Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Ilo 252

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

SvampenT15 (trådstartaren)

#1 » 21:50:07, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir inte klok på den här. Ilo 252 liggande motor. Har bytt tändspole brytare och konding.. Gick ganska bra ett tag.
Sen plötsligt helt död??? Bytte konding igen ny gnista startar går i ca 10min sen död igen...
Byter stift ingen skillnad. Hur är det med kondensatorer?? lägger dom av hur som helst??
Tänd spole ny.. Brytare nya.. bytt konding två ggr. Vad gör jag fel. Brytar avstånd ok övre dödläge ok .
Finns det olika kvalite på kondingar? Det verkar som det är det som spökar. OBS Jag är ingen som kan nått om sånt här. Behöver därför hjälp . Och den finns ju här!!!
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.



mr belos

#2 » 21:55:38, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

är konding ny eller nån gammal du hittat i gömmorna.
inuti så är det väl nåt isolerande skikt som blir galet med tid o värme.
brukar göra att motor slutar gå då den blir varm.

tror vår vän torbjörn E är duktig på dessa kluriga frågor.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

rospigg

#3 » 22:01:20, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan gott använda en bilkondensator om du har en sådan liggandes. Se bara till att den är ordentligt jordad mot gods.
De flesta kondensatorer vi kan köpa idag är billiga och då med bristande kvalitet.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#4 » 23:18:50, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och kondensatorer av den typ som brukar användas i tändsystem (papperskondensatorer) åldras vare sig de används eller inte. Även en kondensator av bra kvalitet kan vara urusel efter att ha legat i lager i 50 år, i synnerhet om den har legat fuktigt till.

Det skulle vara intressant att få mäta på dina trasiga kondensatorer och se vad som egentligen har hänt med dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SvampenT15 (trådstartaren)

#5 » 08:54:15, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla kondingar har jag köpt nya nu i maj och juni i år. Den sitter fast i tändplattan i ett runt hål där man får ta i en del för att få ner den . Jag brukar ta en hylsa som passar på kanten och knackar försiktigt med en liten hammare på den Så jordar gör den. Dom två första vart förstörda när jag tog bort dom . Men den som sitter där nu kan jag skicka för mätning. Men den är inte original till motorn den hör till en Lombardini motor men är helt ny från Italien
Förslaget om bil kondensator är väl värt att prova om jag får plats med den.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

mr belos

#6 » 09:22:00, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

förlåt.
Menade torbjörn F
och han har ju vänligt svarat här.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg

#7 » 09:40:32, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...den jag fick itutat mina öron för eoner år sedan om denna formen av problem var att det är fel på spolen, att den ger en ström spik som dödar kondingen.
Har jag fått lära mig rätt den här gången?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#8 » 10:00:59, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den högsta strömstöt som någonsin kommer att passera kondensatorn, är lika med den ström som flyter genom brytarkontakterna ögonblicket innan de öppnar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#9 » 10:50:05, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men det som de som jag talade med menade att spolen som genererat strömmen till kondensatorn kan ha skador som orsakar en spik som dödar kondingen.
...hur går det då till med permanentmagnet ss på ex., B&S små motorer?...

Det andra som jag vet av egen erfarenhet är att tändspole absolut inte alls tycker om att komma i fysiskt kontakt med svänghjul... då dör de... (också iof B&S små motorer i mitt fall).

På JLO 252 och 272 sitter det väl en tändspole som genererar ström till kondensatorn och att den spolen går att byta till en kraftigare sk "ljus spole" ?
I så fall är det väl "samma" teknologi som på B&S motorerna? Om så är kvarstår frågan om skador på lindningen i spolen kan ge så kraftig strömspik mot kondensatorn att den skadas?

Vet att www.autorepmek.com hade problem med en 252 eller var det 272 motor med motsvarande problem i början av hans epok med Belos. Är nog en god idé o ringa o prata med honom.

När jag kom in i detta med Belos (kring 2006) så var det -ofta- man hade problem med kondensator och brytare. Det var minst 1g/mån som den frågan kom på "Jag och Min Gamla Belos".

