Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Varvtal toro 421

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

masen_54 (trådstartaren)

#1 » 13:50:03, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan, hur ställer jag varvtalet på toro 421? dom två munstyckena på förgasaren har jag ställt på 1 1/2 varv båda två.
Det finns även en ställskruv där man ställer gasen och en uppepå sidan. Den går upp alldeles för mycket
i varvtal på fullgas, Mvh Lars
masen_54
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:07, 22-10-2011
Ort: Leksand
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 13:58:17, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det förmodligen ingen justeringssak utan ett "riktigt" fel. Tala gärna om vad det är för fabrikat och typ på motorn (jag gissar att det är en Tecumseh men jag kan ha fel).

I varje fall bygger varvtalsregulatorn, såsom finns beskrivet i många tidigare trådar, på kraftbalans mellan en fjäder som gasreglaget drar i, och kraften från mekanismen med centrifugalvikter som sitter inne i vevhuset. Om något har kärvat ihop, är felmonterat, något stag har hoppat loss eller liknande, så kan det inträffa att regulatorn inte har makt att stänga gasspjället då varvtalet blir för högt.
Konstruktionen är inte unik för just snöslungor eller Toro 421, det ser ut på liknande sätt på många vanliga gräsklipparmotorer också (och för den delen även på de regulatorer som är inbyggda i dieselinsprutningspumpar på tyngre maskiner, men där är som regel allt inkapslat och "osynligt").

Det bör finnas tre justerskruvar på förgasaren. En för huvudmunstycket (troligen sitter den under flottörhuset, den kan saknas på förgasare av senare årgångar), en för tomgångsmunstycket, och en spjällstoppskruv som används för att ställa in tomgångsvarvtalet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron