Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Husqvarna 250 RX går bara när den är kall

63 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

dc_lindberg

#31 » 21:48:31, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som sker när kolven når TDC är att det sker en "virvelbildning" som konsekvens av utformingen av kolvtoppen.
Även om kompressionsförhållandet uppenbarligen är sänkt med kanske 10% som du räknat ut, så får man i alla fall högre kraft.

Se avataren.
1000cc har 9.5:1
Tidigaste versionerna 1976=>on hade 67 standard och sportmodellen hade 70hk.
Det som skiljde dem åt var 2 saker:
- max rpm
och
- kolvens utformning
På kolvrig kolv i skålformad topp så kan man motsvarande "band" på kolven. Det kallas för "squiss band". Terorin är att det skall ge en extra skjuss vid TDC och på så sätt ge lite extra kraft. (I din kolvs fall skall kanten leda till förbättrad blandning, begreppet "swirl"; där man påverkar fyllnadsgraden av förbränningsrummet genom att skapa rotation på gasblandningen).
Jag har testat. Min subjektiva uppfattning är - "det gör det!"

På den modell av R80 (800cc) som den Egyptiska polisen hade hade BMW monterad 1000cc toppar med Bing 94 (40mm) istället för Bing 64 (32mm) förgasare.
Vad har nu detta med din såg att göra?!
Jo!
Värme!
Genom att sänka kompressionsförhållandet en gnutta och förlänga kjolen så sänker man kolven tempratur och förbättra avsevärt kylningen av kolven => förbättrad livslängd! Minskad risk för värmenyp!
Riktigt klurig lösning som HQ tagit fram!

På BMW gör man tvärt om... man kortar kolven, höjer kompression genom att antingen korta cylindrarna eller sänka topparna, och så monterar man dubbeltändning, å så... jag hade 9.2:1 kolv, sänkt topparna med 0.8mm, hade ca 10.3:1 o fick ut 48hk... (i standard skall 9.2:1 ge 55hk...)
Allt blir inte alltid som man tänkt sig...
Min -gissning- är att du kommer att finna den nya kolven "mils vitt bättre än den gamla!" :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



RoXa (trådstartaren)

#32 » 23:14:54, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för den fina förklaringen! Än en gång har man lärt sig något nytt :thummar:

Efter lite mätande kom jag fram till att den nya kolven var 1.65 mm högre än den gamla. Först tänkte jag att det inte gör något, då det inte finns någon risk att det tar i någonstans. Men så kom jag på att längden på kolven påverkar öppentiden för inporten. Ja, jag är nybörjare på 2-taktare, som ni märker :mrgreen:

Det går ju inte för sig. Vill inte ha en slö såg :djaevul:

Bild
Svarvade en hylsa till passligt mått.
Bild
Klämde fast kolven och kortade den 1.7 mm. Var noga med att fasa av vassa kanter.
Bild
Den nya kolvringen hade lite ytrost på några ställen. Den var förpackad i plastpåse med rostskyddsmedel, men tydligen var det inte nog. Orkar inte vänta en vecka på en ny, utan hoppas att det sliter in sig.
Bild
Kolv på plats.

Nu är sågen ihop igen, men det är försent att prova den. Gissar att mina villagrannar uppskattar att jag väntar tills imorgon.

Kompressionen är i alla fall märkbart högre nu :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

dc_lindberg

#33 » 01:32:03, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...o bara för det hittar jag inte pdf'n på Maskinisten...
Dubbeltändning, BMW, R75, R80, R90, R100, Dual Plug Ignition, Doppelzündung
dc_lindberg @ Trimma moped
Ett helt kapitel handlar om kolvar, toppar och förbränningsrum. Spännande läsning. Nu minns jag inte om den boken tar upp 2-takt. Köpte den genom Karolinska Institutets bokhandel kring 2002 och sträckläste den som en roman, men minns nog egentligen bara gobitarna som förklarade min något lite lätt negativa trimningsffekt... 48hk istället för beräknade 60-65... boken kostade inte alls så mycket då som den gör idag i handeln, men den var värd varenda sekin när 25 öringen trillade ned!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RoXa (trådstartaren)

#34 » 10:38:07, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den startade! Inte på första rycket, men kanske på 5:e.