Hur är förhållandet i tändsystem och kondensator vs 1-fas el-motorer?
Frågan kommer sig av att en god vän fixade kondin åt min betongblandare. Den ska ha 170uF men det gick inte att få tag i, så "testa o prova" 200uF: GSG (går det så går det). Slutade för ett par år sedan i ett "pistolskott", "krutrök" som efter en mynningsladdare, o sedan står min betongblandare i väntan på "undersökning" (= hittar inte reservkondingen).
Är problemet snarlikt i tändningssystem - dvs att uF får -inte- avvika (i vart fall inte med så mkt som 15-20%)?
Frågan blir då - kan problemet ligga i fel uF på monterade kondingar i 252 motorn?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#10 » 16:03:58, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kapacitansen (värdet i uF) är fel, så blir resultatet att tändspänningen blir för låg. På ett magnettändsystem så märks det mest vid riktigt låga varvtal (alltså vid start). Kondensatorn bildar en resonanskrets tillsammans med tändspolens primärlindning, den ska få ungefär samma resonansfrekvens som den krets som bildas av sekundärlindningen tillsammans med dess interna kapacitanser, tändkabelns kapacitans till jord mm. Man kan säga att tändspolens båda lindningar tillsammans med respektive kapacitanser bildar ett induktivt kopplat bandpassfilter, ungefär som ett mellanfrekvensfilter i en gammal rörradio. Om de båda kretsarna blir avstämda till olika frekvens, så blir de så att säga osams om hur snabbt spänningen ska stiga sedan brytarna har öppnat, och det mesta av den magnetiskt lagrade energin i tändspolens järnkärna "bränns upp" i förluster här och var istället för att komma tändstiftet tillgodo.
Som regel kan man vänta sig att resonansfrekvensen ligger omkring 5-10 kHz , och toppspänningen över kondensatorn går sällan över 400 V ens i värsta felfall.

När det gäller enfas asynkronmotorer så är det lite andra förhållanden, där sitter ju kondensatorn i serie med en hjälplindning för att ge lämplig fasförskjutning för att få till ett roterande magnetflöde i statorn. Nu kan olika motorer vara olika dimensionerade, det är inte alls självklart att det ligger samma spänning över kondensatorn på alla motorer avsedda för 230 V nätspänning, och det kan mycket väl hända att kondensatorn havererar med buller och bång om motorn ifråga ger högre spänning över kondensatorn än vad den är avsedd för. Jag har sett märkspänningar från 100 till 630 V AC på kondensatorer avsedda som startkondensator för 230 V-motorer. Den senaste motor som det mättes spänning på, visade sig ha ungefär 310 V över en felaktig kondensator (den hade bara 1/3 av sin kapacitans kvar), respektive 340-350 V över en kondensator på rätt värde. Det var en liten lågvarvig motor, avsedd att dra runt värmeväxlartrumman i en ventilationsanläggning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SvampenT15 (trådstartaren)

#11 » 17:01:41, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrens tid är inte förbi. Det är ju ett bra tag sen jag skrev om min Ilo motor som jäklas med mig. Efter att ha skruvat isär den och bytt allt på tänd plattan och inte fick någon gnista gav jag upp i några månader. I dag vaknade jag full av iver nu jäklar kall den igång. Så innan jag gör något så kollar jag om det finns gnista!!!! Dröm om min förvåning när det gnistrade till fast på fel ställe på stiftet? Hursomhelst bytte stift och då gnistrade det på rätt ställe. DEt är bara der att jag inte gjort något sedan flera månader och då fanns ingen gnista oavsett stift. Så nu kollade jag att allt var draget svänghjul tändplatta alla kopår osv. Ut med maskinen på garage uppfarten och ryck igång den. Fick en del publik för det rök och bolmade i säkert 10 minuter innan allt som var i vevhuset hade kommit ut . Provade att starta knivarna det funkade regulatorn gasadepå lite provade att klippa funkade det med den går även bra på tom gång. Nu till den stora frågan kan en maskin självläka om den får vara i fred ett tag. DEt fanns ju inte en möjlighet att den startade tidigare. Så i bara glädjen så fixade jag grävaren och röjsågen och en agria jordfräs när det ändå gick så bra. Skall nog starta Ilon i morgon med. Och se om jag kan få något mer som behöver tillsyn.

4 personer gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

braha

#12 » 06:33:26, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör tillsyn på en ny Trisslott!

1 person gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se