Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

HVA SM150A tvåtaktsmotor anno 1970 utan gnista

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

magloman (trådstartaren)

#1 » 20:46:19, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare

Tänkte lägga en stund på och se om man kan få gnista på denna.

Har mätt lindningarna i tändspolen. Ena är på 1.2ohm den andra genom tändhatten på 6500ohm

Kondingen är på 0.20uF

Brytarspetsarna var lite fula på ytan. Skrapat av lite med en fil för ändamålet. Hjälpte inte.
Tycker dock de två plattorna inte riktigt linjerar med varandra.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


En film på kondingen:

https://youtu.be/nEYahp2WDUE

Tips på hur jag går vidare?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



kimmen

#2 » 22:00:27, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Putsa bara av brytarspetsen ordentligt, blank och fin. Sätt sedan lite fett på nocken, gör inget mer
Gnistan ska hoppa minst 5mm, annars startar inte motorn. Om inte, då är det dags att felsöka, inte före...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rospigg

#3 » 22:10:43, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en klassisk summer - koppla bort kabeln från brytarna och använd summern innan du rengör ytorna, du kommer höra en stor skillnad på ljud "från dåligt till bra". :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

johan.eriksson

#4 » 22:16:01, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att brytarna är spegelblanka och att tändningen står någotsånär rätt så ska du se att den går.
Och koppla bort dödaren som felsökning med.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

magloman (trådstartaren)

#5 » 22:20:10, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input, svar nedan:
Har redan putsat av brytarna som jag skrev ovan, hjälper inte.
Har ingen gnista alls, varken före eller efter, testat ett annat stift oxå. Därav min felsökning.
Har ingen gammaldags summer och har redan gjort rent så kan inte mäta "före".
Är bra kontakt när de ligger mot varandra iaf, har ohmmätt.
Tändningen vet jag inte hur den står, ska det inte gnista oavsett hur den är ställd?
Dödaren är bortkopplad.

Känns väl som kondingen eller magneterna...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

johan.eriksson

#6 » 22:27:41, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gnistan har ju försvunnit under tiden den stått.
Och dom brytarna skulle jag inte kalla för rena om det är efter bilden.
Spegelblankt och tvättat med aceton så brukar man kunna stryka den punkten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

magloman (trådstartaren)

#7 » 23:18:48, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden är före...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

RD350

#8 » 23:40:06, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med en annan kondensatar, funkar med en lös sidan om som jordas. Svänghjulet kan också tappa magnetiseringen men ovanligt. Förmodar du har brytaravstånd? 0,40 om inget annat anges.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

magloman (trådstartaren)

#9 » 23:54:12, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska leta på en konding o testa med. Avståndet har jag inte mätt, ska göra det. Har ingen dokumentation så vet inte vad det skall vara. Ska mäta upp vart den börjar gå isär oxå, kan ju vara bra senare att veta någorlunda hur långt före TDC den gnistar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G-son

#10 » 00:19:25, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Tycker dock de två plattorna inte riktigt linjerar med varandra.

Ser skevt ut. Kan gå rikta brytaren så kontakterna ligger plant mot varann. Fanns det inte verktyg för sånt förr? :klia:
Gamla kondensatorer kan ha okej kapacitans, men alldeles för hög läckström, särskilt vid hög spänning.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Ivar Risslén

#11 » 00:27:43, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är sådana här gånger som det kan vara bra att använda ett 4,5 volts batteri vid felsökningen.

Ett ställe som det kan bli dålig kontakt är mellan fjädern och där brytarspetsen är fastnitad. Fjädern verkar vara rostig.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

magloman (trådstartaren)

#12 » 15:53:22, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädern bara skitig. Den tror jag är av rostfritt.

Uppdatering:

Tog bort brytarspetsarna från maskin så jag skulle se bättre. Gick bra att dela på dom då med. Såg att det var som gropar i båda med lite svart sot i botten. Min filning hade inte gått nog djupt för att få bort detta. Filade på dom försiktigt så de blev helt släta. Sen avsluta med lite smärgelduk.

Noterade också att axeln som ena delen ska löpa runt var ärjad till den grad att den knappt kunde röra på sig. Såg detta innan jag tog isär, den följde inte nocken på vevaxeln alltid. Den liksom hängde i luften en stund. Gjorde rent axeln så den löpte lätt.

Satte ihop och nu finns det gnista iaf.

Mätte avståndet till 0.6 kanske får minska detta senare. Ska väl provstarta först iaf.

återkommer...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#13 » 16:35:35, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar inte med startgas iaf. Inte ens tillstymmelse till försösk ens.
Dags att finjustera tändningen antar jag.

Finns en dekompventil på toppen oxå, den funkar iaf. Blir lättare dra runt den när man tryckt in den.

Tråkigt nog sitter stiftet snett så lite svårt att mäta hur långt upp kolven är före TDC när brytaren öppnar. Men tycker det är ganska långt ner som den börjar öppna.

Hittar inte mkt information om denna motor på nätet heller. Någon som har mer info om den?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simon_91

#14 » 18:13:50, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter inte den där rovan i nån snotric med, och i larven kanske?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

magloman (trådstartaren)

#15 » 18:19:09, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag sökte förut och hamnade på snöskoterforum.

Fanns tydligen en 160 version oxå

Men lutar åt att jag säljer iväg den ihop med pumpen den sitter med som den är.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se