Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

B&S motor hög tomgång

53 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg

#31 » 18:59:44, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÅÄÖ - ok, du tål inte mina inlägg, det vet vi.
Det står dig fritt att blockera visning av mina inlägg, så slipper du reta upp dig :thumme:

Att ideligen söka trasa sönder trådar bara för att du retar upp dig på min inlägg, tillför inget konstruktivt till tråd.

Välj förslagsvis att gräva ned stridsyxan och fokusera på TS fråga och kom med konstruktiva inlägg som kan hjälpa TS vidare i sökningen efter felet.
Det andra valet du kan göra är att fortsätta med de icke konstruktiva inläggen där fokus är på person istället för ämne. Väljer du den vägen så är sannolikheten hög att det kommer att medföra konsekvenser för dig. Kanske en reprimand? Eller rent av en åthutning?! Eller... så kan man bli avstängd... inget av dessa alternativen är konstruktivt för någon part, så jag föreslår att du lugnar ned ditt sinne, fokuserar på sakfrågan, och om det som irriterar dig är av sådan dignitet att du känner att du måste kommentera det, gör det då sakligt. I denna fråga, så kan du ha rätt gällande vingarna, men du har helt fel gällande effekten av oljeslungdrevet inne i motorn, för det är en mekanisk "broms" det med. Petitesser i sammanhanget vem som har helt rätt och vem som inte kan rätt terminologi - visst, på en examen spelar det roll, men här är vi inte i en examens situation, här är vi medlemmar med olika kunskaper, som försöker hjälpa varandra efter bästa förmåga. Alla hjälps åt att lära alla "rätt" terminolgi, allteftersom, visst, det har varit några som inte förstått att uttrycka sig på ett konstruktivt sätt när någon använt fel ord, och det har inte varit så bra.

För trådens skull, TS har klart och tydligt angett i inledning exakt vad som är problemet.
TS har -inte- talat om om problemet uppstod som konsekvens av att byt till elektronisk tändspole, eller (ve o fasa) om problemet fanns -innan bytet!
TS har varit absolut kristall klar i sin presentation. Jag har inte varit genomgående alls lika tydlig i mina svar. De flesta svaren har -inte- utgått ifrån det av TS klart och tydligt beskrivna fenomenet. Jag har i vart fall hållit mig till vilka delar som kan orsaka det beskrivna fenomenet.
Låt oss minnas TS ord, åter igen:
Skruvgängare skrev:En gräsklippare med gammal B&S motor 4 hk.
Har nu bytt till elektronisk tändspole samt nytt förgasarmembran.(gamla typen med pinne o fjäder.)
Motorn startar med högt varv och det går inte att få ner varvet till närheten av tomgång.
Allt ser ut att röra sej normalt men motorvarvet går inte ner.
Har skilt förgasarn flera gånger och tror att allt är rätt ihopsatt.
Någon som kan ge mej ett tips.


TS är gammal Maskinist. Han vet vad han gör. Har visat på goda kunskaper i många trådar.
Alltså blir det oförskämt att ifrågasätta TS!
Artighetsmässigt, och respektmässigt, måste man anta att TS -inte- missat något i arbete med motorn i det som TS beskriver. Motorer kan i alla fall "retas" med maskinisten!
Vad är det TS beskriver?
Jo, motorn -startar- !
Bra!
Men den startar på högt varvtal, och -det- går inte att sänka?
TS undrar - vad kan orsaka detta? ("hur kan gasen hängt sig?" - "vilka komponeter styr varvtalet som jag kan ha missat?" - det är den formen, det området av frågor/funderingar som TS presterar oss)

