Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

B&S motor hög tomgång

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg

#16 » 13:10:53, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du plockat isär -hela- förgasaren?

De där förgasarna har 2st fel.
- svindyra membran; fullt med skit i förgasare/tank.
- blandskruven släpper... Man måste ta loss alla delarna till blandskruven, och troligtvis måste du ha en ny gummitätning. (vet du hur man återmonterar blandskruven?... står inte i verkstadshandböckerna nämligen)
- joker: vevhusventilationen, sitter den fast i motorn?... skruvarna kan lossna, sitter röret gängat i botten? är 90´s gummit -helt- ?

Briggs and Stratton, skruvar på maskiner, delar saknas
userpix/49872_1W84FZW0Y2BW11463601626.jpg


Här ser du oljeslungdrevet och den mekaniska varvtalsregulatorn.
Briggs&Stratton, 3.5hk, motorras, vevstake, motorsallad


Hur gick motorn med brytarspetsen, gamla tändspolen?



+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Av din beskrivning så pekar det mot att vingarna på den mekaniska varvtalsregulatorn inte slår ut - mekaniskt fel inne i lådan.
Men,
Har du monterat blandskruven fel, så kan den också ge upphov till det här fenomenet.

Hur många packningar använde du till förgasaren när du bytte membranet?
[Trädgårdsmaskiner] Gräsuppsamlare, tillverka egen uppsamlare, gräsklippare
dc_lindberg @ [Trädgårdsmaskiner] Gräsuppsamlare, tillverka egen uppsamlare, gräsklippare
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



torbjorn_forsman

#17 » 15:05:10, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som synes på bilderna i inlägg #12 så har denna motor luftklaff som styr varvtalsregleringen, alltså finns ingen centrifugalregulator i vevhuset.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#18 » 15:48:07, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De motorer jag öppnat, har med eller utan centrifugalslunga ett oljestänkdrev. Du ser ock på bild att så är. Synd att jag inte tog foto på den motor som grannen och jag öppnade - samma serie som TS frågar om.

Om motorn har ett högt tomgångsvarv som inte går att sänka, är möjligheterna därtill ytterst begränsade.
Den ena sitter inne i motorn - du säger den inte finns där. Ok. Bara att öppna och titta efter.

Låt oss ponera att TS trots sin säkerhet mot alla odds, har monterat förgasarmembranet fel, dvs att fjädern kommit på fel sida om membranet (det går att göra). Då kommer pumpverkan inte att bli korrekt. Vilket fel på motorgången kommer det att skapa? (jag startade aldrig den förgasare jag lyckades med detta på - kom på mig precis efter jag skruvat ihop förgasare/tank => slet isär det och monterade rätt).

Det som krävs för att få effekten TS har är:
- att spjället inte sluter!
- enda andra möjligheten för att få så stor fel är den mekaniska bromsen inne i motorn, som jag säger finns, och du säger inte finns.
För, huvudmunstycket har en annan effekt... även om den kan hålla uppe varvtalet, så sotar motorn igen "på noll tid" pga åt H för fet blandning, å då dör motorn...

...finns en joker till ja!...
Tråden från förgasarmembranet som ska haka i spjället. Hamnar den fel... då kan man få det där fenomenet... nu har TS upprepade gånger sagt att förgasaren -är- rätt monterad, TS kan väl ändock inte missat denna lilla lömska B&S detalj?!?...

TS beskriver fenomenet "gaswiren har hängt sig".
Senast redigerad av dc_lindberg 13:30:14, 18-04-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#19 » 16:15:36, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Uj, uj, uj...

Så härligt med en gammal motor...

Nästan jag får lust att kuta ut i kåtan, o se om jag har en sån.
Ligger nån uppe på vinden också, som kan vara av samma sort.

