Tack för sympatierna och alla tips!
Jag tog mig i kragen och gjorde det som jag borde gjort från början. Plockade av toppen och hittade en skuren kolv. Hade innan inspekterat den genom inloppet och på avgassidan, men konstaterat att reporna på avgassidan inte såg så djupa ut.
Toppen är fin, förutom runt avgasporten. Är alla alutoppar nikasil-behandlade? Isåfall finns det nog hopp om att få den något sånär bra igen med syra eller honing.
Kolvringen har smält in i kolven och fastnat. Noterade att kolven var riktigt våt på den sidan.
Kolvringen har blivit blånerad av värmen.
Repigt värre.
Det gamla luftfiltret är det inte mycket kvar av.
Det nya för referens.
Idag när jag testade började jag utan luftfilter och märkte att förgasaren behövde justeras efter att det nya luftfiltret monterades. Kan det vara så att sågen gått med för tunn bränsleblandning pågrund av det minskade luftmotståndet, allt eftersom filtret gått åt? Det borde i så fall resultera i att den nyper av värmen.
En ny piratkolv verkar ligga på ca 200 kr, så om toppen går att fixa så behöver det inte bli så dyrt.