Fjäder = ok
Vinge = ok
Förgasrar = ok (du har gått igenom den och kontrollerat munstycken och tätningar?)
Slang och rör till
vevhusventilation = ok (=täta)
Lättstartad =
svänghjul ok
Går snällt =
tändspole ok
...i detta läge, om, allt det där -stämmer-... så sitter felet i varvtalsregulatorn inne i motorn...
Jag har sådana liggandes från skrotade motorer => så är en sådan trasig är det inget probelm; men passar de från 3.5hk på 4hk? Återstår att se!
Du -bör- köpa en ny trågpackning... den som sitter där håller inte för att dela motorn...
Delar du på motorn, så byter du vevaxeltätningen också, inget att snåla på!
Vad kan ha skett?
Det är "vingar" av stål som -ska- slungas ut, slungvikter, vid ökat
varvtal. Har de hängt sig av något skäl, då får man det problemet du beskriver.
Och jag de -går- sönder! Min ref är dock så minimal som 1 motor; men händer det 1 gång kan det hända 2ggr.
Jobbet är lätt, men slabbigt.
- varmluftspistol
- gummi hammare
- 3/8"
hylsnyckel (om jag minns rätt)
Töm ur oljan ur motorn, så gott det går.
Vänd upp och ned på motorn:
- Börja med att -putsa- ren vevaxeln från rost och repor. Den skall vara -spegelblank-! Därefter tar du loss alla bultarna som håller tråget. Värm tråget - 100-150'C säger en del, andra 150-200'C. Räcker med att det är -varmt-. Finns utstickande delar av tråget vid sidan av motorblocket - de kan du knacka på med gummi eller plasthammare (ca 1kg blir bra). Tråget kan snäppa loss helt på en gång, eller så släpper det delvis o du får knacka och bryta
packning pö om pö.
Använd kamera för alla steg! Bättre en minnesbild för mycket än svår huvudvärk när delarna skall ihop sedan
Beroende på
förgasare så -kan- det vara nålventilen som sitter lös... o då inträffar det där med... så, bilder hjälper för att råda bättre.