Möjligt är det filimasardioden som spökar :skratta3:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Blockstens trollet

#20 » 20:19:37, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en gammal motor där saknas det som nu mera är standard med extra kniv rotera skydd hålla ine uppe på skjuta på bågen på klipparen de är tändhatt av vid all arbete med upp vickad kniv service under till.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Skruvgängare (trådstartaren)

#21 » 22:11:55, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Skruvgängare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:42, 21-03-2016
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320

Skruvgängare (trådstartaren)

#22 » 22:20:11, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några svar: Blandskruv är gängad därför kan den inte lossna.
Fanns inga packningar till förgasare mer än gummimembranet och O-ring till insugningsrör.
Fjädern under gummimembránet sitter mot förgasare.
Fråga: skall min ev. Sträcka ut den korta fjäder som sitter under gummimembranet.
Skruvgängare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:42, 21-03-2016
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320

rospigg

#23 » 22:21:08, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill nog koppla samman den förminskade "flaggan" och din höga tomgång.
Motorn bör ju också fått ett högre toppvarv med ändrad regulator / "flagga".
Kolla gärna hur mycket motorn varvar på full gas om du har möjlighet, så ser vi om felet är lokaliserat. :thummar:
(liknande motorer jag sett står det 4 hp, 3600rpm på kåpan)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc_lindberg

#24 » 11:11:36, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

STOPP!
:red_card:

Låt bli fjädern!
Skadar du den, då får du problem!

Blandskruven.
1st skruv
1st fjäder, spiralfjäder
1st bockad plåtbricka
1st o-ring
1st plastbussning i vilken blandskruven är monterard
1st o-ring, liten, framför plastbussningen - TAPPA INTE BORT DEN!!!
(nu är jag osärker om det även satt ett löst munstycket där också...)

Det man gör är att man lossar blandskruven -helt-. Tittar på spetsen på skruven. Ser den ok ut?
(ändrar texten) - ta en smal skruvmedjsel. Stoppa den i hålet, greppa -bara- brickan (gängorna sitter i plastbussningen under), vicka/bänd försiktigt loss brickan. Nu kan du antingen pilla, knacka, tyckluft (svag!), få ut alla delarna, eller, så skruvar du in blandskruven i plastbussningen och drar ut den med blandskruven. Var mycket försiktig!!! O-ringen framför plastbussningen har en förmåga att smita...
O-ringen är slut - den måste bytas, om man nu får kalla den för o-ring... det är en "tätande och låsande" gummibricka.
När du får isär delarna förstår du vad jag menar.

Som första steg kan du iof testa följande.
Ta dän blandskruven.
Ta en hylsa som passar i hålet mot brickan.
Knacka/pressa in brickan tills du känner ett tydligt stopp.
Återmontera blandskruven, -försiktigt- (!!!), när den bottnat (känn att den precis når botten! Finkänsligt värre!) Vrid tillbaka den 1 och 1/4 varv.
Starta motorn. Går den stabilt på tomgång?
Vrid upp till max rpm - snabb finjustering; vrid ut och in blandskruven från 1 1/4 försiktigt så du finner var motorn går starkast/högsta rpm. Släpp tillbaka gasen. Går motorn fortfarande jämt på tomgång? Om ok = klar.

Denna konstruktion av förgasaren är en egenskap... att egenskapen är ett betydande problem, är en annan sak.
Hela komplexet med blandskruven lossnar, förr eller senar pga att gummitätningen torkar. Att byta den gummitätningen är att betrakta som normal service.

Så vitt jag kunnat se så har du -inget- fel i varvtalsreglering på utsidan av motorn. Hur det är på insidan vet vi inte ännu. TF och jag har olika åsikter om det finns en mekanisk broms på oljeslungmekanismen i din motor. OM det gör det, så är risken hög att det är den som skadats.
Prova nu med blandskruven.
Hade jag haft bilder på't hade jag lagt in dem här. Har inte tid att fixa bilder just nu - man kan kanske göra det någon gång under helgen; du lär nog hinna före mig; så ta bilder!!!
:photograph:



+++++++++++++++++++++++++++++++++
Service detaljerna:
* O-ring
* Gummitätande ring
Senast redigerad av dc_lindberg 11:40:20, 17-04-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#25 » 11:33:35, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skärmdump från B&S motor 92908 visar att den har en oljekastare inne i vevhuset.
Detalj #47, som i listan kallas "Slinger, governor/oil"
Den ska kasta runt olja eller både kasta olja och reglera motorvarvtalet.
På TS motor ser inte jag någon annan regulatormanöver än den från "flaggan" (som nu har mindre yta än ursprunglig)