Då är fråga.
- Vilka komponenter i en B&S motor kan göra att den startar, går, men på för högt varvtal?
De mekaniska komponenterna som TS kan har TS klart angett "rör sig normalt". Detta utesluter alltså, vingen, fjädern, spjället.
Frågan blir då - vad annan kan ge för högt motorvarv som inte går att få ned?
Svaret på frågan är:
- tomgångsskruven för långt inskruvad
- inre motorbroms/oljestänkdrevet trasigt
- tveksamt om tjyvluft, stämmer inte med beskrivning, men det finns flera ställen där det kan komma in tjyvluft, så man måste utesluta bara för att
- något fel på förgasaren som TS missar ("been there done that"); men... inte ens fel på blandskruven kan ge det fel TS beskriver, ...åter igen, bara för att den inte kan det, så innebär det inte att den inte gör det! => uteslut problemet genom att kontrollera att allt sitter som de ska!
- ståltråden som hakas i spjället kan lossna och då kan man få det problem TS beskriver, men, TS är bestämd på punkten -rätt hopmonterad- ; då köper vi att det lilla löjliga misstaget/felet inte föreligger.
=> vi sitter med en riktigt knepigt gåta därmed!

I sak har vi inget att gå på!
Vingen reglerar hur bra motorn behåller varvtalet vid belastning. TS kommer att bli varse vingens betydelse när klipparen ska tugga tjockt gräs! Saknar i princip betydelse här och nu i den presenterade frågan.
Övriga delar i förgasaren ska inte kunna ge upphov till fenomenet!...
Det vi har kvar som vi inte har svar på är oljeslungdrevets skick - för att få reda på det måste motorn öppnas... och -det- göra man ogärna innan man dubbel och trippelkollat enheten förgasare-tändspole.

B&S är "löjligt" enkla motorer, men när det krånglar, då kan de ge maskinisten/meken -svår- huvudvärk.
Fokus = hjälp TS finna felet!
Metodisk felsökning.
:thumme:
Senast redigerad av dc_lindberg 12:29:30, 22-04-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



ÅÄÖ

#32 » 10:05:53, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, funderat på blockering men misstänker att trådarna skulle bli än mer obegripliga när inlägg saknas...

Svamla och trasa sönder trådar finns det andra som är betydligt bättre på än jag..

Risken att få någon av de 'bestraffningar' du tydligen tycker du har rätt att utdela i annans forum måste ju vara liten med tanke på vad som ständigt upprepas

-------------------------
Men för att återgå till motorn, problematiken och det tråden handlade om:

I inlägg 7 anger TS att vingen justerats när tändspolen bytts!
(Vilken även visats på bild senare och kan nu anses vara hela felorsaken)

Någon yttre reglagearm från axel genom blocket syns inte, inte heller i den film du hänvisar till där de plockar ur en 'oljeslunga' vars uppgift är att se till att även de övre lagren får smörjning.
Finns inlägg med bild från reservdelskatalog som även den visar på en slunga/pump.
(På motorer med horisontell axel räcker det med en liten plåt/pinne på vevstaken för att få till funktionen av oljekastning!)

Finns även andra i tråden som påtalat avsaknaden av inre regulator.
Men kan du motbevisa att det verkligen finns B&S-motor med BÅDE axel/arm genom motorblocket OCH vinge i luftströmmen så... :wave:
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

dc_lindberg

#33 » 13:49:23, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar över vingen.
... userpix/49872_XUM9JL65TS3W1465023191.jpg
Jag har inte behövt göra något åt vingen någon gång av de jag bytt från brytarspets till elektronisk - de har alltid passat perfekt.

När jag tittar på tändspolen i sig... den ser "fel" ut.
Är det där -rätt- spole TS?
Vad har spolen får nummer/serie?
Inte för jag -tror- att spolen kan orsaka problemet, men jag har haft en maskin som gick konstigt/dåligt o den hade någon monterat fel spole på.


Har du testat med att öka arean på vingen med en bit silvertejp eller så - bara för att ha testat om det trots allt är den arena som är trasselet eller ej?

Stämmer i sig - minnet har tagit tid att få tag i, att kortare fjäder ger högre varvtal... så att säga.
Gjorde det på 2st Stiga Tornado.
Men, det påverkade -inte- tomgången, å andra sidan var vingarna original.

Granne till mig ersatte -alltid- fjädern med en ståltråd... han är nu borta o hans maskiner hamnade hos mig... o dödsboet... har slarvat bort fjädrarna, förstås...


Vid start/tomgång är fjädern slack/ospände.
Alltså bör inte vingen vara felet.