Den går nu villigt på alla varv, och svarar mycket bättre på förgasarjustering. Tycker dock att det låter som den misständer en del på tomgång och mellanvarv, men inget som märks på varvtalet. På fullvarv går den helt rent!

Justerade tomgångsmunstycket genom att hitta maxvarvet och sedan öppna ett 1/4 varv. Högfartsmunstycket står på 1 och 1/4 varv. Gasvajern behöver sträckas för att öppna spjället helt, och jag behöver hjälp av någon för att mäta varvtalet på ett säkert sätt med optisk varvtalsmätare för att slutjustera det.

Ställde den på marken medans jag satte på mig selen. Då dog den plötsligt och var omöjlig att starta igen. Stiftet var väldigt blött, så jag blåste rent stift och cylinder med tryckluft. Efter MÅNGA ryck så hoppade den igång igen.

Testade att trimma lite och det fungerade bra! Har inget högt gräs att testa på vid villan, men jag tycker att den känns lite starkare.

När trimmerhuvudet är på så tvekar den lite vid gaspådrag.

Är alla dessa problem avhjälpta med ytterligare justering av förgasaren tro?
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

dc_lindberg

#35 » 13:08:25, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart!
(å hur många fingrar jag korsar... )

Den där trimningen av kjolen... hade alltså "chokande" effekt på låga varv => surar ned sig.

Vad har du för % o vad använder du för "bärare" av % ?

Min fars gamla Weed-Eater skall ha 1:40... hm... den gillar inte 2% o är inte nöjd med 2½% den vill ha 3%, och ½-choke... Iof så har jag inte original trimmerhuvud utan ett till röjsåg med 2.5mm's tråd istället för originalets (1mm?).
Poäng:
- du kan ev., behöva justera % och kanske även valet av bärmedel (jag använder 98-blyfri, helst V-Power men mina pengar gäller inte längre hos Shell, så... i annat fall Aspen (har bara erfarenhet av deras 4-takt o den är snällare mot lungorna än 98:an, men ger inte samma "klipp")

Kan vara så enkelt (!) att allt du behöver göra är att "köra in" den nya kolvringen. Kan väl ta ett 10-tal timmar eller så?

Har du fått till det, så har du nu en röjsåg som kommer att hålla i många år, och över minst ett byte av "växelhuvud" ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RoXa (trådstartaren)

#36 » 13:35:29, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjolen är nu bara 0.05 mm kortare än originalets. Det borde rimligen inte påverka fyllnadstiden mer än på yttersta marginalen.

I samband med att sågen skar, så bytte jag från blyfri 95 med 2% oljeblandning. Kommer inte ihåg vilken olja det var då bensinen är från förra säsongen. Nu hade jag bara Biltemas färdigblandade alkylat hemma, så det är den jag kör på nu. Kanske ska testa att köra på Aspen istället.

I manualen står det att den ska ha 2% oljeblandning om man använder Husqvarnas olja, annars 3%. Kanske ett knep för att sälja sin egen olja, då den ryker och luktar apa på annan olja?

Det kan nog vara så att den behöver slita in sig lite. Ska justera den mera när den gått några tankar. Vill inte att den värmenyper, så kör den ganska fett på högvarv. I alla fall nu i början.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

rospigg

#37 » 16:43:15, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du mäter väl från kolvbultens hål när du jämför med gamla kolven - lika utgångspunkt alltså.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

RoXa (trådstartaren)

#38 » 21:12:42, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det har jag gjort.

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

dc_lindberg

#39 » 03:18:03, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj då! Som jag misstänkte när jag såg kolven, gått för magert.
Du skall -alltid- reagera på om motorn verkligen klarar så lite som 2%. Jag har en vattenpump, köpt på ÖB på 80-talet... den skar vid hård belastning... Weed-Eatern och dess oljehunger beskrev jag ovan.
Att din manual anger 3% med annan olja - det kan vara annan 2-taktsolja; oljan finns med olika egenskaper. Väljer du olja för högvarviga 2-taktare bör den räcka... men... 2½ % är nog ett bättre val... Hellre lite blå-rök än en skuren motor ;-)

Aspen på fat är kr/L som är ok.
Biltema säljer inte på fat, gör väl inte OK/Q8 heller (de har sålt vid pump o då hade de verkligen konkurrenskraftiga priser, men grönalger även då)?

