Det som sker när kolven når TDC är att det sker en "virvelbildning" som konsekvens av utformingen av kolvtoppen.
Även om kompressionsförhållandet uppenbarligen är sänkt med kanske 10% som du räknat ut, så får man i alla fall högre kraft.
Se avataren.
1000cc har 9.5:1
Tidigaste versionerna 1976=>on hade 67 standard och sportmodellen hade 70hk.
Det som skiljde dem åt var 2 saker:
- max rpm
och
- kolvens utformning
På kolvrig kolv i skålformad topp så kan man motsvarande "band" på kolven. Det kallas för "squiss band". Terorin är att det skall ge en extra skjuss vid TDC och på så sätt ge lite extra kraft. (I din kolvs fall skall kanten leda till förbättrad blandning, begreppet "swirl"; där man påverkar fyllnadsgraden av förbränningsrummet genom att skapa rotation på gasblandningen).
Jag har testat. Min subjektiva uppfattning är - "det gör det!"
På den modell av R80 (800cc) som den Egyptiska polisen hade hade BMW monterad 1000cc toppar med Bing 94 (40mm) istället för Bing 64 (32mm) förgasare.
Vad har nu detta med din såg att göra?!
Jo!
Värme!
Genom att sänka kompressionsförhållandet en gnutta och förlänga kjolen så sänker man kolven tempratur och förbättra avsevärt kylningen av kolven => förbättrad livslängd! Minskad risk för värmenyp!
Riktigt klurig lösning som HQ tagit fram!
På BMW gör man tvärt om... man kortar kolven, höjer kompression genom att antingen korta cylindrarna eller sänka topparna, och så monterar man dubbeltändning, å så... jag hade 9.2:1 kolv, sänkt topparna med 0.8mm, hade ca 10.3:1 o fick ut 48hk... (i standard skall 9.2:1 ge 55hk...)
Allt blir inte alltid som man tänkt sig...
Min -gissning- är att du kommer att finna den nya kolven "mils vitt bättre än den gamla!"