Det står dig fritt att blockera visning av mina inlägg, så slipper du reta upp dig
Att ideligen söka trasa sönder trådar bara för att du retar upp dig på min inlägg, tillför inget konstruktivt till tråd.
Välj förslagsvis att gräva ned stridsyxan och fokusera på TS fråga och kom med konstruktiva inlägg som kan hjälpa TS vidare i sökningen efter felet.
Det andra valet du kan göra är att fortsätta med de icke konstruktiva inläggen där fokus är på person istället för ämne. Väljer du den vägen så är sannolikheten hög att det kommer att medföra konsekvenser för dig. Kanske en reprimand? Eller rent av en åthutning?! Eller... så kan man bli avstängd... inget av dessa alternativen är konstruktivt för någon part, så jag föreslår att du lugnar ned ditt sinne, fokuserar på sakfrågan, och om det som irriterar dig är av sådan dignitet att du känner att du måste kommentera det, gör det då sakligt. I denna fråga, så kan du ha rätt gällande vingarna, men du har helt fel gällande effekten av oljeslungdrevet inne i motorn, för det är en mekanisk "broms" det med. Petitesser i sammanhanget vem som har helt rätt och vem som inte kan rätt terminologi - visst, på en examen spelar det roll, men här är vi inte i en examens situation, här är vi medlemmar med olika kunskaper, som försöker hjälpa varandra efter bästa förmåga. Alla hjälps åt att lära alla "rätt" terminolgi, allteftersom, visst, det har varit några som inte förstått att uttrycka sig på ett konstruktivt sätt när någon använt fel ord, och det har inte varit så bra.
För trådens skull, TS har klart och tydligt angett i inledning exakt vad som är problemet.
TS har -inte- talat om om problemet uppstod som konsekvens av att byt till elektronisk tändspole, eller (ve o fasa) om problemet fanns -innan bytet!
TS har varit absolut kristall klar i sin presentation. Jag har inte varit genomgående alls lika tydlig i mina svar. De flesta svaren har -inte- utgått ifrån det av TS klart och tydligt beskrivna fenomenet. Jag har i vart fall hållit mig till vilka delar som kan orsaka det beskrivna fenomenet.
Låt oss minnas TS ord, åter igen:
Skruvgängare skrev:En gräsklippare med gammal B&S motor 4 hk.
Har nu bytt till elektronisk tändspole samt nytt förgasarmembran.(gamla typen med pinne o fjäder.)
Motorn startar med högt varv och det går inte att få ner varvet till närheten av tomgång.
Allt ser ut att röra sej normalt men motorvarvet går inte ner.
Har skilt förgasarn flera gånger och tror att allt är rätt ihopsatt.
Någon som kan ge mej ett tips.
TS är gammal Maskinist. Han vet vad han gör. Har visat på goda kunskaper i många trådar.
Alltså blir det oförskämt att ifrågasätta TS!
Artighetsmässigt, och respektmässigt, måste man anta att TS -inte- missat något i arbete med motorn i det som TS beskriver. Motorer kan i alla fall "retas" med maskinisten!
Vad är det TS beskriver?
Jo, motorn -startar- !
Bra!
Men den startar på högt varvtal, och -det- går inte att sänka?
TS undrar - vad kan orsaka detta? ("hur kan gasen hängt sig?" - "vilka komponeter styr varvtalet som jag kan ha missat?" - det är den formen, det området av frågor/funderingar som TS presterar oss)
Då är fråga.
- Vilka komponenter i en B&S motor kan göra att den startar, går, men på för högt varvtal?
De mekaniska komponenterna som TS kan har TS klart angett "rör sig normalt". Detta utesluter alltså, vingen, fjädern, spjället.
Frågan blir då - vad annan kan ge för högt motorvarv som inte går att få ned?
Svaret på frågan är:
- tomgångsskruven för långt inskruvad
- inre motorbroms/oljestänkdrevet trasigt
- tveksamt om tjyvluft, stämmer inte med beskrivning, men det finns flera ställen där det kan komma in tjyvluft, så man måste utesluta bara för att
- något fel på förgasaren som TS missar ("been there done that"); men... inte ens fel på blandskruven kan ge det fel TS beskriver, ...åter igen, bara för att den inte kan det, så innebär det inte att den inte gör det! => uteslut problemet genom att kontrollera att allt sitter som de ska!
- ståltråden som hakas i spjället kan lossna och då kan man få det problem TS beskriver, men, TS är bestämd på punkten -rätt hopmonterad- ; då köper vi att det lilla löjliga misstaget/felet inte föreligger.
=> vi sitter med en riktigt knepigt gåta därmed!
I sak har vi inget att gå på!
Vingen reglerar hur bra motorn behåller varvtalet vid belastning. TS kommer att bli varse vingens betydelse när klipparen ska tugga tjockt gräs! Saknar i princip betydelse här och nu i den presenterade frågan.
Övriga delar i förgasaren ska inte kunna ge upphov till fenomenet!...
Det vi har kvar som vi inte har svar på är oljeslungdrevets skick - för att få reda på det måste motorn öppnas... och -det- göra man ogärna innan man dubbel och trippelkollat enheten förgasare-tändspole.
B&S är "löjligt" enkla motorer, men när det krånglar, då kan de ge maskinisten/meken -svår- huvudvärk.
Fokus = hjälp TS finna felet!
Metodisk felsökning.