Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Hjälp med snöslunga

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

Lars77a (trådstartaren)

#1 » 08:06:28, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag behöver hjälp med en äldre snöslunga, Yamaha YS-624.
Körde den nu i veckan och den började gå sämre och sämre, tillslut stannade den. Fick igång den efter ett tag men gick bara om man öppnade och stängde choken hela tiden som om den inte fick nog med bränsle.
Den fick stå ca 10 - 15 min sedan startade den och gick nån minut utan choke sedan blev det samma sak igen..
Var gammal bensin i den men tankade i lite nyare (köpt i somras) bensin innan jag startade den.

Nån som har nåt tips?

Tacksam för svar!

Mvh
Lars77a
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:10, 14-05-2018
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 10:20:55, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket kondensvatten i tanken, som har orsakat ispropp i kyla? Prova att ta in slungan i uppvärmd lokal över natten och häll sedan i en rejäl mängd K-sprit eller E85 i tanken (kan vara lagom med ca 25 % sprit i bensinen), skaka eller rör om tankinnehållet ordentligt, kolla sedan om den går bättre.

Om inte det hjälper så får man nog sikta på isärtagning och allmän rengöring av förgasaren. Kolla dock också att det inte är stopp någonstans på vägen från tank till förgasare (t ex bottensil i tanken eller krånglande bränslekran).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#3 » 10:43:54, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bild på slungan.
Sök på nätet efter användarmanual.
Har du motorplåten kvar, kontakta Honda så får du både reservdelslista och användamanual från dem.

På bilder på nätet ser den ut att vara en "modern" snöslunga med en toppventilsmotor.
Här är ett fel på toppventilarna som kan uppstå:
Honda gräsklipparmotor, GCV 190, GCV190

- tändspole; värme - ledningsbrott
- tändstift; dito
- ventilspel fel, värme - står på
- förgasarfel; "chokar"
- tillflöde; skit i tanken, virvlar upp och täpper till tanksil

Finns många förklaring, den gemensamma faktorn är ca 10min körning = motorn blir precis -varm-
=> felet bör då rimligtvis kunna härledas till sådant som expanderar av värme
=> men,... kan och vara sådant som täpper till bränsletillförseln (har en BMW R1100RT som beter sig likanden... under 3000rpm ok, över... "Atlas Copco Kobra"... parkera, låt stå, fungerar normalt igen efter en stund...

Vi har under 2021 haft minst 2st småmotorer med dåliga tändspolar som orsak bland Maskinistenmedlemmar. Dålig tändspole beter sig så där, så tills dess det är motbevisat så är det min första gissning gällande skälet till din slungas "attityd". Garderar med -skräp i tanken- som alternativt primärt skäl.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lars77a (trådstartaren)

#4 » 12:09:35, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Mycket kondensvatten i tanken, som har orsakat ispropp i kyla? Prova att ta in slungan i uppvärmd lokal över natten och häll sedan i en rejäl mängd K-sprit eller E85 i tanken (kan vara lagom med ca 25 % sprit i bensinen), skaka eller rör om tankinnehållet ordentligt, kolla sedan om den går bättre.

Om inte det hjälper så får man nog sikta på isärtagning och allmän rengöring av förgasaren. Kolla dock också att det inte är stopp någonstans på vägen från tank till förgasare (t ex bottensil i tanken eller krånglande bränslekran).



Ok, ska testa det. Den har stått en hel del senaste åren så får hoppas på kondensvatten.
Tänkte ett tag om det var bensinen, haft problem med den på 2 motorsågar. Fick byta till Aspen men 4-takt är väl inte lika känsliga?
Tack för svar!

1 person gillar det här inlägget.
Lars77a
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:10, 14-05-2018
Maskintyp: Ej angivet

Lars77a (trådstartaren)

#5 » 12:13:04, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Ta bild på slungan.
Sök på nätet efter användarmanual.
Har du motorplåten kvar, kontakta Honda så får du både reservdelslista och användamanual från dem.

På bilder på nätet ser den ut att vara en "modern" snöslunga med en toppventilsmotor.
Här är ett fel på toppventilarna som kan uppstå:
Honda gräsklipparmotor, GCV 190, GCV190

- tändspole; värme - ledningsbrott
- tändstift; dito
- ventilspel fel, värme - står på
- förgasarfel; "chokar"
- tillflöde; skit i tanken, virvlar upp och täpper till tanksil

Finns många förklaring, den gemensamma faktorn är ca 10min körning = motorn blir precis -varm-
=> felet bör då rimligtvis kunna härledas till sådant som expanderar av värme
=> men,... kan och vara sådant som täpper till bränsletillförseln (har en BMW R1100RT som beter sig likanden... under 3000rpm ok, över... "Atlas Copco Kobra"... parkera, låt stå, fungerar normalt igen efter en stund...