Enklaste testen du kan göra är att starta motorn.
Ta en pinne (väl typ blompinne i trä - jag tar skruvmejseln).
Tryck armen på vingen framåt och bakåt där fjädern fäster.
Vilken effekt får du då på motorgången?
Detta skall du få:
- armen bakåt (vingen framåt) => ökar varvtalet
- armen framåt (vingen bakåt) = > sänker varvtalet
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blockstens trollet

#34 » 14:12:43, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Samma läge gasen men här är det tomgång på gas spjället fjäder är kortare än den borde vara 5 - 10 mm kortare.
Bild
Senast redigerad av Blockstens trollet 18:55:15, 18-04-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Volvot24

#35 » 15:24:09, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har upplevt att det kan vara, svårt att starta
utan luftfilter / luftfilterskruv.

Då brukar jag skruva i en annan skruv tillfälligt.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

rospigg

#36 » 16:00:01, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kikade på en Youtubevideo där de byter tändspole, och i filmen är spolen vänd så att tändkabeln går ut från spolen åt andra hållet.
Det bör ju vara en text på spolen som säger:
"denna sida upp"
"riv här"
"parkering förbjuden"
eller annan information..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Skruvgängare (trådstartaren)

#37 » 21:26:32, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr mest blivit trädgårdsarbete de senaste dagarna men skall testa några av era tips snart.
Bild på Blandskruv .detta är allt som finns.
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Skruvgängare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:42, 21-03-2016
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#38 » 21:50:35, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och om man ställer in den skruven så att motorn går bra vid fullt varvtal och belastning, så brukar man inte behöva göra mer.
Blir tomgången för hög även när gasspjället är helt stängt (alltså om gasspjällaxeln vrids moturs tills stoppskruven ligger an mot det fasta anslaget)?

Kan det tänkas att den märkliga och eventuellt felvända tändspolen medför att tändläget blir för tidigt, vilket (bland annat) leder till hög tomgång?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Blockstens trollet

#39 » 22:32:06, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 2 varv upp minus 1/8 minskat på den skruven där omkring kan de bli på den skruven men följ anvisningen på det.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

dc_lindberg

#40 » 00:27:19, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bättre version av blandskruv. Hade glömt den. Inte skruvat på många motorer med den där blandskruven.
Sitter det inte ett löst munstycke i botten påloppet i alla fall? (mitt minns sviktar)

Tycker inte om korktätningen under locket till spjället. Har du ingen ny?
Fetta in korken, ordentligt. Jag använder helst Omega 77, men vilket lagerfett som helst gör jobbet.
Då hållet korken bättre, längre och tätar bättre. När korktätningen är slut... då får man tjyvluft via spjällaxeln.

När du skruvar luftskruven i botten. Var försiktig!
Lätt att skada spetsen på luftskruven och på sätet/munstycket.
Den låsande fjädern är rätt hård på den där blandskruven, då extra försiktighet krävs!
Precis som bockstens trollet skriver, vrid ut med 2 varv, vrid tillbaka sedan med ca 1/8´s varv. När du ställer skruven så vrider du ut den förbi den position som är bäst, och sedan tillbaka till den - då "låser" du den positionen. (samma procedur när man stämmer piano, harpa och andra stränginstrument).

Du kommer att få ordning på motorn!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#41 » 09:20:00, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, på förgasare med inskruvad bussning för blandningsskruven sitter det ett ingängat mässingsmunstycke innanför den. Och om man skruvar ut det munstycket ser man två små hål in i förgasarhalsen, det ena mitt för gasspjället och det andra litegrann "uppströms" det. De där hålen ska fungera som spridare för tomgångs- respektive högfartssystem. Förgasaren kan bete sig märkligt om det ena av dem är igenstoppat...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#42 » 10:17:02, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förklara för mig var problemet egentligen är?

Motorn har hög tomgång. Okeej.
Den sitter på en gräsklippare.

När har man en gräsklippare på tomgång? Jag skulle säga aldrig. Hur mycket tomgångskörning brukar ni ha?

Många moderna B&S motorer odyl. har ju inte ens möjlighet till att justera varv/gaspådrag. Man startar, motorn går och gör sitt jobb och man stänger av. Klart.