Bild
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc_lindberg

#26 » 11:41:43, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jap.
No.47
...nu blir jag osäker på om just den modellen av dem har bromsande vingar. "Vingarna" kan hänga sig och de kan gå sönder. Oavsett. Fungerar de inte så rusar motorn.
Senast redigerad av dc_lindberg 11:52:31, 17-04-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ÅÄÖ

#27 » 11:45:46, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

1890 02 är nog en betydligt tidigare modell än de pdf'er som hittas på nätet! (Iallafall när jag sökte)

Eftersom det uppenbarligen är vinge i kylluften på den motor som TS har bekymmer med så kan man nästan förutsätta att det är just DEN modellen man ska utgå från att det är...

..och nästan helt sannolikt att den inte har båda typerna av varvtalsreglering!!
(B&S har väl aldrig kostat på ngt i onödan!!)
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

dc_lindberg

#28 » 11:58:17, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vingen är varvtalsregulatorn.
TS har visat att det inte finns något fel där.
Vingen antingen rör sig, eller rör sig inte.
Sitter vingen -fast- (skruven som löper genom den kan rosta så illa - haft 1-2st med det felet) då får man iof det problem som TS beskriver, men är vingen lös och rör sig lätt, så är inte felet där.
Fjäderns sitter som den ska.
Staget sitter som det ska.
Vevhusventilationen ser ut som den sitter som den ska.
Förgasaren sitter som den ska... O-ringen är väl frisk och tätat mellan förgasaren och insugsstosen? (tänkte inte på att där finns en lömsk felkälla till tjyvluft).

Vi kan räkan bort tändspolen och varvtalsregulatorn.
Feler är något annat.

Vingarna på oljeslungdrevet har med att stabilisera motorgången och verka som någon sort övervarvningsskydd.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#29 » 12:10:09, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvgängare skrev:Bild

...men... inte ska väl vingen se ut så där heller?
Den skall fånga luften från fläkten och dra i fjädern så att spjället öppnas när luftmassan minskar. Om den inte klarar av att fånga tillräckligt med luft så kommer inte varvtalsreguleringen att fungera.
Ser också att det sitter en bricka på ovansidan och två på undersidan av vingen. Det skall inte sitta någon bricka där. "Kragen/halsen" på skruven är anpassad så att när skruven bottnar går vingen fri. Monterar man någon bricka där, då låser man fjädern.

Hur stort är gapet mellan svänghjulet och tändspolens båda "byglar"?
Jag använder ett vikt visitkort (2st visitkorts tjocklek) vilket är lite större avstånd än B&S rekommenderar. Det ger lite starkare gnista, och lite mer distinkt gnistbildning/tidpunkt för gnista.
Vi ser vara spelet vid vingen, inte hur stort det är, och i den andra änden ser vi inget.
OM svänghjulet snuddar vid tändspolen vid gång => då är tändspolen oftast kortsluten, rökt, rostad, historia, bränd, skrot, osv...



Motorn startar med högt varv och det går inte att få ner varvet till närheten av tomgång.
Allt ser ut att röra sej normalt men motorvarvet går inte ner.

...har du provat att "skruva ut" tomgångs skruven (sitter under fästet för fjädern på ovansidan av förgasaren; Rund skalle, spårskruv. Noterar att den är kanske väl långt utskrivad.
Bild
Om den är för långt inskruvad så blir tomgången för hög.
Nu tror jag inte det är skälet, men det är helt klart värt att skruva ut den o se om det har önskad effekt.
RÄKNA varven så du kan återställa den om den visar sig inte påverka problemet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ÅÄÖ

#30 » 13:23:58, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja...
..läser man alla bokstäverna och tittar på bilderna så framgick det mycket tidigt att vingen(!) var justerad...

(Påvisa gärna en bild av något slag där det finns BÅDE yttre vinge i kylluftströmmen, samt en axel till en inre centrifugalregulator!)

1 person gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se