Låter som om regulatorfjädern har lossnat eller gått av. I någon av de tidigare trådarna finns det mycket väl förklarat hur
regulator och
gaslänkage ska fungera (inte unikt för just Tecumseh, utan principen är likadan på praktiskt taget alla varvtalsreglerade små bensinmotorer).
Det går ut på att regulatorn (antingen en
centrifugalregulator med vikter som slungas ut, eller en plastflärp som påverkas av luftdraget från kylfläkten) drar i gasspjället åt ena hållet. Den vill stänga spjället, med större kraft ju högre motorns
varvtal är.
Gasreglaget/gasvajern drar åt andra hållet i gasspjället via en
fjäder, den s k regulatorfjädern. Ju större pådrag på reglaget desto större kraft påverkar fjädern gasspjället med.
När allt fungerar som det ska, kommer motorvarvtalet att ställa in sig så att krafterna från regulatorn och fjädern balanserar varandra.
Observera ett par saker om du ska byta fjäder eller sätta tillbaks en fjäder som har lossnat:
-Se till att du får tag i en fjäder med rätt egenskaper (köp den som originalreservdel med nummer enligt en reservdelskatalog för rätt motortyp, eller plocka den från en likadan skrotmotor).
-Förmodligen finns det flera hål att välja på att haka fast fjädern i. Se till att den blir fasthakad i samma hål som originalfjädern har suttit i, man kan behöva titta noga på hålen, ev med lupp, för att se vilka av dem som är uppnötta av den gamla fjädern.