Vi har under 2021 haft minst 2st småmotorer med dåliga tändspolar som orsak bland Maskinistenmedlemmar. Dålig tändspole beter sig så där, så tills dess det är motbevisat så är det min första gissning gällande skälet till din slungas "attityd". Garderar med -skräp i tanken- som alternativt primärt skäl.


Ok ska kolla det med! Har nog nån manual nerladdad någonstans..

Tack för svar!

1 person gillar det här inlägget.
Lars77a
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:10, 14-05-2018
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 12:51:20, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars77a skrev:
torbjorn_forsman skrev:Mycket kondensvatten i tanken, som har orsakat ispropp i kyla? Prova att ta in slungan i uppvärmd lokal över natten och häll sedan i en rejäl mängd K-sprit eller E85 i tanken (kan vara lagom med ca 25 % sprit i bensinen), skaka eller rör om tankinnehållet ordentligt, kolla sedan om den går bättre.

Om inte det hjälper så får man nog sikta på isärtagning och allmän rengöring av förgasaren. Kolla dock också att det inte är stopp någonstans på vägen från tank till förgasare (t ex bottensil i tanken eller krånglande bränslekran).



Ok, ska testa det. Den har stått en hel del senaste åren så får hoppas på kondensvatten.
Tänkte ett tag om det var bensinen, haft problem med den på 2 motorsågar. Fick byta till Aspen men 4-takt är väl inte lika känsliga?
Tack för svar!


Fyrtaktsmotorer brukar vara svåra att kallstarta på åldrad bensin, men har man väl lyckats få igång och varmköra motorn så brukar den gå sedan. Bensinen åldras fortare om den har utsatts för solljus eller starkt varierande temperaturer än om den har förvarats mörkt och i låg och jämn temperatur. Det verkar också som om bensin åldras fortare i kontakt med metaller (i synnerhet koppar och kopparlegeringar) än om den t ex har varit i en tank av plast hela tiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lars77a (trådstartaren)

#7 » 09:55:10, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Lars77a skrev:
torbjorn_forsman skrev:Mycket kondensvatten i tanken, som har orsakat ispropp i kyla? Prova att ta in slungan i uppvärmd lokal över natten och häll sedan i en rejäl mängd K-sprit eller E85 i tanken (kan vara lagom med ca 25 % sprit i bensinen), skaka eller rör om tankinnehållet ordentligt, kolla sedan om den går bättre.

Om inte det hjälper så får man nog sikta på isärtagning och allmän rengöring av förgasaren. Kolla dock också att det inte är stopp någonstans på vägen från tank till förgasare (t ex bottensil i tanken eller krånglande bränslekran).



Ok, ska testa det. Den har stått en hel del senaste åren så får hoppas på kondensvatten.
Tänkte ett tag om det var bensinen, haft problem med den på 2 motorsågar. Fick byta till Aspen men 4-takt är väl inte lika känsliga?
Tack för svar!


Fyrtaktsmotorer brukar vara svåra att kallstarta på åldrad bensin, men har man väl lyckats få igång och varmköra motorn så brukar den gå sedan. Bensinen åldras fortare om den har utsatts för solljus eller starkt varierande temperaturer än om den har förvarats mörkt och i låg och jämn temperatur. Det verkar också som om bensin åldras fortare i kontakt med metaller (i synnerhet koppar och kopparlegeringar) än om den t ex har varit i en tank av plast hela tiden.


Ok! Det visste jag inte. :thumme: Det är plasttank på denna och den stod i en bod hela sommaren så kanske klarat sig hyfsat ändå.
Lars77a
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:10, 14-05-2018
Maskintyp: Ej angivet

kattstruparn

#8 » 17:48:44, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

T-röd funkar också. Jag brukar alltid tippa i det på motorer som stått en halvår.
kattstruparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:47, 26-12-2017
Ort: ca 15 km N Östersund
Sverige
Maskin: Fordson Major -53
BCS 735
Suzuki 410 -85
mm

Lars77a (trådstartaren)

#9 » 13:21:28, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kattstruparn skrev:T-röd funkar också. Jag brukar alltid tippa i det på motorer som stått en halvår.


Ok, lösa upp ev isproppar? Nu verkar den fungera iaf. Mildare idag, tankade i 98 och nu gick den felfritt i ca 30 min . :thumme:
Lars77a
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:10, 14-05-2018
Maskintyp: Ej angivet

Lars77a (trådstartaren)

#10 » 13:23:55, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för hjälpen :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Lars77a
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:10, 14-05-2018
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se