Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

B&S motor hög tomgång

53 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Skruvgängare (trådstartaren)

#1 » 22:01:18, 04-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gräsklippare med gammal B&S motor 4 hk.
Har nu bytt till elektronisk tändspole samt nytt förgasarmembran.(gamla typen med pinne o fjäder.) Motorn startar med högt varv och det går inte att få ner varvet till närheten av tomgång. Allt ser ut att röra sej normalt men motorvarvet går inte ner. Har skilt förgasarn flera gånger och tror att allt är rätt ihopsatt.
Någon som kan ge mej ett tips.
Skruvgängare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:42, 21-03-2016
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320



dc_lindberg

#2 » 22:19:53, 04-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ta mekanikern i örat!
Blir back-jobb det där!
Regulatorfjädern har hängt sig...

Utgår alltså från att motorn gick noramlt. Spolen pajade. Mr X bytte till elektronisk spole (-åt dig-). När du startar efter spol-bytet "skenar" besten.
Lätt hänt när man ska återmontera dödar-jord-sladden i sockerbiten på "gas plattan". Troligtvis har fjädern bara "halkat runt" öglan och greppar fel, alternativt så har fjädern kommit i kläm när luftfilterburken återmonterades.
"Been there - done that!" (när jag råkade ut för det var jag duktigt brydd! ...tills jag såg vad den där "mekanikern" som dyker upp i div speglar ställt till för mig! Han fick sina fiskar varma!)

Så lång det enkla... titta på min tråd om Snowlett 2500 5hk horisontalaxlad motor... där hade föregående ägare lyckats kröka regulator axeln, inne i motorn... När du känner på axeln så ska den röra sig fritt, men med 2st tydliga ändlägen! Får du inte ändläge... då får du öppna motorn...

Spänning stiger - vilket är det?
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blockstens trollet

#3 » 07:30:36, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräsklippare motor har luft vinge regulator på gamla B&S med drag fjäder till gas stopp på motorn under luft burken på förgasaren ovan på bensin tank i hörnet kan finnas löv och annat där som har spärrat vinge full gas om det är gjort utan lossat kylnings kåpan och rensat från skräp som fläktats för kylning.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

torbjorn_forsman

#4 » 08:58:40, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta noga på regulatorstagen och armen på gasspjällaxeln då du startar motorn. När allt står i vila, ska gasspjället stå helt öppet (fullgas), och tomgångsskruven ska vara långt bort från anslaget. Om regulatorn fungerar som den ska, så ska luftdraget mot vingen motverka regulatorfjäderns kraft och dra igen gasspjället så snart motorn varvar upp. Om du med motorn i gång för hand trycker armen för gasspjället så att stoppskruven ligger an mot anslaget, ska motorn gå ner på tomgång (vanligtvis 1800 r/min).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#5 » 09:41:02, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Glasklar funktionsbeskrivning :buga:

Tänk om nån annan, tänkt sig för, innan allt pillande.

- God Fortsättning På Påsken, O Allt Micklande
:coffee:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Skruvgängare (trådstartaren)

#6 » 23:49:36, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu har jag läst era inlägg flera gånger och kollat allt. Vingen går lätt och fjädern ligger rätt.Spjället i förgasarn öppnar o stänger som det skall.Likväl får jag inte ner tomgången.När gasreglaget står som lägst, alltså strax innan den kortsluter så går motorn på minst 50 % maxvarv. Har bytt förgasare några gånger men med samma resultat.Kan det finnas något jag missat? Motorn är lättstartad.
Skruvgängare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:42, 21-03-2016
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320

Skruvgängare (trådstartaren)

#7 » 23:57:21, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde berätta att jag fick klippa av en liten bit på vingen för att den skulle fritt för den nya tändspolen. Detta kan väl inte ha någon betydelse. Vingen går lätt till slutläge ändå.
Skruvgängare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:42, 21-03-2016
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#8 » 08:32:33, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När gasreglaget står i lägsta läge, ligger gasspjällarmen an mot tomgångsstoppskruven då? Om inte, sjunker varvtalet mer om du för hand trycker armen mot stoppskruven?
Vad jag har förstått så har väl denna motor en Pulsa-Jet -förgasare som är monterad ovanpå bränsletanken (alltså inte en horisontalförgasare med flottörhus)? I så fall kan du provköra med luftrenaren borttagen bara du sätter tillbaks luftrenarens fästskruv, på så sätt är det lättare att se vad mekanismen har för sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#9 » 09:19:56, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjäder = ok
Vinge = ok
Förgasrar = ok (du har gått igenom den och kontrollerat munstycken och tätningar?)
Slang och rör till vevhusventilation = ok (=täta)
Lättstartad = svänghjul ok
Går snällt = tändspole ok

