:33:04, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart att du ska göra en HATZ-tråd!! :buga:
Det du skriver o visar kommer säkerligen nån annan till nytta framgent. Oavsett hur mye man kan så lär man sej alltid nåt nytt från andras sätt att se på saker o ting! :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

lenwib (trådstartaren)

#8 » 14:43:03, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Efter all uppmuntran skall jag ta ny sats och återkomma med presentation och Hatz. Men inte idag. Och kanske skulle jag dessutom behöva lite fler/andra bilder.

Nu tar jag sats så länge!

/Lennart

1 person gillar det här inlägget.
lenwib
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:22, 28-09-2020
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos (272 ?) med Hatz E79 diesel

magirus

#9 » 14:52:36, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Be nån moderator flytta denna tråd till avd för dessa maskiner så har du ju redan början :thummar:
magirus
 

Holger

#10 » 17:04:39, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Be nån moderator flytta denna tråd till avd för dessa maskiner så har du ju redan början :thummar:

:thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

rospigg

#11 » 20:08:27, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst finns det väl en liknande ventillyftare på din motor, som gör att man hinner veva upp farten innan kompressionen sätter till?

Är motorn frisk så startar dom bra!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

lenwib (trådstartaren)

#12 » 21:14:33, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

@rospigg: som jag skrev i mitt första inlägg, hade jag missuppfattat den förre ägarens startinstruktion. Men efter att ha läst igenom Hatz’ manual och sedan kollat på maskinen (som inte alltid finns inom nära räckhåll) har jag insett att vevstarten nog är genomförbar ännu ett par år.

Likafullt vore det en seger, om jag hade kunnat få till en elektrisk start. Jag hade en idé som i princip gick ut på den som Mike.Erlandsson beskrev i trådens inlägg nr 2. Men dit hann jag inte, innan jag trodde att en startmotor skulle fixa biffen.

Nu får jag börja om på den idén, och kanske en dynastart - bara för grejens skull - kan göra maskinen lite speciellare och trygga min ålderdoms fortsatta starter. :)

3 personer gillar det här inlägget.
lenwib
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:22, 28-09-2020
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos (272 ?) med Hatz E79 diesel

magirus

#13 » 01:11:36, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

YES!!! :hurra: En projekttråd!! :buga: :thummar:
magirus
 

SwedEh

#14 » 08:18:15, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Ursäkta trådkapet, Klart du ska skriva en presentation :thummar: kort el lång spelar ju ingen roll, bara hacka ner nåt.
Å strunta i di stora Elefanterna, dom dansar sin dans o du får dansa din alldeles egna utan krav :shake_hands: dvs, finns alltid nåt att lära av andra oavsett så välkommen att hacka på :thummar: :shake_hands: :grin:

:back_to:


Vlll bara tillägga att det även finns massor av små elefanter, en del är nog inte mer än trebenta men dansar ändå. Det finns till och med nån som nästan inte ens finns...stor eller liten är svårt att säga men det är nog lite som han som bor i en grotta iklädd blå sparkdräkt att han antar olika skepnader..
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

lenwib (trådstartaren)

#15 » 11:32:01, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny medlem från stan.
Hej,
Nyss skulle jag annonsera ut en felköpt startmotor till min Belos 222 (?) med en Hatz E79 dieselmotor. För att ge annonsen lite sammanhang skisserade jag bakgrunden. Gensvaret blev lätt bedövande. Bl a föreslogs det att jag skulle be webmastern att flytta tråden till sidan för presentationer. Det gjorde jag, men WM, Holger, tyckte att det var en smaksak, så jag fortsätter väl här då.

Belos kom i min ägo genom en bytesaffär med vännen Bengt, som börjat känna av sin kropp, när det kom till att veva igång dieseln (vilket inte hindrade honom från att framgångsrikt demonstrera starten för mig). Men en detalj gick förlorad för mig vid demon och det var pysventilens (ventillyftarens) stegmekanism. Det blev därför en motig övning att få igång maskinen. Helst borde man vara två så att en kunde stänga pysen manuellt och det håller ju inte i längden. Men det löste sig när jag hittade en instruktion. Den är på tyska, men jag laddar gärna upp den till Downloads, om det passar sig. (Tyskan fick jag med mig när jag i 25+ års tid jobbade för ett tyskt kemiföretag. Men det språket börjar tyvärr bli lika udda i Sverige som en gammal Hatz.)

Maskinisten.net hittade jag när jag googlade information om i första hand motorn. Fanns det en startmotor? Bengt menade att det finns utrymme för en dynastart. Jag forskar fortfarande i det ämnet här på sajten. Men innan jag kom så långt, hittade jag en ren startmotor på ebay.de. Den visade sig emellertid vara avsedd för en stationär E79, eller åtminstone inte en som sitter på en Belos. Tablå!

Det finns ju en hel del godis på Maskinisten att ta del av, så nu fortsätter jag att botanisera här. Det verkar dock som att jag har mer att hämta än att kunna bidra med.
Egentligen borde jag ju ha hittat hit bra mycket tidigare. Det tekniska intresset, inte bara för mekaniska maskiner, har följt mig genom hela livet. Eftersom jag alltid varit stadsbo, därtill utan garage, har det blivit mycket utomhusmekande och då mest med våra bilar och, trots den allmänna njutningen, naturligtvis ibland med piskan över ryggen. Men, när jag väl börjat med ett jobba, glömmer jag snabbt att jag saknar golv, tak, väggar och värme.

En liiiten verkstad har jag åtminstone, dock utan alla de där go’a maskinerna som t ex Bengt har skaffat på sig under åren och som han dessutom kan hantera. Det mesta jag har är olika handverktyg inte bara för bilmekandet utan för t ex reparation av allt som brukar gå sönder runtomkring en i livet. Relationer undantagna, men där har det inte behövts ännu.

Bilarna är en BMW 750 E38 -99 (älsklingen!) och en Toyota Landcruiser -08 (inte så dum den heller).

Belos bytte jag som sagt till mig från Bengt. Han kom över den för länge sen, så länge att han inte riktigt minns alla detaljer (och det förstår jag, för han tar verkligen vara på och fixar till a l l t!). Han stötte på Belos på Önnereds varv utanför Göteborg. Dit hade den anskaffats begagnad, antagligen från något fastighetsbolag, för den hade varit utrustad med bl a sopvals. Nu var den tänkt att bli dragare av båtar på varvet, men motorn gick inte att rubba, så nästa station skulle bli skroten. Bengt dök upp i rättan tid och fick adoptera.
Det visade sig att fläkthjulet av aluminium hade korroderat och var orsaken till ”frysningen”. Och när allt var isär, blev det lagerbyte i motorn också. Plus lite annat med koppling och växellåda. Den ursprungliga kallstartshjälpen i form av någon sorts glödande ”stubin” ersattes med ett elektriskt glödstift.

Detta arv skall jag nu förvalta några år. Fast egentligen skulle jag ha lust att fixa till dynastarten och låta Bengt tillsvidare låna maskinen till snöröjningen (om det nånsin blir någon mer), där den gör /gjorde ett betydligt enklare jobb än den nuvarande lättvikts-Husqvarnan. Men det var det där med att hitta en dynastart. Tipsen ovan har ännu inte resulterat, men jag fortsätter leta info och apparat. Ännu har jag inte heller kommit Belos riktigt in på livet och vet inte vad som behövs och vad som kanske kan improviseras. Det där med en separat ”startapparat” av ett gammalt motorblock med svänghjul och startmotor känns som en klar variant annars.

Det egna behovet av Belos har inte helt hunnit utvecklas ännu. Den första riktiga uppgiften har varit att transportera vedkubbar ur terrängen till klyven. Då befinner vi oss i skogen, nära Alingsås. Bengt har konstruerat en användbar pakethållare, som passar bra för ändamålet, bortsett från att det kan bli lite framtungt.
Förutom denna hållare finns det den nämnda snöbladet – rejält så jag baxnar, ett slåtteraggregat - dessvärre ännu utan skydd - som skulle kunna komma till nytta för att hålla ytor öppna från gräs och sly. Sätter kanske på mig störthjälm och benskydd och kör ändå. En propellerplog (kallas egentligen något annat – skivplog?) med stödhjul finns det också, liksom hjul för dubbelmontage med kedjor (för snöröjningen). Och en liten hjulförsedd plattform att stå på vid lättare körning, d v s knappast i terräng. Och lite smågrejer. Jag skall försöka få till några fler bilder här vad det lider.


Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
lenwib
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:22, 28-09-2020
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos (272 ?) med Hatz E79 diesel


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se