Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Brytare och kondensator.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

SwedEh (trådstartaren)

#1 » 07:38:59, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt och letade lite data i servicemanualen för kohler k series..

När jag ser nedanstående text och bild kommer jag att tänka på att det i forumet emellanåt dyker upp frågor om brytare och kondensator, ifall den är okej eller inte...

Kan kanske vara till hjälp för någon med en trilskande motor




Engine operation is greatly affected by breaker
point condition and adjustment of the gap. If
points are burned or badly oxidized, little or no
current will pass. The engine may not operate at
all or may miss at high speed. Size of the breaker
point gap affects the amount of time the points
are open and closed. If the gap is set too wide,
they will open too early and close too late. A definite
period of time is required for the field to build
in the ignition coil. If the points are closed for too
long or too short a period, a weak spark will be
produced by the coil.
Figure 8-8 shows the effects of too little and too
much capacitance in the condenser. Severe metal
buildup on either contact indicates that the condenser
is not properly matched to the rest of the
system and should be replaced.

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"



Stefan1972

#2 » 09:38:51, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är typ skolbokstext för alla slags motorer med brytare. Det är så det fungerar rent generellt men i dagens läge får man vara glad så länge brytare och kondingar går att köpa.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 11:34:33, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och texten försummar helt och hållet vad som verkligen brukar hända med en dålig kondensator i ett tändsystem - nämligen att den får höga förluster, beter sig inte längre som en ideal kondensator utan snarare som en kondensator parallellt med eller i serie med ett motstånd.

Man tar inte heller någon hänsyn till samverkan mellan kondensator och tändspole. Kondensatorn bildar ju en resonanskrets tillsammans med tändspolens primärlindning. Den ska ha samma resonansfrekvens som den krets som bildas av sekundärlindningen tillsammans med dess interna strökapacitanser, kapacitans från tändkablarna till jord mm. En och samma tändspole kan kräva olika värde på kondensatorn beroende på hur lång tändkabel som är ansluten, om den hänger öppet och fritt eller ligger nära jordade föremål etc.

En tredje sak man har glömt är, att brytarna rör sig mycket långsammare än de ska i öppningsögonblicket om brytaravståndet är för litet så att toppen på nocken nätt och jämnt räcker för att öppna dem. Då kan det inträffa att, trots att kondensatorn finns där och ser till att spänningen inte kan stiga riktigt hur snabbt som helst, gapet mellan brytarna ökar så sakta att det blir en återtändning där. Resultatet blir att det inte blir någon gnista alls i tändstiften vid låga varvtal (t ex start), fastän tändsystemet kan fungera någotsånär vid medelhöga varvtal.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#4 » 12:26:15, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang materialvandring så en undran... Om materialet tex vandrar till den rörliga delen så kan det bero på underkapasitans. Men gäller detta alla enkla tändsystem? Har alla tillverkare samma magnetföljd/ samma lindningsriktning? För det påverkar ju också vilken kontakt som får materialet. På flercylindriga tändmagneter så är det varannan gång Nord och varannan gång syd som går förbi spolen så där blir ingen direkt materialvandring, bara jämnt sligage. När kondensatorn blir dålig på ett sånt system så blir bryteriet otroligt sotigt istället. Och dom blir oftast dåliga när dom blivit varma, kallstart brukar inte innebära några större problem däremot.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#5 » 14:23:58, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittar ingenting i någon tillgänglig litteratur (inte ens i den mycket ingående "Elektrische Zündung, Licht und Anlasser der Kraftfahrzeuge" från 1944) om polaritet hos primärspänningen i magnettändsystem. Så det blir nog till att mäta själv och kanske dokumentera i denna tråd?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#6 » 17:01:08, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte, man måste ändra polaritet för att brytarna ska se ut så där. Eller....
Eller blir det så där om kondensatorn läcker, med då går knappast motorn..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se