dc_lindberg skrev:De där större (...ja ja) äldre sidventilaren gillar -inte- att man ger dem mer än tomgångsgas vid start. Utom 1 4hk som sitter på min Stiga med aluminiumium chassi. Det är en riktigt speciell rova! TF du vet vad felet är, men det är lögn i ... att hitta det!
För att få igång min 4hk.
- 3 drag utan gas
- 3 drag på FULL gas
- 1 drag på tomgång + lite lite till
Misslyckas starten => da capo (om igen samma procedur) ända tills motorn behagar starta; å -då- går den!
Blir den lite överbelastad, börjar hacka hosta o spotta => måste gasen dras ned till tomgång tills motorn stabilizerar sig, å därefter kan man dra på full gas igen. (underhållande för mig - driven andra operatörer till vansinne!)
Skulle man försöka få igång min med halv-gas ss TS => surar ned sig o håller dig död.
Drar man på full gas => dito
Går inte igång!
Skulle man försöka starta med choken/gas i läge "start"... då får man generöst med motion! Motorn, näe, den startar inte!
Dessa 3 alternativ => byt tändstift/gör rent torka tändstiftet. Har ingen betydelse om man inte sedan gör som ovan... för gör man åter igen på ett av dessa 3 sätt... når man samma resultat om och om och om igen...
Så jag lider med TS. Det -ska- gå att få ordning på TS motor!
Tomgången är rätt viktig alltså på de här motorerna, för att kunna få igång dem.
Åtminstone gäller det vissa exemplar. De flesta 4 hk-motorer jag har haft att göra med, har varit ganska medgörliga att starta. Men ett exemplar, förmodligen från tidigt 80-tal, som satt på en Klippo, hade just det här beteendet att den bara gick att starta på tomgång och sedan fick man smyga upp gasen mycket försiktigt. Felet följde inte med om man bytte förgasare mellan den och en annan likadan motor. Det blev aldrig åtgärdat, men den mest troliga förklaringen är otät insugningsventil eller kanske dess ventilstyrning. Jag har för mig att jag tog loss insugningsröret och kollade att packningen mellan det och insugningsporten var hel.