Behövs det verkligen annat än arbetsvarv? Om inte, låt den gå bra på de varven och var glad :) varför fixa nåt som inte behöver lagas?

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

dc_lindberg

#43 » 11:06:12, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra frågor David.

B&S frångick reglerbara förgasare till plastförgasare med fast gas (varvtal).
Varför ? Ingen aning, men jag -gissar- av det skäl som du frågar om, dvs behovet.

Svar på behov.
- vill man kunna använda en motor över ett större spann av belasning, så behöver man kunna justera grundgasläget (dvs öka och minska varvtalet).

När man klipper olika gräsytor kan man vilja kunna justera varvtalet för att få bästa klippning - subjektiv personlig bedömning från fall till fall.
Är gräset tjockare och längre, krävs mer kraft än om gräset är tunt och kort.

Man kommer långt med 3.5hk, men 4hk har större svängningsmassa.
6.5hk som är normen idag är egentligen en liten motorn, som tackvara toppventiler istället för sidventiler kan leverera både mer hk och Nm med mindre slagvolym, och dessutom har de mycket bättre förbränning.

Är man vad att kunna reglera varvtalet uppskattar man den "finessen".
På de moderna med fixt vartala kan man i alla fall ändra detta, och då får man "hög" och "låg" "fart" men inget emellan.

Att kunna reglera varvtalet har också med bränsleförbrukningen att göra. OM klippningen inte behöver större gaspådrag, gräset i sig är lätt att slå, varför då tvingas ha högre varvtal än nödvändigt? Kostar bara soppa/pengar, helt i onödan.

Ljudet. Man kan bli... känslomässig... när grannen startar sitt monster kl. 07 en söndags morgon... Kan motorvarvet hållas nere så låter motorn mindre och grannen blir inte lika upprymd ;-)

Finns alltså ett antal andra aspekter än enbart att motorn ska snurra ;-)
Har de avgörande betydelse?
...njae... det är nog tveksamt... Men som användare av "leksaker" så är de roligare om de erbjuder fler inställningsmöjligheter, om så bara för att ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#44 » 12:37:42, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plastförgasarna förekommer väl bara på de mest primitiva 3 hk-motorerna (senare omskyltade till 3,75 hk). Numera har väl praktiskt taget alla B&S flottörförgasare och toppventiler, det finns avgaskrav som är svåra att klara med sidventiler och de allra sämsta förgasarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#45 » 15:50:13, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter bekant det TF. Har för mig jag hörde något för 15-20 år sedan om "dekal-trimmade" småmotorer, från USA. Då sviktade inte minnet helt i var fall.

Glömde David.
De där större (...ja ja) äldre sidventilaren gillar -inte- att man ger dem mer än tomgångsgas vid start. Utom 1 4hk som sitter på min Stiga med aluminiumium chassi. Det är en riktigt speciell rova! TF du vet vad felet är, men det är lögn i ... att hitta det!
För att få igång min 4hk.
- 3 drag utan gas
- 3 drag på FULL gas
- 1 drag på tomgång + lite lite till
Misslyckas starten => da capo (om igen samma procedur) ända tills motorn behagar starta; å -då- går den!
Blir den lite överbelastad, börjar hacka hosta o spotta => måste gasen dras ned till tomgång tills motorn stabilizerar sig, å därefter kan man dra på full gas igen. (underhållande för mig - driven andra operatörer till vansinne!)

Skulle man försöka få igång min med halv-gas ss TS => surar ned sig o håller dig död.
Drar man på full gas => dito
Går inte igång!
Skulle man försöka starta med choken/gas i läge "start"... då får man generöst med motion! Motorn, näe, den startar inte!
Dessa 3 alternativ => byt tändstift/gör rent torka tändstiftet. Har ingen betydelse om man inte sedan gör som ovan... för gör man åter igen på ett av dessa 3 sätt... når man samma resultat om och om och om igen...

Så jag lider med TS. Det -ska- gå att få ordning på TS motor!
Tomgången är rätt viktig alltså på de här motorerna, för att kunna få igång dem.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se