När en
tändspole i ett gammaldags magnettändsystem går sönder, så är det nästan alltid i högspänningslindningen felet ligger. Om man lindar av den, bara behåller lågspänningslindningen som brukar ligga närmast järnkärnan, och kopplar in en yttre tändspole så man får ett s k ET (energy transfer) -tändsystem av samma sort som blev vanlig fram på 1970-talet, så slipper man besväret med att försöka få fram en originaltändspole som passar på den gamla tändplattan.
Två saker att tänka på när man gör en sådan ombyggnad:
1) Välj en yttre tändspole som är avsedd för ett induktivt tändsystem (alltså inte
CDI), och som har så låg resistans som möjligt i primärlindningen. Tändspolar från 80-talsbilar med strömbegränsande brytarlöst tändsystem brukar fungera utmärkt i sammanhanget. Jag har goda erfarenheter av de GM/Delco-tillverkade tändspolar som förekom på bl a Opel Kadett 1,6i i slutet av 80-talet, men det finns många andra som också bör fungera bra.
2) Om man vill få systemet att fungera optimalt, ge så hög tändspänning som möjligt vid start och tåla igensotade
tändstift, så bör man prova ut värdet på kondensatorn så det passar den nya tändspolen. Det är inte 100 % säkert att originalkondensatorn är lämplig efter ombyggnaden.