Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

B&S motor hög tomgång

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

torbjorn_forsman

#46 » 16:21:59, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:De där större (...ja ja) äldre sidventilaren gillar -inte- att man ger dem mer än tomgångsgas vid start. Utom 1 4hk som sitter på min Stiga med aluminiumium chassi. Det är en riktigt speciell rova! TF du vet vad felet är, men det är lögn i ... att hitta det!
För att få igång min 4hk.
- 3 drag utan gas
- 3 drag på FULL gas
- 1 drag på tomgång + lite lite till
Misslyckas starten => da capo (om igen samma procedur) ända tills motorn behagar starta; å -då- går den!
Blir den lite överbelastad, börjar hacka hosta o spotta => måste gasen dras ned till tomgång tills motorn stabilizerar sig, å därefter kan man dra på full gas igen. (underhållande för mig - driven andra operatörer till vansinne!)

Skulle man försöka få igång min med halv-gas ss TS => surar ned sig o håller dig död.
Drar man på full gas => dito
Går inte igång!
Skulle man försöka starta med choken/gas i läge "start"... då får man generöst med motion! Motorn, näe, den startar inte!
Dessa 3 alternativ => byt tändstift/gör rent torka tändstiftet. Har ingen betydelse om man inte sedan gör som ovan... för gör man åter igen på ett av dessa 3 sätt... når man samma resultat om och om och om igen...

Så jag lider med TS. Det -ska- gå att få ordning på TS motor!
Tomgången är rätt viktig alltså på de här motorerna, för att kunna få igång dem.


Åtminstone gäller det vissa exemplar. De flesta 4 hk-motorer jag har haft att göra med, har varit ganska medgörliga att starta. Men ett exemplar, förmodligen från tidigt 80-tal, som satt på en Klippo, hade just det här beteendet att den bara gick att starta på tomgång och sedan fick man smyga upp gasen mycket försiktigt. Felet följde inte med om man bytte förgasare mellan den och en annan likadan motor. Det blev aldrig åtgärdat, men den mest troliga förklaringen är otät insugningsventil eller kanske dess ventilstyrning. Jag har för mig att jag tog loss insugningsröret och kollade att packningen mellan det och insugningsporten var hel.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Turbodiesel

#47 » 16:47:12, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorer med slipad kamaxel som dekomparrangemang kräver hyfsat hög tomgång för att hålla sig igång. Betydligt högre än varianter med mer finstämd startdekompression.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Blockstens trollet

#48 » 08:32:29, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom på varför det skiljer på mina två gräsklippare injusterskruven ½ på ena motor har jag två topplocks packningar den motorn går mjukare gång belastning segare högt tjockt gräs.
Senast redigerad av Blockstens trollet 10:40:45, 21-04-2021, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

dc_lindberg

#49 » 09:59:12, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockstens trollet skrev:Jag kom på varför det skiljer på mina två gräsklippare injusterskruven 1/8 på ena motor har jag två topplocks packningar den motorn går mjukare gång belastning segare högt tjockt gräs.

Snabbar än att göra så här:
5hk B&S å Gilson slunga
userpix/49872_100_2322_1.jpg
men när du har tid - så gör som jag gjorde; ta bort alla vassa, skarpa och kantiga kanter.
"smooth as a babys bottom" säger anglosaxerna att förbränningsrummens ytor skall vara - testa, och fått samma resultat som du fått med dubbla topplocksprackningar. Mjukare gång, "starkar" (något bättre vridmoment?), och ff.a. mycket mer lättstartad.

Nej - det är absolut inte off-topic för TS.
Hans motor går inte som den ska - än...
Dessa tipsen om att påverka förbränning/kompression har ock betydelse för motorn - kanske inte läge att fixa det idag, än, men väl värt att tänka som förbättringstips.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Skruvgängare (trådstartaren)

#50 » 22:08:35, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla inblandade.
Äntligen har jag fått ordning på min motor.
Trodde hela tiden att felet fanns i förgasarn med tillbehör, men det gjorde det inte.
Idag när jag skulle prova att dra igång den så såg jag att det kom ut rök från främre delen av insugningsröret. Snabbt avMed insugningsröret och då visade sig att halva packningen, mot cylindern, var borta. Hade ingen sådan packning hemma varför
det fick bli Plastic Padding flytande packning.På med röret igen och kan ni tänka er. Den fungerade. Startade lätt och tomgången var perfekt. Lite glad o stolt blir man när det till sist lyckas.
Tack alla för tips och uppmuntrande ord./ Ingvar

6 personer gillar det här inlägget.
Skruvgängare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:42, 21-03-2016
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320

dc_lindberg

#51 » 22:22:09, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du O-ringen som sitter i förgasaren och skall täta mot insugsstosen?
Nämnde den först här:
#28
dc_lindberg @ [Trädgårdsmaskiner] B&S motor hög tomgång

Tjyvluft alltså?

Grattis!
Bra jobbat!
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#52 » 09:22:04, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter nästan mer som papperspackningen mellan 90° vinkeln på insugningsröret och insugningsporten i cylindern.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#53 » 10:42:17, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså den -där- tätningen!
userpix/353601_16V89N2672WX41618603900.jpg

Har nog haft 2-3st motorer där insugningsrörets skruvar suttit löst, men de har jag dragit fast utan att tänka på dem.
Så -det- felet har jag inte lyckats få vara med om än, ja att starta motorn med röret "löst".
Där ser man!
Finns -alltid- nytt att lära sig :thumme:

Nu var det iof samma rör... och "samma" tjyvluft, men andra änden, som jag hade hunnit med att få erfarenhet av - tänk vad mycket huvudvärk som lite extra luft gav upphov till!
:lmao:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se