...i detta läge, om, allt det där -stämmer-... så sitter felet i varvtalsregulatorn inne i motorn...
Jag har sådana liggandes från skrotade motorer => så är en sådan trasig är det inget probelm; men passar de från 3.5hk på 4hk? Återstår att se!

Du -bör- köpa en ny trågpackning... den som sitter där håller inte för att dela motorn...
Delar du på motorn, så byter du vevaxeltätningen också, inget att snåla på!


Vad kan ha skett?
Det är "vingar" av stål som -ska- slungas ut, slungvikter, vid ökat varvtal. Har de hängt sig av något skäl, då får man det problemet du beskriver.
Och jag de -går- sönder! Min ref är dock så minimal som 1 motor; men händer det 1 gång kan det hända 2ggr.

Jobbet är lätt, men slabbigt.
- varmluftspistol
- gummi hammare
- 3/8" hylsnyckel (om jag minns rätt)

Töm ur oljan ur motorn, så gott det går.
Vänd upp och ned på motorn:
- Börja med att -putsa- ren vevaxeln från rost och repor. Den skall vara -spegelblank-! Därefter tar du loss alla bultarna som håller tråget. Värm tråget - 100-150'C säger en del, andra 150-200'C. Räcker med att det är -varmt-. Finns utstickande delar av tråget vid sidan av motorblocket - de kan du knacka på med gummi eller plasthammare (ca 1kg blir bra). Tråget kan snäppa loss helt på en gång, eller så släpper det delvis o du får knacka och bryta packning pö om pö.
Använd kamera för alla steg! Bättre en minnesbild för mycket än svår huvudvärk när delarna skall ihop sedan ;-)

Beroende på förgasare så -kan- det vara nålventilen som sitter lös... o då inträffar det där med... så, bilder hjälper för att råda bättre.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#10 » 09:36:24, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

B&S gräsklipparmotorer av den sort som det här uppenbarligen är frågan om, har inte någon regulator inne i motorn utan det varvtalskännande organet är en plastklaff som känner av luftflödet från kylfläkten.
Regulator med slungvikter inne i vevhuset hittar man däremot på motsvarande kinamotorer (samt, förr i tiden, Aspera och Tecumseh).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#11 » 09:51:20, 13-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får väl TS skriva ned motorn och serienummer, står stämplat i dragstartkåpan.
Då kan vi kolla på sprängskisserna vad det kan vara som felar.

Är väl en sådan här motor det gäller?
Bild

https://isavetractors.com/content/BRIGG ... CE8069.pdf

http://faculty.missouri.edu/~schumacher ... derOHV.pdf

http://www.promotor.fi/galleria/bs_genu ... alogue.pdf

https://classic-engines.com/




Vid 6min 23sek ser du den inre varvtalsregulatorn - den är en del i oljeslungdrevet.
Återmonteras vid 27min 24sek:



Laddade upp den ena filen hit:
Briggs&Stratton Repairman's Handbook engines 1919-1981
En fil tog jag bort eftersom den bara länkade till en konstig rysk sida.
/Holger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Skruvgängare (trådstartaren)

#12 » 20:48:28, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Skruvgängare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:42, 21-03-2016
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320

rospigg

#13 » 21:26:55, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket av "regulatorflaggan" tog du bort?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Volvot24

#14 » 21:38:55, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gröna pilen pekar på en ståltråd som inte verkar vara original.
Kanske kärvar i högra änden, där tråden är snurra.

Röda pilen. Går flaggan/vingen att flytta lätt?

Nåt är fel med mekaniken, ser det ut som.
Gasspjället är fullt öppet.

Bild

Dra vingens stora ände, den nedersta, åt vänster. Lägg upp en bild.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Blockstens trollet

#15 » 00:16:46, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal klippo med B&S ser ut vara kort fjäder mellan vinge och gas förr hade till och med biltema brytarspetsar och kondensator ser satt dit cdi tändspole.
Bild
Bild
Bild
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se