De där 3% är nog för "standard" 2-takts olja till icke högvarviga 2-taktare. Min fars EIA Typhoon vill ha närmare 4%. Min Mantis, den vill -inte- ha mer än 2%.

Missade att det var enbart en "putsning" på kjollängden. Får hålla med om att så lite -borde- väl inte ha märkbar effekt?...
Vi får se om problemet återstår om några timmars körning eller om det rätta till sig när kolvringen är inkörd ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RoXa (trådstartaren)

#40 » 08:25:27, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kan det nog vara. Men jag tror mer på att luftfiltret gett upp och färdats igenom motorn. Efterhand som luftfiltret blivit mindre så har luftmotståndet i insuget minskat, vilket leder till en för mager luft/bränsle-mix. Övervarv och varmgång kommer som en följd. Det blir inte bättre av att den gått hårt med trimmerhuvudet i långa pass. Kanske 3-5 min i varje fullgasrepa.

Slarvigt underhåll är nog den mest troliga orsaken.

Hur yttrar sig törsten för olja på dina sågar?
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

dc_lindberg

#41 » 10:17:30, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh! Skumplastfilter. Missat det. Delar din uppfattning. Som användare börjar man då kompensera genom att skruva på blandskruvarna...

Får mina 2-taktare för mycket olja "storknar" de. Dvs sotar igen stift och blöter ned dem och förbränningsrum.
Får de för lite går de allt sämre ju varmare de blir för att till sist inte gå alls (värmenypa).

Är man observant och lyhörd på hur motor låter och går, blir det lättare att finjustera %. Betyder dock inte alls att jag lyckas hålla -rätt- koll...

Det -är- skillnad på standard 2-taktsolja och olja för högvarviga 2-taktare... å nu när jag skrev det kom jag på vad jag gjort...som resulterat i Weed-eaterns värmenypning... jag -brukar- använda olja för högvarviga motorer... nu har jag använt standardolja... (=> då åker den i moppens tank! Avataren är en "all ätare"). Tog den dunk jag har hemma... "man gör slut på innan man köper nytt"... Den oljan är köpt för Belos (JLO och Hirth lågvarviga 2-taktare). Oooops...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blockstens trollet

#42 » 10:48:47, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag provade skruva in förgasaren grund Tillotson 1-1 på båda Wallbro är 1-1-3/4 nå skillnad på grund L skruv sedan högst varv på L och in till försvinna varv Kant upp 1/4 därifrån sedan full gas ställ upp H skruv bludra eller med trimhuvud tråd ut ca 25 cm få full belastning varv upp gas och kvar i varv är den för lite eller mycket är den inte kvar i varv utan vid rätt justerad arbets belastning och H skruv. Korrekt justerad.
Senast redigerad av Blockstens trollet 22:27:32, 10-07-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

RoXa (trådstartaren)

#43 » 20:47:40, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var en sväng till verktygsboden idag och hade lite kvalitetstid för mig själv. Något som är en bristvara med småttingar hemma :vissla:

Med hem kom, bl.a., en vaccum/tryck-pump.
Bild
Provade att trycksätta förgasaren på slanganslutningen till tanken med 0.5 bar. Den är inte helt tät, utan trycket minskar med 0.1 bar på en minut. Har dubbelkollat mätutrustningen, och den visar inget invärtes läckage under 5 min. Ska doppa förgasaren i bensin och se om jag kan hitta var det läcker ut.
Bild
Det blev även en enkel kompressionsprovare. Då förgasaren inte är monterad så fick det bli ett snabbt test med kall motor. Ca 7.2 bar orkade den upp i. Säger inte så mycket, då jag inte vet börvärdet till min motor. Ska prova med varm motor när så är möjligt.

2 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#44 » 21:02:45, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade att dutta i några droppar motorolja i cylindern och då ökade kompet till 7.9 bar. Ska bli spännande att jämföra mot varm motor sedan.

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#45 » 21:38:57, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var visst inget läckage i förgasaren, utan fel dimension på min slang. Läckaget kom från anslutningen och försvann när jag bytte slang.

Nu återstår bara att mäta vevhuset.

4 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se